جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: اگر سیگنال‌ها حاکی از آن باشد که ایران قصد از سر گیری مذاکرات را دارد، این قصد را می‌توان از نتایج عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و روابط تنگاتنگ با چین که حامی توافق بین دو کشور بوده، دانست. ریاض و تهران که توافقنامه امنیتی ۲۰۰۱ و پیمان اقتصادی ۱۹۹۸ را تمدید کرده‌اند، هر دو اذعان دارند که اجرای این توافق‌ها و بهره‌مندی از منافع اقتصادی آنها، در گرو برداشتن تحریم‌ها علیه ایران، یعنی امضای یک توافق هسته‌ای جدید است...
کد خبر: ۱۴۰۱۵۷
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱

فکرشهر: روزنامه هاآرتص چاپ تل‌آویو نوشت: کارشناسان در غرب اظهارات اخیر مقامات ارشد ایران را به عنوان آمادگی ایران برای دور جدیدی از مذاکرات درباره توافق هسته ای تعبیر کردند. در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز پنجشنبه گذشته گفت: «برجام، خوب یا بد دارای نقاط ضعف یا قوت، امروز یک سند بین المللی است که مقابل ماست و مسیر ما برای لغو تحریم هاست». وی همچنین فاش کرد که رد و بدل شدن پیام بین ایران و امضاکنندگان توافق در مورد ازسرگیری مذاکرات همچنان ادامه دارد و "پیشرفت خوبی" حاصل شده است.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: دولت آمریکا به سرعت این اظهارات را تکذیب کرد، اما به تازگی سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان، برای گفت‌وگو درباره تبادل زندانیان و راه‌های پیشبرد مذاکرات هسته‌ای وارد تهران شد. عمان نقش کلیدی در آغاز مذاکرات در سال 2013 داشت و همچنین به احیای روابط عربستان و ایران کمک کرد و اکنون در تلاش برای احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و مصر است.

در همین حال، بلژیک و ایران بر سر یک قرارداد مبادله زندانیان به توافق رسیده‌اند که بر اساس آن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی، که به اتهام بمب گذاری در نشست مخالفان ایرانی[مجاهدین خلق] محکوم شده بود، به توافق رسیدند. در مقابل، بلژیک آزادی یک امدادگر بلژیکی «موسسه خیریه امداد بین‌الملل» را که به اتهام جاسوسی به حبس طولانی مدت محکوم شده بود، به دست آورد.

همزمان برخی رسانه ها روز شنبه گزارشی درباره توافق بر سر آزادی سرمایه های مسدود شده ایران در کره جنوبی و عراق در ازای «انعطاف» در موضوع هسته ای و آزادی سه زندانی با تابعیت آمریکایی و دو زندانی داری گرین کارت، منتشر کردند. از مجموع این گزارش‌ها به نظر می‌رسد که واشنگتن و تهران از مذاکرات دست برنداشته‌اند.

اگر این سیگنال‌ها حاکی از آن باشد که ایران قصد از سر گیری مذاکرات را دارد، این قصد را می‌توان از نتایج عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و روابط تنگاتنگ با چین که حامی توافق بین دو کشور بوده، دانست. ریاض و تهران که توافقنامه امنیتی 2001 و پیمان اقتصادی 1998 را تمدید کرده‌اند، هر دو اذعان دارند که اجرای این توافق‌ها و بهره‌مندی از منافع اقتصادی آنها، در گرو برداشتن تحریم‌ها علیه ایران، یعنی امضای یک توافق هسته ای جدید است.

هدف چین که تعهداتی را برای سرمایه گذاری صدها میلیون دلاری در ایران طی 25 سال امضا کرده است، نیز همین است. چین ممکن است در تجارت با ایران تردید زیادی نداشته باشد، اما به دلیل ملاحظات بین‌المللی که عمدتاً به روابطش با ایالات متحده مربوط می‌شود، ترجیح می‌دهد با ایرانِ عاری از تحریم، تجارت کند.

همزمان، تغییر جریانات قدرت در ایران جریان دارد که منجر به بر سر کار آمدن علی اکبر احمدیان، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران به جای علی شمخانی، به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی شده است.

شمخانی که در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهور اصلاح طلب ایران، وزیر دفاع و پیش از آن فرمانده نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران بود، تقریباً در تمام دولت های ایران در حلقه قدرت بوده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر