جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای زاکانی چند نکته گفت که باید به آن توجه کرد؛ نخست اینکه این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و طرح را من دادم و جای دیگر نیز اظهارداشت من دو بار آن را به مقام معظم رهبری دادم و ایشان جواب نداده اند.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایسنا، علی لاریجانی در صحن علنی مجلس در پاسخ به تذکر زاکانی افزود: هر دوی این مطلب درست نیست، ما از مقام معظم رهبری نباید مطلبی این گونه نقل کنیم، ایشان علنی گفته اند که «من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمی کنم»، این نظر رهبری بود که بنده هم آن را گفتم.
کد خبر: ۱۵۵۶۱
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

فکرشهر: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای زاکانی چند نکته گفت که باید به آن توجه کرد؛ نخست اینکه این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و طرح را من دادم و جای دیگر نیز اظهارداشت من دو بار آن را به مقام معظم رهبری دادم و ایشان جواب نداده اند.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایسنا، علی لاریجانی در صحن علنی مجلس در پاسخ به تذکر زاکانی افزود: هر دوی این مطلب درست نیست، ما از مقام معظم رهبری نباید مطلبی این گونه نقل کنیم، ایشان علنی گفته اند که «من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمی کنم»، این نظر رهبری بود که بنده هم آن را گفتم.

\n\n

لاریجانی افزود: منتها در حل این مسئله مقام معظم رهبری فرمودند «مجلس تصمیم بگیرد»، آیا مجلس فقط همان مطلبی است که کمیسیون برجام ارائه داد؟

\n\n

وی گفت: آیا مقصود رهبری فقط همین بود که کمیسیون برجام گزارشی بدهد و تمام؛ ظاهراً فقط این نیست، مجلس باید تصمیم بگیرد.

\n\n

لاریجانی افزود: ما در مشاوره ای که داشتیم گفتیم راه های این چنینی هم هست، اگر من از قبل این پیش بینی ها را نمی کردم امروز شما می گفتید چرا مدیریت نشد؟

\n\n

وی اضافه کرد: بحث های اولیه ای مطرح شد، موضوع به دبیرخانه ارجاع شد، آقایان زاکانی و جلالی را معرفی کردم به دبیرخانه که بنشینند با دبیرخانه طراحی ماده کنند، آقایان در دبیرخانه هم فردی را مشخص و با همدیگر طرح را منقح کردند.

\n\n

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از برخی اظهارنظرها در مورد پاسخ ندادن رهبر معظم انقلاب به دو طرح ارسال شده از جانب وی گفت: می گویند آقا نظر نداده است، بنا نبود نظر بدهند بنابراین حق این بود ما رهبری را مطلع کنیم که این کار را انجام داده ایم.

\n\n

علی لاریجانی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی طرح هسته‌ای افزود: ساعت 7 شب گذشته آقای شمخانی پیش من بود و از اول تا آخر این طرح را بررسی کردیم و قبول کردند همه اجرا شود، بینی و بین الله ایشان هم حی و حاضر هستند.

\n\n

وی ادامه داد: من اتفاقا گفتم آقای شمخانی امروز به مجلس بیاید که بدانید چیزی پشت صحنه نیست، چرا ما این کار را کردیم؟ به خاطر اینکه یک مساله ملی است.

\n\n

رئیس مجلس گفت: در مساله ملی باید توافق باشد، موضوع هسته‌ای به رهبری مربوط است و ما رهبری را مطلع کردیم، ما که نباید نظر ایشان را می گرفتیم چون اگر نظر ایشان گرفته می شد مجلس دیگر نمی توانست خلاف نظر ایشان نظر بدهد.

\n\n

لاریجانی افزود: همیشه طرح های مربوط به هسته‌ای از طریق دبیرخانه انجام می شود، اما هماهنگ می شد این کار را ما کردیم و دیشب هم ما نهایتا از ابتدا تا انتهای طرح را با آقای شمخانی خواندیم و ایشان قبول کرد.

\n\n

وی گفت: نه تنها این مطلبی که می گویند حرف آقای شمخانی نیست (اشاره به سخنان زاکانی)، من گفتم این یک بیانیه است آقای شمخانی گفت خیر چیزهای مهمی در آن وجود دارد.

\n\n

رئیس مجلس افزود: چرا خودتان با دست خودتان یک چیزهایی را خراب می کنید؟ بنابراین ما هماهنگ کردیم.

\n\n

لاریجانی در ادامه به هماهنگی داخل مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه چه باید می کردیم؟ یکی دو ماه پیش من آقای حدادعادل را در مجلس دیدم، ایشان گفت در این قضیه چه کنیم، گفتم چنین چیزهایی به ذهن من می رسد و ایشان گفت دقیقا به ذهن من هم همین موضوع می رسد، گفتم این مبدأ خوبی می شود که دوستان مجلس همگرا شوند.

\n\n

وی افزود: ما در کمیسیون برجام هم از اواسط بحث آقای زاکانی را در جریان گذاشتم گفتم شما با دبیرخانه (شورای عالی امنیت ملی) همکاری کنید برای اینکه بعد از گزارش برجام یک طرحی وجود داشته باشد وگرنه می خواهید برای کشور چه کار کنید؟ ایشان کلیات را قبول داشت.

\n\n

لاریجانی گفت: من در همین موقع به آقای جلالی هم گفتم همکاری کنید به خاطر اینکه دو فراکسیون به نتیجه برسد، بعد با حضور آقای حداد و دوستانی مثل زارعی، نبویان و آقای دهقان جلسه ای داشتیم و گفتیم این سیر بحث است حالا چه کار کنیم؟ سه نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فراکسیون رهروان ولایت باهم بنشینند و روی طرح مقدماتی کار کنند و نظرها را اعمال کنند.

\n\n

وی افزود: بعد از آن جلسه، سه جلسه با حضور این شش نفر برگزار شد اما آقایان توکلی، زارعی و بذرپاش از فراکسیون اصولگرایان و آقایان حقیقت پور، جلالی و بروجردی از فراکسیون رهروان حضور داشتند، در این جلسات برخلاف نکته ای که آقای زاکانی می فرماید، جلسه آخر پیش خود من بودند، نظرات فراکسیون عمل شد و حتی متن ماده واحده قبلی پیشنهاد اصولگرایان بود، متن را عوض کردیم.

\n\n

رئیس مجلس ادامه داد: تنها یک مورد وجود داشت که آقایان می خواستند یک بند را اضافه کنند که ما توافق نکردیم، وقتی دو فراکسیون هستند باید توافق کنند، آنها می خواستند یک بند اضافه کنند و ما اضافه کردن چنین بندی را به مصلحت نمی دانستیم که بعد من آن را با دبیرخانه چک کردم و آنها نیز به مصلحت نمی دانستند.

\n\n

لاریجانی افزود: سایر موارد اعمال شد به طوری که همه گفتند ما امضا کنیم و آقای زارعی گفت من به شرطی امضا می کنیم که گزارش کمیسیون برجام زودتر خوانده شود، ما گفتیم ما نمی توانیم این تعهد را بدهیم چون کمیسیون برجام به تعویق انداخته و ممکن است نرسد وگرنه حاضر بودند امضا کنند.

\n\n

وی گفت: واقعا مسیر همگرایی پیش رفت، اگر حرفی از دبیرخانه (شورای عالی امنیت ملی) می زنند خلاف است اگر حرفی از دفتر (رهبر معظم انقلاب) می زنند خلاف است، دفتر رابط دارد و رابط آن آقای حجازی است و باید به من بگوید و حرف های ایشان را من عین امانتداری به شما منتقل می کنم، اگر هم دبیرخانه است خود من دیشب با آقای شمخانی نشستیم و از اول تا آخر بررسی کردیم و ایشان قبول کرد نظرات اعمال شده و قبول کردند طرح خوبی است.

\n\n

رئیس مجلس افزود: این واقعیت قضیه است که ما گفتیم، حالا اینکه عده ای می گویند عقب بیفتد یا رد شود، ولی در این رابطه چند نظر در مجلس وجود دارد.

\n\n

لاریجانی گفت: نظر نخست این است که ما برجام را رد کنیم مثل آقای نبویان، نظر ایشان محترم است چراکه می گوید من در کل بررسی کردم و برجام باید رد شود، البته من مخالف این کار هستم ولی به هر حال نظر ایشان محترم است.

\n\n

وی افزود: نظر دوم این است که ما برگردانیم به دولت و بگوییم که شما لایحه بدهید، این نظر آقای رسایی است، با من هم در این باره صحبت کردند که ما ایرادها را بگوییم و به دولت بگوییم که شما مجددا بروید و مذاکره کنید، این در شرایط فعلی تیر در تاریکی است ولی به هر حال یک نظر است و معلوم نیست مذاکراتی پا بگیرد.

\n\n

لاریجانی گفت: نظر سوم این است که ما به دولت اجازه بدهیم در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که باید به تصویب رهبری برسد و ملاحظاتی که ما ضمنا می آوریم آنها بروند و برجام را اجرا کنند.

\n\n

وی افزود: این ملاحظات با دو نظر تدوین شده است، یکی در مورد تهدیدات خارجی که ممکن است آنها اقداماتی کنند و تحریم ها را احیا کنند و من فکر می کنم به این مساله باید بیشتر توجه کنیم و در این باره دو، سه بند مهم در مقابل آن نوشته شده و جدی هم هست و اصلا بیانیه نیست و خواهش می کنم به این توجه کنند.

\n\n

رئیس مجلس گفت: یک بند دیگر مربوط به بحث لغزش هاست مثلا در مورد نیروهای مسلح یک خطری وجود داشت که مثلا موشکی را تهدید کند ولی ما با صراحت اینجا مطرح کرده ایم نیروهای مسلح، هوایی، دریایی، زمینی، موشکی و حتی پدافند هسته‌ای و برخی از نکات دیگر هماهنگ شده است و باید تقویت شود.

\n\n

لاریجانی تصریح کرد: این نکات شعاری نیست و در مورد نفوذ سیاسی و فرهنگی بندی آوردیم و فرمایش آقا (رهبر معظم انقلاب) را اجرا کردیم.

\n\n

وی گفت: حالا آقایان می فرمایند ما یک کار مهم تر کنیم، عیب ندارد هماهنگی کنید ولی ما هماهنگی را شروع کردیم و نظر برخی آقایان عوض شده است.

\n\n

لاریجانی تاکید کرد: فکر نکنید چیزی پشت پرده است، همین است، هیچ چیز عوض نشده است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر