سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۱۴۰۶۲۱
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

فکرشهر: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بر اساس تصاویر ماهواره ای، تالاب گاوخونی صد در صد خشک است و شاید دو یا سه درصدِ قسمت شمالی آن کمی مرطوب باشد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، حسین اکبری روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست در اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برگزار شد، افزود: رهاسازی آبی که در بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت ،موجب شد بین ۶ تا هفت درصد این تالاب مرطوب شود ولی چون این جریان آب استمرار نداشت و با فصل گرما روبه رو شدیم، در عمل این رهاسازی هم بی نتیجه بود.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مطالبه‌گری حق آبه‌های تاریخی و قانونی محیط زیست را در دستور کار قرار داده است، گفت: با وجود همه پیگیری‌های که تاکنون در سطح ملی و استانی انجام شده است، تالاب گاوخونی حقابه خودش را دریافت نکرده است.

اکبری با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱، در مجموع حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آب و پساب به تالاب رسیده است که برای شرایط گاوخونی غیر موثر است، گفت: در سال ۱۴۰۱ از اول تا ۳۰ فروردین هیچ گونه رهاسازی حقابه به سوی تالاب نداشتیم و تنها به صورت میانگین حدود ۲۵۰ لیتر در ثانیه زهاب و پسابِ پایین دست به تالاب رسید که این میزان مجموعا حدود هفت میلیون مترمکعب بوده است.

وی افزود: همچنین از هشتم تا سی ام بهمن ماهِ ۱۴۰۱ دو بار به صورت کوتاه مدت و موقت آب به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شد که در مجموع هشت مییلون مترمکعب آب به تالاب رسیده است.

اکبری مطالعه بهینه سازی نیاز آبی تالاب گاوخونی را یکی از برنامه های معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خواند و گفت: همیشه وزارت نیرو و آب منطقه ای اصفهان گفته اند که ۱۷۶ میلیون مترمکعب، حق آبه تالاب گاوخونی و ۳۱۳ میلیون مترمکعب، حقابه زاینده رود نبوده و از این رو مطالعه جامعی در این خصوص عقد قرار داد شده است تا هرگونه شک و شبهه ای در رابطه با این موضوع برطرف شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین گسترش معادن را چالشی جدی برای پایداری و انسجام تنوع زیستی خواند و افزود: در استان اصفهان بیش از هزار معدن ثبت شده یا در حال فعالیت وجود دارد که کماکان این روند هم ادامه دارد.

اکبری خاطرنشان کرد: برای ۲۰ معدن مجوز بهره برداری داشته ایم و با ۶۱ مورد آن مخالفت کرده ایم که این موارد در داخل مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست هستند و بر اساس ضوابط با آنها مخالت می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: این تنها مواردی است که در مناطق تحت حفاظت، از محیط زیست استعلام می‌شود اما در مورد معادن، یک مشکل اساسی این است که در خارج از مناطق چهارگانه، از حفاظت محیط زیست استعلام نمی شود و بعضا مشکلات اجتماعی و مشکلات خاص خودش را از نظر زیست محیطی در زیستگاه های آزاد دارد.

اکبری با بیان اینکه در سطح گستره استان اصفهان بیش از هزار معدن وجود دارد که بخشی از آنها فعال و بخشی در حال اکتشاف هستند، تاکید کرد: ما با عرصه‌های وسیعی از معادن روبه رو هستیم که اگر توجه و همکاری بین بخشی به این موضوع نشود، می‌تواند انسجام و پایداری تنوع زیستی استان را با چالش جدی مواجه کند.

نشست رسانه ای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، امروز چهارشنبه در سالن اجتماعات این اداره کل و به مناسبت هفته محیط زیست (۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه) برگزار شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر