سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۶۱۷
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

فکرشهر: محسن نذیری اصل، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همراهی عملی اروپا با اقدامات قهری یکجانبه غیرقانونی آمریکا و توقیف دارایی‌های ایران با حمایت کلامی از برجام در تناقض کامل می‌باشد.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خطاب به نمایندگان دولت‌های عضو، مواضع اصولی کشورمان را مطرح نمود.

نذیری اصل در ابتدا با اشاره به نادیده گرفته شدن نقض تعهدات آمریکا و اتحادیه اروپا ذیل برجام، گفت: اگر یک آژانس بین‌المللی برای نظارت بر گسترش تحریم‌های غیرقانونی داشتیم، گزارش مربوط به نقض تعهدات توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا (E3) در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت (2015) طولانی می‌شد.

وی در ادامه ضمن پرداختن به اقدامات سازنده ایران در همکاری با آژانس از آخرین نشست شورای حکام در مارس و اشاره به اینکه انتظارات نابجا از ایران غیر منطقی می‌باشد، تاکید نمود: فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف، کاملاً صلح‌آمیز و در راستای حقوق ملت ایران بر اساس NPT بوده و تحت نظارت و راستی‌آزمایی پادمان‌های آژانس است.

نماینده کشورمان در بخشی دیگر با اشاره به ابراز تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام و مذاکرات صورت گرفته متعاقب آن، افزود: علیرغم مذاکرات پر زحمتی که بیش از 18 ماه به طول انجامید، عمدتاً به دلیل نبود اراده سیاسی و عزم آمریکا، نتوانستیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم.

وی افزود: علیرغم اعلام مکرر اخیر آمریکا که «احیای برجام چندین ماه است که در دستور قرار ندارد»، مایه نگرانی جدی است که برخی دیگر از شرکت‌کنندگان چشم خود را بر این نگرش بسیار غیرمسئولانه بسته‌اند و حتی نسبت به آن ابراز همراهی می‌نمایند. این نشان می‌دهد که محاسبات اشتباه و برنامه‌های محدود سیاسی بر احیای توافقی که سال‌ها جامعه بین‌المللی برای رسیدن به آن سرمایه‌گذاری کرده بود، غلبه دارد.

نذیری با اشاره به چند بیانیه دائمی تکراری از سوی برخی دولت‌ها که از ایران خواسته بودند تا به اجرای تعهدات مربوط به برجام ادامه دهد، اظهار داشت: این کشورها نه تنها عمداً تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی درهم می آمیزند، بلکه نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند تا این واقعیت بسیار آشکار را پنهان کنند که برجام دارای شرکت کنندگان دیگر و همچنین ضمیمه‌هایی است که باید بدون تأخیر بیشتر توسط آن شرکت کنندگان اجرا شوند.

نماینده کشورمان در همین راستا از دولت‌های اروپایی خواست تا ضمن اتخاذ حسن نیت، از نگرش‌های تحریک‌آمیز و غیرسازنده خودداری کنند و در فرآیندی که منجر به راه‌حلی دوستانه برای موضوع مورد نگرانی مشترک می‌شود، به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: این موضوع مایه نگرانی جدی است که اتحادیه اروپا و سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه علیرغم همکاری‌های گسترده ایران و آژانس و پیشرفت‌های قابل توجه مربوطه، همچنان به تاکتیک‌های منسوخ شده متوسل می‌شوند و بازی ناپاکی را با انگیزه سیاسی جهت هدف قراردادن همکاری‌های فعلی ایران و آژانس انجام می‌دهند. همراهی عملی اروپا با اقدامات قهری یکجانبه غیرقانونی آمریکا و توقیف دارایی‌های ایران با حمایت کلامی از برجام در تناقض کامل می‌باشد.

نذیری اصل در پایان در واکنش به مواضع مطرح از سوی نماینده امارات متحده عربی در شورای حکام اظهار داشت: امارات تمام تلاش خود را می‌کند تا واقعیت‌های قرن بیست و یکم از جمله برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را نادیده بگیرد. آنها در بیانیه خود سعی کردند رویاها و آرزوهای خود را بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها  شرح دهند.

نماینده کشورمان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت ضعیف ایمنی و امنیت نیروگاه هسته‌ای امارات، که تهدیدی جدی برای محیط زیست و ثبات منطقه است و همچنین مداخله امارات در کشورهای همسایه، حمله نظامی به فقیرترین کشور منطقه و مناقشات ارضی واهی و ساختگی علیه دیگر کشورهای منطقه، آن ها را نمونه‌هایی از خطر و تهدیدهای واقعی در منطقه دانست که نیاز به رسیدگی مناسب دارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر