جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۶۵۳
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در البرز گفت: تقرب به خدا باعث محبوبیت می‌شود، محبوبیت هم بهترین وسیله‌ای است برای اینکه انسان مظهر خدای تعالی شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، آیت الله سید محمدمهدی حسینی‌همدانی شامگاه چهارشنبه در جلسه شرح دعای ۴۹ صحیفه سجادیه با اشاره به فراز ‬ «اللَّهُمَّ فَإِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ بِالْمُحَمَّدِیَّهِ الرَّفِیعَهِ، وَ الْعَلَوِیَّهِ الْبَیْضَاءِ، وَ أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِهِمَا أَنْ تُعِیذَنِی مِنْ شَرِّ کَذَا وَ کَذَا، فَإِنَّ ذَلِکَ لَا یَضِیقُ عَلَیْکَ فِی وُجْدِکَ، وَ لَا یَتَکَأَّدُکَ فِی قُدْرَتِکَ وَ أَنْتَ عَلَی کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ» خدایا به مقام بلند و رفیع رسول گرامی و به ولایت روشن علوی به تو تقرب می‌جویم.

وی بیان کرد: نکته‌ای دقیق اینجا مطرح می‌شود که بحث من امشب همین است؛ به‌واسطه آن دو بزرگوار به درگاهت رو می‌کنم که من را از شر کسانی که شرارت می‌کنند پناه بدهی؛ و این پناه دهی در کنار توانایی که تو داری تو را به تنگنا نمی‌اندازد و به‌سختی نمی‌اندازد و تو را دچار زحمت و رنج نمی‌کند؛ چون تو بر هر چیزی توانا هستی.

نماینده ولی فقیه در البرز تصریح کرد: در اول عبارت می‌گوید «فَإِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ» بعد رسول خدا را می‌گوید و حضرت علی را؛ یعنی معیت خدا با رسالت و نبوت و امامت است. بحث راجع به تقرب به خداست. تقرب به خدا باعث محبوبیت می‌شود. محبوبیت هم بهترین وسیله‌ای است برای اینکه انسان مظهر خدای تعالی شود. اسماً فعلی خدا مظهر می‌طلبد. مثلاً یکی از صفات فعل خدا کرامت است. بعضی‌ها مظهر کرامت خدا هستند. بعضی‌ها مظهر جود خدا هستند. برای مظهر خدا شدن یکی از راه‌ها این است که محبوب خدا شوید.

وی خاطرنشان کرد: هر چیزی که انسان را محبوب خدا کند همان وسیله تقرب به خداست. اگر کسی از حبیب خدا تبعیت کند محبوب خدا می‌شود. «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللهُ» آیه ۳۱ آل‌عمران می‌فرماید بگو پیغمبر به مردم که اگر دوست دارید محبوب خدا شوید از من پیغمبر تبعیت کنید؛ یعنی اگر پیرو حبیب خدا باشید محبوب می‌شوید.

نماز خواندنی نیست؛ برپا کردنی است

حسینی‌همدانی گفت: همان‌طور که نماز انسان را به خدا نزدیک می‌کند. نماز باعث تقرب می‌شود؛ «اَلصَّلاَهُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ» نماز ستون دین است. باید اقامه شود. فرمود «اقم الصلاه» نه این که قرائت شود. نماز فقط دستور به قرائت نیست. قرائت نماز وظیفه است و انسان را نزدیک می‌کند به خدا اما وقتی ستون شد، ستون را باید اقامه کرد. خواندنی نیست؛ برپا کردنی است.

وی اظهار کرد: تولی انسان کامل معصوم؛ یعنی اهل‌بیت عصمت و طهارت که آن‌ها خلیفه خدا هستند باعث قرب می‌شود. فرقی نمی‌کند چه رسول خدا باشد چه وصی رسول خدا باشد، ولایت آن‌ها را بپذیریم باعث قرب می‌شود. اینجا هم امام علیه‌السلام همین را بیان می‌کند «اللَّهُمَّ فَإِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ بِالْمُحَمَّدِیَّهِ الرَّفِیعَهِ، وَ الْعَلَوِیَّهِ الْبَیْضَاءِ».

معرفت و اخلاص؛ دو ویژگی مقربین

نماینده ولی فقیه در البرز بیان کرد: کسی که مقرب درگاه الهی است دو چیز می‌خواهد؛ یک معرفت کامل و دوم عبادت خالص. این دو را نیاز دارد تا مقرب درگاه شود و الا به حرف زدن نیست. انسان در عبادتش باید خالص باشد و این عبادت را از روی معرفت انجام دهد.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه فرمودند: «علَیکُم بِصِدقِ الإخلاصِ وحُسنِ الیَقینِ، فإنّهُما أفضَلُ عِبادَهِ المُقَرَّبینَ» حسن یقین و راستی اخلاص که این دو بهترین عبادت مقربین است. پس کسی در ردیف مقربین قرار می‌گیرد که دو چیز داشته باشد: معرفت کامل داشته باشد که همان حسن یقین است و دوم خالص باشد در عبادتش.

چگونه بفهمم در مسیر قرب هستم؟

حسینی‌همدانی خاطرنشان کرد: اگر کسی حق را فهمید، راه درست را تشخیص داد و در مسائل فردی خودش در مسائل اجتماعی خودش آن چیزی که از حق فهمید عمل و رعایت کرد که گاهی دیدید ما حق را می‌فهمیم و می‌دانیم راه درست است، این روش درست، این حرف درست است اما زیر بار نمی‌رویم. اگر حق را بفهمد شخص در همه مسائل و چه به نفعش باشد چه به ضررش باشد طبق آن عمل کند چنین کسی دارد در مسیر قرب الهی حرکت می‌کند.

وی گفت: من چطور بفهمم در مسیر قرب هستم؟ می‌گوید اگر دیدی حق را فهمیدی در مسائل فردی و اجتماعی و در مسیر آن حرکت کردی ولو به ضررت بود تو حق‌طلب هستی و تو در حقیقت در حال نزدیک شدن به خدا هستی. «أقرَبُ العِبادِ إلَی اللّه ِ تعالی أقوَلُهُم لِلحَقِّ و إن کانَ علَیهِ و أعمَلُهُم بالحَقِّ و إن کانَ فیهِ کُرهُهُ» امیرالمؤمنین علیه‌السلام این را در کتاب غرر می‌فرماید. نزدیک‌ترین بندگان به خدای تعالی آن‌کسی است که حق می‌گوید حتی اگر علیه او باشد. این نکته است؛ چون بعضی وقت‌ها که به نفع خود است برایش سینه‌چاک می‌کند و گلو پاره می‌کند؛ اما آنجا که به ضرر می‌شود صدایش درنمی‌آید. در ادامه می‌فرماید: و بر اساس حق عمل کند اگرچه عمل کردن به این حق برایش سختی و کراهت داشته باشد. چنین کسی نزدیک‌ترین شخص به خدا است.

نماینده ولی فقیه در البرز اظهار کرد: این‌ها ملاک است. این‌ها قاعده است. خودت خودت را بسنج. «بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَهٌ» هرکس خودش را بهتر از دیگران می‌شناسد. این‌ها هم سنگ محک است.

یک قدم از تو ۱۰ قدم از خدا

وی بیان کرد: توجه به این نکته هم دارید که در مسیر قرب الهی قدم برداشتن سختی‌های خودش را دارد اما خود این حرکت خیر است. همین‌که شما در مسیر می‌افتید و می‌گوئید می‌خواهم مقرب درگاه الهی شوم چه‌کار کنم؟ جواب این است که اول باید معرفتم را بالا ببرم و دوم باید اخلاصم را بالا ببرم. در این مسیر شروع می‌کنم به حرکت کردن. این مسیر خیر است. تو داری برای خدا این قدم را برمی‌داری.

با انجام واجبات به خدا نزدیک شو

حسینی‌همدانی تصریح کرد: هرچه تقوا بیشتر شد و اخلاص بالاتر رفت، قرب انسان به خدای تعالی بیشتر خواهد شد. عرض کردم که قرب فرایض داریم و قرب نوافل داریم. انسان هم می‌تواند با واجبات هم می‌تواند با مستحبات به خدا نزدیک شود و مظهر اسماً فعلی خدا قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند مظهر ذات خدا شود. مثلاً مظهر علم خدا شود به معنای عالم مطلق یا مظهر حی شود اما می‌تواند مظهر محیی و ممیت شود. حضرت عیسی علیه‌السلام مظهر احیای خدا بود. لازمه‌اش این است که انسان به خدا نزدیک شود. یکی از آن چیزهایی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند واجبات است. گرفتاری اصلی ما در همین نماز واجب ما است. در نماز واجبتان بررسی کنید نماز صبح را کی می‌خوانید؟ ظهر و عصر را کی می‌خوانید؟ مغرب و عشا را کی می‌خوانید؟

امام جمعه کرج متذکر شد: زیاد شنیدید که مرحوم آقای قاضی فرموده بودند برای رسیدن به مقامات عالیه لازم نیست کسی زحمت و سختی بکشد. نمازش را اگر درست انجام داد به مقامات نرسید به من هر چه می‌خواهد بگوید. ما در همین ستون دین گیر داریم. خیمه روی آن سوار نیست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر