جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۵۲۷
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳

فکرشهر: وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل مخالف اقدام عربستان سعودی برای توسعه برنامه هسته‌ای است.

 به گزارش فکرشهر از تسنیم، «یسرائیل کاتس» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم مخالف توسعه برنامه هسته‌ای عربستان سعودی است.

روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد که کاتس در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای «وای‌نت» در پاسخ به سوالی درباره احتمال وجود برنامه‌ هسته‌ای غیرنظامی برای عربستان اعلام کرد که اسرائیل چنین موضوعاتی را تشویق نمی‌کند و فکر نمی‌کنم اسرائیل با چنین مسایلی موافقت کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی شد که برنامه هسته‌ای عربستان یکی از شروط ریاض برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل است؛ اما مقامات سعودی یا آمریکایی این موضوع را به صورت رسمی تاکید نکرده‌اند.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، اسرائیل هفته گذشته اعلام کرد که انتظار دارد واشنگتن در مورد هر توافق آمریکا و عربستان سعودی که بر امنیت داخلی آن تاثیر می‌گذارد، با آن مشورت کند.

عربستان به دنبال تولید سوخت هسته ای با به کارگیری دانشمندان داخلی در روند کشف و استخراج اورانیوم تلاش می‌کند و همچنین سعی دارد با به‌کارگیری تجربه‌ها در این زمینه جهت توسعه منابع اورانیوم خود، به فناوری جدیدی در استخراج مقادیر موجود در این کشور برسد.

عربستان اولین گام‌های خود در حوزه انرژی هسته‌ای و اتکا به اورانیوم را زمانی آغاز کرد که در سال 2019 اعلام کرد که برنامه انرژی هسته‌ای آن با دو رآکتور مجموعا با توان 3 تا 4 گیگاوات آغاز می شود و در ادامه امکان توسعه بخش انرژی هسته‌ای خود را بر اساس نیازهایش ارزیابی خواهد کرد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از منابع اسرائیلی اعلام کرد که اسرائیل دو شرط عربستان سعودی برای عادی سازی روابط را رد کرد.

روزنامه هاآرتص نوشت که دو مشکل اصلی در عادی سازی روابط با عربستان وجود دارد که مربوط به درخواست ریاض برای دستیابی به تسلیحات پیشرفته آمریکایی و موافقت آمریکا با برنامه هسته‌ای غیر نظامی عربستان سعودی است.

پیش از این «ناحوم برنیاع» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» اعلام کرد که قیمت عادی‌سازی روابط ریاض با تل آویو شامل تضمین امنیتی آمریکا و حمایت این کشور از برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن است و عربستان سعودی برای اهداف صلح‌آمیز وارد باشگاه هسته‌ای می‌شود و نیمی از این تقاضا مربوط به فلسطینی‌ها است.

اخیرا مجله آمریکایی «اکسیوس» اعلام کرد که دولت آمریکا اقداماتی را برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل به جریان انداخته است و منابع آگاه اعلام کردند که کاخ سفید می‌خواهد در شش تا هفت ماه آینده و قبل از آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، توافق عربستان و اسرائیل برای ایجاد روابط دیپلماتیک را به دست آورد.

سازمان پخش رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) نیز پیش از این در گزارشی اعلام کرد که بعید است مسئولان اسرائیلی بتوانند عربستان سعودی را در سال 2023 برای عادی‌سازی روابط با تل آویو متقاعد کنند.

شبکه 11 تلویزیون رژیم صهیونیستی کان تاکید کرد که چشم انداز روشنی در خصوص پیشرفت قابل توجه درباره عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض دیده نمی‌شود و انتظار نمی‌رود که این امر در ماه‌های آینده و به زودی و حتی تا پایان سال 2023 صورت گیرد.

روزنامه «رای الیوم» نیز پیش از این در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی اکنون در مطبوعات خود این گونه تبلیغ می‌کند که سفر مقامات آمریکایی به عربستان سعودی، با هدف احیای امیدهای صهیونیست‌ها برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم اسرائیل و پیوستن به توافق موسوم به «ابراهیم» است. آیا آمریکا می‌تواند ریاض را به سمت عادی‌سازی روابط با رژیمی سوق دهد که نفس‌های آخر خود را می‌کشد و با یک جنگ سیاسی داخلی و عملیات‌های مقاومتی رو به رو است؟ عملیات هایی که امنیت این رژیم را مختل کرده و ناتوانی گنبد آهنین در مقابله با موشک‌های مقاومت را نشان داده است.

روزنامه مذکور تاکید کرد که ریاض در زمان دولت دونالد ترامپ آمریکا مدعی بود که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی خواهد کرد ؛ اما به سمت جایگزین مناسبی رفت و روابط خود را با مسکو، پکن و تهران تقویت کرد که به اعتقاد ناظران و کارشناسان، عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی را فریب داد».

عربستان سعودی، ایران و چین روز جمعه نوزدهم اسفند 1401 برابر با دهم مارس 2023 میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

به دنبال این توافق رسانه‌ها و محافل آمریکایی نگرانی خود را از روند تحولات منطقه غرب آسیا که برخلاف خواست آمریکا پیش می رود ابراز کرده اند.

بسیاری معتقدند که فاصله نسبی عربستان از آمریکا می‌تواند سعودی‌ها را از فشارهای ایالات متحده برای توافق با رژیم صهیونیستی رها کند. به ویژه اینکه چین در این زمینه هیچ فشاری به ریاض وارد نمی‌کند و برخلاف آمریکا عادی‌سازی با اسرائیل را شرط همکاری با عربستان نمی‌داند و اساسا علاقه‌ای به پرونده اسرائیل در منطقه ندارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر