پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ نامه ی سرگشاده ی عضو شورای شهر برازجان پیرامون تنها دانشکده ی دولتی این شهر:
فکرشهر: مشکل این است که متاسفانه بعضی از مسئولین شهرستان در مورد مشکلات خودی ها توانایی های خود را نه تنها بروز نمی دهند بلکه کتمان هم می کنند و به قول معروف " چراغ به پای خود سوئی ندارد" اما...
کد خبر: ۱۵۱۱۸
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۲

فکرشهر: دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برازجان به عنوان چهارمین دانشکده ی دانشگاه خلیج فارس از سال 74، با ایجاد رشته تحصیلی علوم باغبانی فعالیت خود را در شهر برازجان آغاز نمود. 

\n\n

به گزارش فکرشهر، این دانشکده که به خاطر شرایط خاص جغرافیایی و کشاورزی و نوع خاک و آب  و هوای مناسب کشاورزی و باغبانی و منابع طبیعی برازجان، در این شهر احداث شده بود، در حال حاضر حال و روز خوبی ندارد و نه تنها دانشجویان و اساتید و ریاست، بلکه مردم عادی نیز که احداث این دانشکده را با شور و شوقی وصف ناشدنی جشن گرفته بودند، دلسرد و اندوهگین کرده است.

\n\n

همین امر، سیده خدیجه حسینی را به مشکلات تنها دانشکده ی دولتی دشتستان رهنمون ساخته است. وی که به تازگی در روند مشکلات این دانشکده قرار گرفته، در نامه ای که برای فکرشهر ارسال کرده، چنین نوشته است:

\n\n

وقتی در مهرماه سال 1374 دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه خلیج فارس یعنی تنها مرکز آموزش عالی کشاورزی استان که جزیی از دانشگاه مادر است در دشتستان آغاز بکار کرد، آنروز برای دشتستانی ها یک روز بزرگ و فراموش نشدنی بود. خیلی ها از خوشحالی سر از پا نمی شناختند و در پوست خود نمی گنجیدند؛ چرا که ما هم عاقبت صاحب دانشگاه دولتی شده بودیم . اما متاسفم که باید عرض کنم امروز پس از20 سال، شور و امید جای خود را به یاس و دلزدگی داده و دانشکده ای که روزی آن همه دلبسته اش بودیم و به آن افتخار می کردیم، امروز قامت خدنگش زیر کوهی از مشکلات و بی مهری ها خم شده و در میان اختاپوسی از مشکلات و چالش ها دست و پا می زند و شاید هم نفس های آخر را می کشد .

\n\n

چند روز قبل در اواسط شهریور ماه که پای صحبت دکتر مدرسی، رییس دانشکده کشاورزی نشسته بودم ، او از مشکلاتی که خود و دانشکده اش با آن دست به گریبان بودند می گفت و من مات و مبهوت و از شما چه پنهان با اندکی شرمساری سرم را بزیر انداخته بودم و به سخنانش گوش می دادم . دکتر مدرسی به درستی معتقد بود جانمایی و احداث این دانشکده در خارج محدوده شهری و در حالیکه به هیچ خدمات شهری دسترسی ندارد، آنهم در مکانی با کاربری شرکت کشت و صنعت غیر منطبق با ساختارهای مورد نیاز یک مرکز دانشگاهی و در جایی که در مسیر توسعه شهری قرار نگرفته و نخواهد گرفت، اساسا از همان روز اول یک کار غیرکارشناسی و کاملا اشتباه بوده است .

\n\n

دانشکده سرویس ایاب و ذهاب ندارد و این موضوع می تواند با آغاز سال تحصیلی و شروع رفت و آمد دانشجویان خصوصا بانوان به شهر با اتومبیل های خطی و کرایه ای مشکلاتی را ایجاد نماید. آب دانشکده جیره بندی شده بطوری که مجبور شده اند به صدها دانشجو و حتی کادر هیئت علمی که بیش از 30 دکتر این مملکت را شامل می شود بگویند آب را نوبتی استفاده کنند . به استناد رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر، پیمانکاران خدماتی بدلیل نبودن اعتبار ، تمدید که هیچ ، حتی حاضر به ادامه و اجرای قراردادهای قبلی نیز نیستند . سلف سرویس دانشکده در شرف قطع سرویس دهی و تعطیلی کامل قرار گرفته است . حقوق پرسنل مدت هاست پرداخت نشده ، بدلیل 116 میلیون تومان بدهی ، برق دانشکده همین امروز و فرداست که قطع شود. در این مصیبتِ بی پولی ، بدقولی شهردار اسبق برازجان هم مزید بر علت شده و بیش از یکسال است شهرداری 30 میلیون تومان پول از آنها گرفته تا بخشی از محوطه دانشکده را آسفالت کنند اما متاسفانه به تعهداتش عمل نکرده و محوطه که سهل است تا این ساعت یک وجب آسفالت هم تحویل نداده است!!

\n\n

در دهه فجر سال 92 در میان هلهله و کف زدن های شورانگیز دانشجویان و حضار ، از طرف استاندار محترم قول تحویل دو دستگاه ون جهت ایاب و ذهاب دانشجویان به دانشکده داده شد که باعث خوشحالی فراوان گردید اما علیرغم مکاتبات متعدد این وعده نیز تاکنون محقق نشده است . شرکت اتوبوسرانی مرحمت فرمودند و یک دستگاه اتوبوس جهت ایاب و ذهاب دانشجویان به شهر اختصاص دادند اما بدلیل عدم پرداخت مبلغ قرارداد سال های گذشته و همچنین بدهی 5 میلیون تومانی بابت هزینه گازوئیل ، این سرویس نیز در آستانه تعطیلی و توقف است .

\n\n

اعضای هیئت علمی دانشکده تقریبا 7 ترم است که حق التدریس خود را دریافت نکرده اند. تنها ساختمان اداری – آموزشی دانشکده که بودجه آن از محل اعتبارات ملی تصویب شده بود با وجود 87 درصد پیشرفت فیزیکی سال هاست نیمه کاره و مخروب در گوشه دانشکده به حال خود رها شده و به مراجعان دهن کجی می کند . در آستانه شروع سال تحصیلی جدید به دلیل مشکلات شدید مالی ، قرارداد کارمندانی که بعضی از آنها سال ها سابقه کار دارند، تمدید نشده و عده ای حتی در شرف اخراج قرار دارند .

\n\n

همه این مشکلات در حالی است که به دلیل استقلال ردیف اعتباری (مالی ) از دانشگاه خلیج فارس بوشهر که دکتر مدرسی آن را بسیار زودهنگام و غیرضروی می داند ، این دانشکده مدت هاست هیچ بودجه ای از دانشگاه خلیج فارس بوشهر دریافت نمی کند . اینها که نوشته شد تنها بخشی از مشکلات و درد دل های آقای دکتر مدرسی رییس دانشکده کشاورزی بود . مشکلاتی که به قول ایشان ، انسان هر قدر هم که صبور باشد و نسبت به کارش عاشق ، بالاخره در جایی از کار زیر بار آن ها کمر خم می کند و وا می دهد ، از عشق مادری که بالاتر نیست :

\n\n

چو از سر بگذرد سیل خطرمند
\nنهد مادر ، به زیر پای فرزند

\n\n

از اینجا به بعد روی صحبتم با مسئولین شهرستان است .

\n\n

دوستان و همکاران محترم :

\n\n

شنیدن و انعکاس درددل ها ، تظلمات و مشکلات همشهریان و نهایتا حل آن ها یکی از وظایف تعریف شده همگی ماست که مسئولیتی به عهده داریم و به قول معروف دستی بر آتش . ما معتقدیم طرح مشکلات شهرستان و ارائه پاسخ های مسئولین مربوطه هم به رفع بسیاری از سوءتفاهم ها کمک می کند و هم فرصتی برای مسئولان است تا اشکالات مجموعه تحت امر خود را از زاویه دید منتقدان و مراجعان بنگرند و کشف نمایند . ما این را می نویسیم تا اگر مسئولی به هر دلیل تاکنون مشکلات دانشکده کشاورزی را نشنیده و ندیده ، امروز بشنود و ببیند . ما منکر زحمات و دستاوردهای دانشگاه خلیج فارس بوشهر و نیز همکاری بخش هایی از سیستم اداری شهرستان دشتستان خصوصا آنطور که شنیده ام حسن نیت فرماندار محترم در تقبل و پرداخت بخشی ازهزینه برق ، تلاش های جناب آقای رفیعی ریاست محترم اداره اطلاعات شهرستان و همینطور زحماتی که جناب آقای مختار فیاض فر در بازتاب این مشکلات در رسانه های استانی کشیده اند، نیستیم اما ضمن احترام به همه مسئولان ، باید عرض کنم این تلاش ها تاکنون موثر نبوده و حل تمامی این چالش ها که کم کم رنگ بحران به خود گرفته، یک عزم و اراده همگانی را می طلبد .

\n\n

مشکل این است که متاسفانه بعضی از مسئولین شهرستان در مورد مشکلات خودی ها توانایی های خود را نه تنها بروز نمی دهند بلکه کتمان هم می کنند و به قول معروف " چراغ به پای خود سوئی ندارد" اما امیدوارم اینبار چراغی باشیم که در وهله اول جلوی پای خود را روشن نمائیم و به حال آنچه گفته شد تدبیری اندیشیده شود .

\n\n

در پایان امید داریم انتشار این مطلب حساسیت موضوع را به مردم و مسئولین گوشزد نموده و باعث ایجاد موجی از همدلی و همت و نهایتا کارگشایی گردد تا هم یکبار دیگر کفایت و اراده مثبت مسئولان برای مردم روشن شود و هم باری از دوش خسته و رنجور این مرکز آموزشی برداشته شود و خدایی نکرده آنطور که شایع شده، شاهد تعطیلی این تنها دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی استان نباشیم؛ چرا که به قول یکی از دوستان مشکل دانشکده کشاورزی برازجان نبودن اعتبار و بودجه نیست ، مشکل فقدان اراده و احساس مسئولیت و ناهماهنگی برخی از مسئولان است که امیدوارم در این مورد هر چه زودتر آستین همت را بالا بزنند ، به اجماع برسند و منشا خیر گردند :

\n\n

صدها فرشته بوسه بر آن دست می زنند
\nکز کار خلق یک گرۀ بسته واکند

\n\n

مهرماه 1394
\nسید خدیجه حسینی
\nعضو شورای اسلامی شهر برازجان

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر