پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: رئیس‌جمهور گفت: گفتند چرا سایت فردو را زیرزمین ساخته‌اید؟ ما گفتیم تا شما روی میز چیزی دارید و ما را تهدید می‌کنید، ما هم می‌رویم زیر کوه سایت می‌زنیم...\r\n
کد خبر: ۱۴۷۱۲
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

فکرشهر: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین گردهمایی مدیران شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارداشت: بسیار خوشحالم از اینکه در جمعی فرهیخته که از یک طرف به دانش، علم و پیشرفت فناوری‌های نوین توجه دارد و از طرف دیگر به امر سلامت توجه دارد حاضر هستم چراکه بی تردید امرسلامت یکی از مهمترین موضوعاتی است که یک جامعه متمدن در پی تحقق آن است.

\n\n

وی ادامه داد: خداوند به ما مردم ایران استعداد کافی عنایت کرده، سابقه فرهنگی بسیار درخشان و علمی از آن کشور است و همه کتابخانه‌ها، رساله‌ها از چند وقت پیش اگر مراجعه کنید استناد به آثار بزرگان این سرزمین است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، روحانی تصریح‌کرد: فشارهای زیادی هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر این مردم وارد شده است که خود این فشارها و تحریم‌ها و بسته شدن دروازه‌ها، زمانی که می‌خواهیم تجهیزاتی را برای بیمارستان بخرید، با مشکل مواجه می‌شوید و یا تحقیقی را انجام  دهید و یا مقاله‌ای را بنویسید که مستندات آن دسترسی ندارید و نیازمند هستید، همه این‌ها انگیزه مضاعفی را در مردم وطن‌دوست و علم دوست ایجاد می‌کند که غرور، جایگاه و عظمت خود را به منصه ظهور برساند.

\n\n

وی ادامه داد: ما در دوران‌های مختلف سختی‌ها و مشکلات را داشتیم و من می‌دانم فشار نیاز غرور ملی و استعداد با هم ترکیب می‌شوند و معجزه می‌آفرینند و خودباوری، اعتماد به نفس و اتکای به خداوند می‌آورد.

\n\n

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در دوران جنگ تحمیلی هرچه سیستم پدافندی موشکی آماده می‌کردیم، قبل از اینکه حتی یک موشک علیه یک هواپیما در یک مقطعی پرتاب کنیم، سیستم ما از بین می‌رفت و نمی‌دانستیم برای اینکار باید چکار کنیم.

\n\n

وی ادامه داد: یک سیستم پدافندی موشکی ما به محض آنکه روشن می‌شد و باید تشعشع می‌داد تا هواپیمای دشمن را پیدا کند، به محض فرستادن تشعشع، هواپیمای دشمن می‌آمد و موشک ضد رادار و ضد تشعشع را شلیک می‌کرد و این موشک درست در وسط موشک ما منفجر می‌شد.

\n\n

روحانی افزود: 20  کیلومتر فاصله داشتیم و نمی‌دانستیم چه کار باید بکنیم. اما موشک هواپیمای دشمن برد60 کیلومتر داشت و از آنجا پرتاب می‌کرد و حداکثر رنج موشک پدافندی ما 40 کیلومتر بود، بنابراین هواپیما با اطلاع از اینکه برد هواپیمای ما چه میزان است، در 60 کیلومتری ما می‌ایستاد از آنجا موشک پرتاب می‌کرد و سیستم ما را از بین می‌برد و با خیال راحت رزمندگان را بمباران می‌کرد.

\n\n

رئیس‌جمهور تصریح‌کرد: چه کار می‌توانستیم انجام دهیم نه می‌توانستیم موشک‌های ضد رادار را خریداری کنیم، نه ابزاری داشتیم که بتوانیم از سیستم حفاظت کنیم و 3 ماه بعد نیز عملیات بزرگ والفجر 8 را در پیش داشتیم.

\n\n

روحانی با گرامیداشت یاد شهدای جنگ شهیدان ستاری و بابایی خاطرنشان کرد: من یادم است در آن زمان این دوستان کم می‌خوابیدند و اگر بگویم در شبانه روز بیش از دو یا سه ساعت نمی‌خوابیدند اغراق نکرده‌ام بنابراین یک ملت با استعداد در فشار دشمن برای غرور ملی و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کند چرا که هواپیماها حمله می‌کردند و رزمندگان ما را قطعه قطعه می‌کردند و  نمی‌گذاشتند ما از سرزمینمان دفاع کنیم.

\n\n

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با اتکا به خداوند، اعتماد به نفس و استفاده از همه تجربه‌ها و بعد از گذشت سه ماه به طرحی دست یافتیم و خیلی سخت بود که این طرح برای ما موفقیت بار باشد و ما موفق شدیم و به طرحی رسیدیم که موشک‌های دشمن را قبل از آنکه به سیستم پدافندی ما برسند منحرف کنیم و موشک دشمن به سیستم پدافندی ما اصابت نکند. هواپیما با اطمینان جلو بیاید و در برد ما قرار بگیرد و هواپیمای دشمن را سرنگون کنیم.

\n\n

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با دو یا سه بار سرنگون کردن از این نوع هواپیماها کل طرح دشمن جمع شد و من فکر می‌کنم به طرحی که ما رسیده‌ایم هنوز هم به عنوان یک طرح به کلی سری در سیستم پدافندی باقی بماند چرا که من ندیدم و در جایی نخواندم که دشمن فهمیده باشد ما چه کار کردیم و از چه وسیله‌ای استفاده کردیم. بنابراین علم،‌ دانش، پژوهش و اعتماد به نفس و توکل به خداوند و استفاده از همه ابزار ممکن ما را به مقصد می‌رساند.

\n\n

روحانی ادامه داد: ممکن است بسیاری از داروها را در شرایط تحریم و فردا هم در شرایط برداشتن تحریم دشمن به ما ندهد و یا اگر بدهد با قیمت بالایی بدهد اما آیا ما خودمان نمی‌توانیم به ابزار لازم برای تولید آن دارو و یا تجهیزات پزشکی دست پیدا کنیم در حالی که اگر همه توان و استعدادمان را به کار ببریم؛ موفق می‌شویم البته نه با این انگیزه یک شرکتی درست کنید و درآمد بیشتر به دست بیاوریم، این انگیزه کافی نیست بلکه ما انگیزه ملی می‌خواهیم.

\n\n

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما انگیزه‌ای برای فداکاری در برابر ملت، انگیزه‌ای برای غرور ملی، باور ملی می‌خواهیم البته در کنار آن چاشنی سود نیز می‌تواند باشد اما باید انگیزه‌ها را بالاتر ببریم. ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم چگونه پیشرفت کردند و انگیزه آنان انگیزه ملی بود که به صحنه آمدند و امروز به نقطه‌ای رسیدند که هر دو جزو کشورهای برتر هستند.

\n\n

روحانی خاطرنشان کرد: ما در این مذاکرات 23 ماهه یکی از اصولی که حاضر نشدیم از آن دست برداریم عقب نشینی در مسیر توسعه، علم و دانش و پیشرفت در زمینه دانش صلح آمیز هسته‌ای بود که این دانش صلح آمیز بخشی از آن شامل پزشکی هسته‌ای نیز می‌شد.

\n\n

وی ادامه داد: هفته‌ها و هفته‌ها بحث کردیم که رآکتور آب سنگین اراک بماند و یا نماند، آن‌ها می‌گفتند رآکتور آب سنگین برای ما نه قابل قبول است و نه حاضریم شما در جلسات این کلمه آب سنگین را به کار ببرید و این کار شدنی نیست و ما نخواهیم گذاشت در اراک آب سنگین باشد اما اتفاقا هدف اصلی  این رآکتور برای تولید رادیو داروها و پزشکی هسته‌ای است.

\n\n

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌گفتند آب سنگین باید تولیدش متوقف شود هم رآکتور و هم آب سنگین؛ بارها بحث و مذاکره شد و در نهایت هم آب سنگین و هم رآکتور 40 مگاواتی در اراک و هم اینکه نوع رآکتور آب سنگین باشد و هم اینکه این رآکتور باید توسط خودشان پیشرفته‌تر شود را پذیرفتند؛ بنابراین ایران با دو کشور از گروه 1+5 این رآرکتور را مدرنیزه می‌کند و ما این‌ها را در ضمن مذاکرات طولانی بدست آوردیم.

\n\n

وی با بیان اینکه مذاکرات دانش بنیان بود خاطرنشان کرد: دانشمندان بزرگ حقوق بین‌الملل و سیاست بین‌الملل و اقتصادی در کنار دانشمندان هسته‌ای دست به دست هم دادند، تا ما به این نقطه برسیم.

\n\n

روحانی خاطرنشان کرد: ماه‌ها بحث کردیم و می‌گفتند غنی سازی در ایران باشد و سانتریفیوژ از نوع IR1 تا IR6 باشد اما IR8 جزو دستاوردهای دولت یازدهم بود و ما نمی‌توانستیم از این دستاورد مهم دولت صرفنظر کنیم.

\n\n

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه حرف آنان این بود که این سانتریفیوژ جدید را ادامه ندهید و برای 8 سال بعد بگذارید، اشکالی ندارد به تحقیقات خود ادامه دهید، نه تحقیقاتی که بر روی کاغذ و یا کامپیوتر که همیشه مجاز است بلکه تحقیقاتی را برای اینکه قطعاتی را بسازید و متصل کنید و بعد هم برای تکمیل تحقیقات شروع کنید و تست مکانیکی را آغاز کنید و بعد هم تزریق گاز را انجام دهید که این امر ماه‌ها ادامه پیدا کرد تا ما این دستاورد را بگیریم.

\n\n

روحانی ادامه داد: امروز در توافق برجام و بعد از اجرای توافق در اولین روز اجرای توافق یکی از اقداماتی که ایران انجام خواهد داد تزریق گاز UF6 به IR8 خواهد بود و این ایستادگی برای ادامه مسیر تحقیق و توسعه بود تا آینده ما متوقف نشود و ما بتوانیم راه را ادامه دهیم.

\n\n

وی خاطرنشان کرد: روزی می‌گفتند فردو را به طور کامل ببندید چرا که زیر کوه است و از ما می‌پرسیدند برای چه آن‌را زیر کوه بردید اما ما می‌گفتیم از خودتان بپرسید و ما کاری نکردیم.

\n\n

روحانی ادامه داد: وقتی شما می‌گویید روی میز چیزهایی داریم، ما ناچاریم زیر کوه برویم تا روی میز شما بی‌تاثیر شود بنابراین شما ما را تهدید کردید و ما در عمق کوه سایت برای غنی سازی ایجاد کردیم.

\n\n

وی ادامه داد: ماه‌ها گذشت چرا که آن‌ها می گفتند فردو غیر قابل قبول است و باید بسته شود اما در نهایت پذیرفتند که نیمی از فردو که به قول آنان یک بال از فردو فعال و یک نیم دیگر جمع آوری شود، گفتیم حرفی نیست به شرط آنکه آن بال دیگر به مرکز تحقیقات در زمینه هایی که ما هنوز تخصص لازم در آن را مانند ایزوتوپ‌های پایدار را نداریم تبدیل شود و این را در نهایت قبول کردند.

\n\n

روحانی خاطرنشان کرد شما می‌دانید بخشی از این فردو به مرکزی آماده به غنی سازی با بیش از 1000 سانتریفیوژ و بخش یا از فردو به عنوان مرکز تحقیقات جدید در زمینه هسته‌ای باقی می ماند.

\n\n

وی ادامه داد: این بیست و چند ماه مذاکره در برابر 6 قدرت جهانی و در نتیجه دستیابی به توفیق مورد نظر برای این بود که ما در بخش تحقیقات و تکمیل مسیر تحقیقاتی خود بتوانیم رآکتور اراک را تکمیل کرده و مدرن تر از گذشته کنیم و بتوانیم سانتریفیوژهای جدید را ادامه دهیم تا بتوانیم در مسیر  به صنعتی رسیدن بتوانیم در بخشی از فردو مراکز تحقیقاتی جدی در زمینه‌هایی ایجاد کنیم که هنوز ما به آنم‌ها ورود پیدا کنیم.

\n\n

روحانی در ادامه گفت: مذاکرات هسته‌ای تنها نگه داشتن دستاوردهای گذشته نیست، کمتر برای مردم در این زمینه توضیح داده شده است. در این توافق ما زمینه برای حرکت و رشد سریعتر در مسیر تحقیق و توسعه و دانش جدید در زمینه هسته‌ای صلح آمیز را به دست آوردیم.

\n\n

رئیس جمهور ادامه داد: البته قطعنامه‌های غلط گذشته را هم ملغی کردیم و تحریم‌ها را هم همزمان برخواهیم داشت، البته فضای جدید هم برای کشور، علم، تجارت و صادرات باز خواهد شد. ما امروز باید در فضای پساتحریم جهان را ببینیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

\n\n

وی با اشاره به نگاه غلط در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ممکن است یک نگرانی پیش بیاید و اینکه بگویند اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان و تشویق جوانان به کسب علم بدین خاطر بود که خارجی‌ها به شما چیزی نمی‌دادند،‌ دروازه‌ها بسته شده بود و شما باید در داخل کاری می‌کردید، به همین خاطر جوانان را تشویق کردید تا دنبال علم بروند.

\n\n

روحانی افزود: حال همین علم را ارزان‌تر و مدرن‌تر در اختیار شما قرار می‌دهند پس این دوران طلایی ممکن است سپری شود. اگر کسی این را در ذهن داشته باشد خطای بزرگی کرده است.

\n\n

رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات اقتصادی با دیگر کشورها گفت: در تمام مذاکرات ما با کشورهای اروپایی و غیر اروپایی که به تهران آمدند،‌به آنان گفتیم اگر می‌خواهید به ایران بیایید باید با سرمایه و تکنولوژی نو وارد این سرزمین شوید.

\n\n

وی تصریح کرد: ما به کشورهای اروپایی و غیر اروپایی گفتیم از شما استقبال خواهیم کرد در صورتی که سرمایه‌تان همراه‌تان آورده شود و اینکه از تکنولوژی نو و از بازار جهانی مشترکا استفاده کنیم و از نیروی انسانی تحصیلکرده‌ داخل کشور نیز استفاده شود.

\n\n

روحانی با اشاره به لزوم استفاده از تجربه دنیا در این خصوص گفت: ما باید حواس‌مان جمع باشد و ساده‌لوحی نکنیم. باید در این فضای نو کاری کنیم که از تجربه دنیا استفاده و با دیگران مشارکت کنیم.

\n\n

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌شود علم و فناوری را از صفر شروع کرد،‌ گفت: در همین موضوع هسته‌ای اگر می‌خواستیم از صفر شروع کنیم خیلی عقب بودیم. از لحاظ علمی می‌دانستیم کیک زرد قابل تبدیل به UF4 و UF6 است، می‌دانستیم اگر ما بخواهیم یک UCF در اصفهان درست کنیم که کیک زرد ما را تبدیل به UF4 و UF6 کند، سال‌ها طول می‌کشد.

\n\n

وی اضافه کرد: در همین خصوص رفتیم از کشوری نقشه یک کارگاه و کارخانه بزرگ UF6 را خریدیم و به اصفهان آوردیم و در قدم‌های اول نیز آنان برای نصب کمک کردند اما در ادامه رها کردند و ما خود ادامه دادیم. حال اگر از اول آن نقشه را نمی‌خریدیم و می‌گفتیم دانشمندان خودمان باید UCFاصفهان را باید بسازند شدنی بود. منتهی 15-10 سال بعد به نتیجه می‌رسید.

\n\n

روحانی با اشاره به لزوم استفاده از میان‌برها در این حوزه گفت: اگر می‌خواستیم از اول خودمان سانتریفیوژ بسازیم و اینکه UF6 را به 0.7، 1، 1.5 و 3.5 تبدیل کنیم،‌ نه اینکه نشدنی بود اما 30-20 سال باید کار می‌‌کردیم. حال ما یک سانتریفیوژ را از جایی آوردیم و مهندسی معکوس کردیم و کم‌کم سازنده IR1 شدیم.

\n\n

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما از وسط راه آمدیم و از صفر شروع نکردیم. اشکالی ندارد. در بسیاری از علوم و دانش از نقطه میانی شروع کنیم. مهندسی معکوس در قدم‌های اولیه تا رسیدن به طراحی نو اشکالی ندارد ما باید زمان را کوتاه کنیم. ما اگر می‌خواستیم برای ساخت هواپیمای جنگنده از صفر شروع کنیم، نمی‌شد. ما از هواپیمای دیگری مهندسی معکوس کردیم و به تدریج توانستیم به ساخت یک هواپیما برسیم.

\n\n

وی با بیان اینکه علم و دانش دنیای امروز در هم تنیده شده و ما باید از این فضا استفاده کنیم، گفت: امروز همه ما نیازمند به یک اراده قوی برای دستیابی به استقلال علمی و خودکفایی علم و فناوری در بسیاری زمینه‌ها از جمله رابطه درست با دنیا هستیم.

\n\n

روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه دیگر تنها به دانشگاه و علم نگاه نمی‌کنیم، گفت:‌خوشحالم از اینکه به تولید علم، پژوهش، فناوری،‌بازار و تجاری‌سازی و تصرف بازار دیگران نگاه می‌کنیم، غرور ملی ما اینجا است.

\n\n

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما باید بتوانیم بازار منطقه و جهان را از آن محصول ایرانیان قرار دهیم و این کار شدنی است. ما امروز در بسیاری از زمینه‌ها از جمله ساخت دارو و تجهیزات پزشکی روی پای خود ایستادیم.

\n\n

وی ادامه داد: در مجموع حرکت‌های بسیار خوبی انجام شده و من خوشحالم که وزیر علوم، بهداشت و معاون فناوری رئیس‌جمهور در کنار همدیگر همکاری و هم‌افزایی دارند. چند سال پیش بین این سه نفر دعوا بود و گاهی شکایات‌شان به دادگاه رسیده بود اما امروز همه با هم دارند تلاش می‌کنند.

\n\n

روحانی با بیان اینکه رهبری از دولت یازدهم و مسئولین آن اعلام رضایت می‌کنند، گفت: رهبری به ویژه نسبت به این سه نفر اعتماد کامل دارد که این مسیر را برای فعالیت هموار می‌کند و ما سریعتر می‌توانیم به اهداف‌مان دست پیدا کنیم.

\n\n

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید در فضای جدید پساتحریم همه توان خود را بکار گیریم، گفت: بالاتر از کمک‌های مالی و پولی، کمک‌های مقرراتی، تسهیلات در مالیات و اعطای وام، صادرات و واردات است.

\n\n

وی در پایان با تأکید بر این موضوع که دولت با همه توان پشت شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد،‌گفت: این شرکت‌ها راه درست برای جذب اندیشمندان و جوانان دانشجوی ما است و بهترین راه برای اشتغال جوانان دانشگاهی ما است.

\n\n

منبع: انتخاب

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر