شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: اضافه وزن و چاقی عامل مهم خطرساز و تهدید کننده بیمارهای غیرواگیر از جمله بیماریهای قلبی و عروقی (سکته قلبی-مغزی) دیابت نوع 2 و برخی سرطانها هستند.\n\nبه گزارش فکرشهر، وزن بدن زمانی افزایش می یابد که مقدار انرژی که خوردن غذا به دست می آید از مقدار انرژی که با فعالیت رومرزه سوزانده ومصرف می شود بیشتر باشد .\n\nاگر مقدار وزن در حدی باشد که مقدار نمایه توده بدنی بین 25 تا 9/29 کیلوگرم برمتر مربع باشد اضافه وزن و اگز 30باشدو بالاتر باشد ،چاقی محسوب میشود .
کد خبر: ۱۵۳۵۱
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸

فکرشهر: اضافه وزن و چاقی عامل مهم خطرساز و تهدید کننده بیمارهای غیرواگیر از جمله بیماریهای قلبی و عروقی (سکته قلبی-مغزی) دیابت نوع 2 و برخی سرطانها هستند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، وزن بدن زمانی افزایش می یابد که مقدار انرژی که خوردن غذا به دست می آید از مقدار انرژی که با فعالیت رومرزه سوزانده ومصرف می شود بیشتر باشد .

\n\n

اگر مقدار وزن در حدی باشد که مقدار نمایه توده بدنی بین 25 تا 9/29 کیلوگرم برمتر مربع باشد اضافه وزن و اگز 30باشدو بالاتر باشد ،چاقی محسوب میشود .

\n\n

توجه: چاقی شکمی هم به اندازه چاقی کل بدن و حتی بیش از آن خطرناک است ،اندازه گیری وضعیت چاقی ساده است.اگر در مردان اندازه دور کمر بیش از 102سانتی متر و در زنان اندازه دور کمر بیش 88 سانتی متر باشد ،دارای چاقی شکمی هستند.

\n\n

چرا باید وزن خود را کاهش دهید ؟

\n\n

بسیاری از افراد دچار اضافه وزن می باشند .در میان این لفراد،برخی نیز دچار چاقی هستند .افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند،حتی اگر فاقد سایر عوامل خطرزا باشند،با احتمال بیتری مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و سکته مغزی میشود.

\n\n

چاقی وضعیتی ناسالم می باشد ، چرا که سبب وارد آمدن فشار و بار اضافی برقلب میشود.چاقی می تواند فشارخون و کلسترول خون را افزایش دهدو ممکن است منجر به بروز بیماری قند خون (دیابت) گردد.
\nکاهش وزن ،یکی از بهترین راه های خطرات قلبی و سایر بیماری های می باشد.

\n\n

با کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب خطر بیماری های قلبی وعروقی کاهش می ابد، برای رسیدن به این هدف می بایست مصرفی چربی ها کاهش و مصرف میوه ها و سبزیجات افزایش یابد به علاوه فعالیت بدن نیز می بایست افزایش یابد

\n\n

چگونه می توانید عادت های غذایی خود را عوض کنید؟

\n\n

-آهسته غذا بخوریدو لقمه های کوچک بردارید و قبل از خوردن کامل لقمه اول از برداشتن لقمه دوم پرهیز کنید.

\n\n

-به جای روزانه یک وعده غذای اصلی ،چند وعده غذای سبک بخورید اماهیچ یک را حذف نکنید .انواع مختلفی از غذاهای سالم مانند:میوه ها، سبزیجات، غلات ،ماکارونی ،حبوبات ،محصولات لبنی، کم چرب یا بدون چربی گوشت قرمز، بدون چربی مرغ بدون پوست و ماهی را مصرف کنید.

\n\n

-غذاها را به روشی بپزید که چربی آن ها جدا شود مانند: برشته کردن، پختن در فر، کلباب کردن ،آب پز کردن و... تا می توانید غذاها را در روغن سرخ نکنید.

\n\n

-برچسب های غذایی خوراکی ها را مطالعه کنید و از مصرف غذا های حاوی شکر، چربی اشباع، چربی ترانس و کالری بالا پرهیز کنید .بهتر است از مصرف -شیرینی جات ،آب نبات و کیک خودداری کنید.

\n\n

-آب زیادی بنوشید مصرف نوشیدنی های پر انرژی را محدود کنید.

\n\n

چگونه فعالیت جسمانی می تواند کمک کننده باشد؟

\n\n

فعالیت جسمانی به همان اندازه رژیم غذایی در کمک به کاهش وزن مفید است.همچنین برای قلب ،ریه ها،استخوان ها و عضلات شما نیز مفید می باشد.

\n\n

چاقی اصلی ترین عامل آفرین اما مهار شدنی در دیابت نوع 2 است .

\n\n

اضافه وزن دوران نوجوانی،احتمل چاقی در بزرگسالی را 70 درصد افزایش می دهد.

\n\n

چند توصیه ساده در خصوص فعالیت بدنی 

\n\n

-فعالیتی را انتخاب کنید که مورد علاقه شما باشد.

\n\n

-انجام حرکات ورزشی در محیط ای مورد علاقه ،با دوستان و به ویژه با حضور کلیه اعضای خانواده باعث افزایش انگیزه جهت ادامه کار شود.

\n\n

-اگر برای رفتن به محل کار خود از خودرو شخصی استفاده می کنید ؛بهتر است آن را با کمی فاصله پارک کنید و اگر از وسیله نقلیه عمومی استفاده می کنید یک یا دو ایستگاه زودتر پیاده شوید تا بتوانید کمی پیاده روی کنید .

\n\n

-اگر در جایی مجبورید منتظر بمانید به جای نشستن قدم بزنید.

\n\n

-در هنگام تماشای تلویزیون نیز می توان قدم زد یا سوار دوچرخه ثابت شده رکاب بزنید.

\n\n

-از انجام ورزش در ساعات گرم روز پرهیز شود .

\n\n

-شدت فعالیت باید به تعداد ضربان قلب تنظیم شود مدت فعالیت ورزشی نیز بستگی به میزان آمادگی بدنی فرد دارد.

\n\n

درصورت بروز تنگی نفس یا درد قفسه سینه فورا فعالیت قطع و به پزشک مراجعه نمایید،غش و  سرگیجه   نیز از موارد قطع فعالیت می باشد.

\n\n

منبع:شبکه بهداشت و درمان دشتستان

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر