جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فرشاد امیدوار \n\nفکرشهر: نابینایی ناتوانی نیست ولی یک محدودیت بزرگ است. با گسترش آگاهی نگذاریم کس دیگری نابینا شود.\n\nمن فرشاد امیدوار خبرنگار نابینا هستم. 15 اکتبر، 23 مهر روز جهانی ایمنی عصای سفید و روز نابینایان است. به همین مناسبت تصمیم گرفتم کمی از خودم و دنیایم بنویسم.\n\nهنوز در روزهای شکلاتی کودکی بودم که بر اثر یک بیماری، چشم هایم از من گرفته شد و وارد دنیایی شدم که شاید هیچ کس دوستش ندارد. دنیایی پر از ترحم و وابستگی، جهانی متفاوت و سالها دور از آرزوهای کودکی های من.
کد خبر: ۱۵۷۳۱
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷

فرشاد امیدوار 

\n\n

فکرشهر: نابینایی ناتوانی نیست ولی یک محدودیت بزرگ است. با گسترش آگاهی نگذاریم کس دیگری نابینا شود.

\n\n

من فرشاد امیدوار خبرنگار نابینا هستم. 15 اکتبر، 23 مهر روز جهانی ایمنی عصای سفید و روز نابینایان است. به همین مناسبت تصمیم گرفتم کمی از خودم و دنیایم بنویسم.

\n\n

هنوز در روزهای شکلاتی کودکی بودم که بر اثر یک بیماری، چشم هایم از من گرفته شد و وارد دنیایی شدم که شاید هیچ کس دوستش ندارد. دنیایی پر از ترحم و وابستگی، جهانی متفاوت و سالها دور از آرزوهای کودکی های من.

\n\n

اما یک معجزه باعث شد زندگی من تا حد زیادی از این دنیای تاریک فاصله بگیرد و آن باور این حقیقت بود که زندگی سهم من است و اگر دست به روی دست بگذارم تنها بازنده این رقابت تحمیلی، من خواهم بود. پس شروع کردم به تقویت اراده. با هر موفقیتی انگیزه ام بیشتر می شد. دوران ابتدایی و راهنمایی را با مشقت زیاد تمام کردم. بدبختانه فقر مالی و مهمتر از آن فقر فرهنگی هم مزید بر علت می شد تا من بیشتر و بیشتر تحقیر شوم.

\n\n

مثلا نمی دانستم اگر فلان آدم به جای نابینا به من کور می گوید، دلیلش این است که خودش بیشتر از این نمی فهمد. حالا هم آدمها دیدگاهشان نسبت به امثال من بهتر شده و هم من یاد گرفته ام از هرکسی به قدر ظرفیتش انتظار داشته باشم.

\n\n

اکنون توانسته ام تا مقاطع عالی زبان انگلیسی به صورت آکدمیک پیش بروم و به عنوان یک خبرنگار از زندگی ام بی نهایت لذت می برم. بدون شک حاضر نخواهم شد دنیایم را با بسیاری از آدمهای بی انگیزه که به ظاهر می بینند ولی از زندگی حتی حرف را هم نمی فهمند عوض کنم.

\n\n

اما خیلی وقتها هم کم می آورم و ابلهانه دیگران را مقصر می دانم. حتی با خدا هم قهر می کنم که حق نداشته است با من اینگونه معامله کند. ولی وقتی که به داشته هایم فکر می کنم به خاطر این افکار بی خردانه کلافه می شوم.

\n\n

الان از تلفن همراهی استفاده می کنم که سیستم عامل اندروید دارد و درست همان گوشی های موبایل لمسی است که افراد بینا از آنها استفاده می کنند. به رایانه هم تسلط دارم و به عنوان یک مدرس در مقطع آیلتس و کارشناسی زبان انگلیسی تدریس می کنم. وقتی به این ها فکر می کنم، در می یابم زندگی آن قدر هم که فکرش را می کنم بد نیست و خدا خالق من است؛ او اشتباه نمی کند.

\n\n

پس یقین پیدا کردم برای بهتر شدن راهی هست حتی بدون چشمهایم.

\n\n

صادقانه بگویم چند عامل در موفقیت و یا شکست ما آدمها نقش دارد.

\n\n

اول محیط: در پیرامون من کسانی بودند که با رفتار و عملشان به من آموختند حماقت است اگر دری به روی ما بسته شد پنجره را هم ببندیم تا از نبود هوا به تدریج بمیریم.

\n\n

دوم امکانات: من بر این باورم که یاد گرفتن زبان انگلیسی و کامپیوتر هدیه بزرگی بود که از دیگران گرفتم. به کمک این دو قادر هستم جدیدترین رخ دادها را به دست آورده از آنها بهره مند شوم و اینگونه دنیایم بزرگ و بزرگتر می شود.

\n\n

به گفته دکتر حسین نحوی نژاد معاون توان بخشی بهزیستی کشور، تا کنون نزدیک به 110000 نفر نابینا برایشان در بهزیستی پرونده مددجویی تشکیل شده است. این در حالی است که بیش از 280000000 نفر در جهان از نابینایی رنج می برند.

\n\n

در استان ما بوشهر هم به گفته معاون توان بخشی بهزیستی، تعداد نابینایان 1535 نفر است، ولی با وجود این، مناسب سازی محیطی برای این گروه به خوبی انجام نشده است.

\n\n

اما مهمترین عامل این است که کمک کنیم جامعه به این باور برسد که احترام به حقوق دیگران نیاز به قانون ندارد بلکه یک وظیفه انسانی است و با رعایت آن زندگی مان بهتر خواهد شد. اگر این باور نهادینه شود حتی رییس جمهور یک کشور هم احساس وظیفه می کند تا کتابی را که نوشته است هم برای استفاده افراد نابینا به فایل صوتی تبدیل کند.

\n\n

من به عنوان یک شهروند نابینا احساس وظیفه خواهم کرد برای احترام به حقوق دیگران از عصای سفید استفاده کنم.

\n\n

در آخر بیاییم با گسترش آگاهی نگذاریم فرد دیگری نابینا شود. یکی می گفت خوشا به حالت که نمی بینی. گفتم بیا همه خوشی های من برای تو، یک دقیقه یکی از چشمهایت را به من قرض بده!

\n\n

من تصمیم گرفته ام با نابینایی بجنگم تا از زندگی بیشتر لذت ببرم و نگذارم کس دیگری نابینا شود حتی بدون چشمهایم. 

\n\n

خلیج فارس

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر