سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار محیط زیست
کد خبر: ۱۴۰۷۴۵
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷

فکرشهر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دیلم گفت: اشخاصی که داوطلبانه و یا به درخواست سازمان مدیریت بحران در هنگام حوادث و بحران‌ها نظیر آتش‌سوزی جنگل‌ها به هر نحو همکاری و دچار آسیبی شوند، برای آنها قبل از عزیمت به محل حادثه حکم ماموریت صادر می‌شود تا از مزایای آئین‌نامه فداکار خدمت، بهره‌مند شوند.

به گزارش فکرشهر، فردین حاجب روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به استناد ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور ، کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده(۲) این قانون و اشخاص داوطلب در حوادث و بحران‌های تحت مدیریت این سازمان ، درصورت آسیب یا فوت ناشی از انجام وظایف محوله به عنوان فداکار خدمت شناخته شده و خدماتی از قبیل پرداخت هزینه‌های پزشکی و غرامت صدمه جسمی،نقص عضو، فوت و مستمری خود یا خانواده‌شان تعلق می‌گیرد.

وی گفت: باتوجه به شروع وقوع حریق‌های احتمالی به خصوص در مناطق بحرانی در فصل جاری، کلیه اقشار جامعه به ویژه گروه‌های مردمی در قالب همیاران طبیعت، سازمان‌های مردم نهاد، دهیاران، شوراها و تشکل‌های منطقه در صورت همکاری از مزایای شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه فداکاران خدمت ماده ٢٠ قانون مدیریت بحران که به این اداره ابلاغ شده است، بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: طبق این ابلاغیه از ابتدای سال جاری نسبت به بارگزاری حکم ماموریت سالانه در خصوص مدیریت حریق برای کلیه همیاران طبیعت استان بوشهر تا پایان سال صادر و در سامانه اطلاع رسانی استان اعلام می‌شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم ادامه داد: به محض وقوع حریق، برای کلیه همیاران طبیعت حکم ماموریت شرکت در مدیریت حریق صادر و مجدد در سامانه اطلاع رسانی استان بارگزاری خواهد شد و رونوشت احکام مذکور به استانداری، فرمانداری و مدیریت بحران استان ارسال می‌شود.

وی بیان داشت: به دلیل شرط عضویت در سامانه ملی همیاران طبیعت در استفاده از مزایای شیوه نامه مذکور مقرر شده است که فرم‌های ثبت نام توسط رابطین استانی و شهرستانی با استفاده از ظرفیت گروه‌های علاقه‌مند در کلیه مناطق بحرانی تکثیر و نسبت به عضویت مردم در این سامانه اقدام شود.

حاجب گفت: به استناد تبصره ۲ افرادی که طبق ماده ۱۵ قانون ابلاغ شده در شرایط اضطراری و پاسخ به بحران به درخواست رئیس ستاد پیشگیری، بعنوان هماهنگ کننده و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران به کار گرفته می‌شوند در زمره داوطلبان قرار می‌گیرند و مدارک آنها باید برای دبیرخانه کارگروه ملی ارسال شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم افزود: باتوجه به اینکه مدیریت مخاطرات طبیعی به خصوص در مرحله پاسخ همواره از اهمیت به سزایی برخوردار بوده، در همین راستا حضور به‌هنگام عوامل دستگاه‌های ذیربط در نجات جان آسیب دیدگان ضروری است.

وی بیان کرد: حضور افرادی که باعطوفت و بی‌ادعا در حفظ جان و مال انسان‌ها ایثارگرانه به ایفای نقش خود می‌پردازند در حقیقت ماهیت و رسالت فداکاری و مصداق مجاهدت و خدمت به آسیب دیدگان حوادث می‌باشند که اجر معنوی و رستگاری اخروی برای آنها در بر دارد.

شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر دارای بیش از ۱۵۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی (جنگل، مرتع و بیایان) است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر