پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۱۸۲
جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

فکرشهر: دولت چین برنامه ساخت یک نیروگاه اتمی شناور را به دلیل نگرانی از امکان حمله آمریکا به آن با دسیسه‌ای مشابه با توطئه حمله به خط لوله‌های انتقال گاز نورد استریم متوقف کرد.

به گزارش فکرشهر زا فارس، روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» به نقل از مهندسان پروژه ساخت یک نیروگاه هسته‌ای شناور چین نوشت، مقام‌های این کشور این پروژه را به دلیل نگرانی از وجود امکان حمله به آن متوقف کرده‌اند.

این روزنامه چینی نوشت، پروژه ساخت اولین نیروگاه برق هسته‌ای شناور چین بعد از ۱۰ سال توسعه و بررسی در آستانه شروع قرار داشت اما نهادهای مسئول این کشور جلوی صدور تاییدیه نهایی برای این پروژه را گرفته‌اند.

به نوشته پایگاه «راشاتودی»، این نیروگاه طراحی شده تا برای جزایر دورافتاده و زیرساخت‌های دریایی حیاتی چین برق تولید کند.

یک تیم از مهندسان «مرکز پژوهش فن‌آوری‌های  نیروگاه‌های هسته‌ای فراساحلی» وابسته به «اداره ملی انرژی» چین که ناظر بر بخش تحقیق و توسعه این پروژه بوده‌ در نامه‌ای به تاریخ 25 مه (چهارم خرداد) نوشتند: «نهادهای نظارتی همچنان نسبت به امکانپذیر بودن و ایمنی این پروژه نگرانی دارند.»

این تیم که تحت رهبری «وانگ دانگهوی»، یک مهندس ارشد این مرکز قرار دارد، اعلام کرد، از شنیدن تصمیم مقامات برای به تاخیر انداختن ساخت این پروژه با در نظر گرفتن این که راکتورهای شناور برق هسته‌ای معمولا ایمن‌تر از راکتورهای ساخته شده در زمین در نظر گرفته‌ می‌شوند، شگفت زده شد.

این تیم با اشاره به آسیب‌پذیری کمتر این راکتورها نسبت به زلزله اظهار کرد: «اقیانوس برای این راکتورها همچون یک گرماگیر طبیعی عمل کرده و به خنک کردن هسته‌ راکتور کمک کرده و ایمنی آن را افزایش می‌دهد. »

به نوشته این تیم از مهندسان چینی، نهادهای ذی صلاح این کشور همچنان نگرانند که امکان محافظت کافی از یک راکتور هسته‌ای شناور در دریا وجود نداشته و احتمال حمله به آن و ایجاد تبعات محیط زیستی و ژئوپلتیکی جدی از این بابت وجود دارد.

مقام‌های چینی نگران هستند که به عنوان مثال یک زیردریایی دشمن می‌تواند روی بدنه راکتور بمب کار گذاشته و به سامانه‌های خنک کننده آن آسیب وارد کند یا «شهپادها» (شناورهای هدایت پذیر از راه دور) می‌توانند با بمب‌ها یا پرتابه‌ها این نیروگاه را هدف حمله قرار دهند.

یک محقق ساکن پکن که در این پروژه دخیل نیست به ساوث چاینا مورنینگ پست گفت، نگرانی‌های مقامهای چینی بعد از بمب‌گذاری در سال گذشته میلادی در خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم» در دریای بالتیک تشدید شد.

با وجود آنکه هنوز هیچ کشوری مسئولیت این حمله را تقبل نکرده او متذکر شد: «باور عمومی بر این است که آمریکا در پشت این حمله قرار دارد. »

این محقق با اشاره به نگرانی فزاینده پکن از بابت امکان حمله واشنگتن به زیرساخت‌های چینی در دریای چین جنوبی گفت: «تا پیش از این حمله به زیرساخت اساسی یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یک تابو در نظر گرفته می‌شد اما حالا دیگر چنین نیست.»

مقام‌های چینی همچنین نگران هستند، در صورت وقوع این حمله، شناسایی عاملان آن به شکل قابل اعتماد سخت بوده و تلافی آن با چالش های بیشتری همراه است.

تیم وانگ، در پاسخ به نگرانی های مقام‌های پکن پیشنهاد ساخت یک نیروگاه هسته‌ای شناور در ساحل، نزدیک به خاک اصلی چین را داده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر