پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
ظریف در مجلس:
فکرشهر: وزیر امور خارجه که برای پاسخ به سوال نماینده زاهدان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود با اشاره به نامه اخیر رهبری در مورد برنامه جامع اقدام مشترک، گفت...
کد خبر: ۱۵۹۸۴
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴

فکرشهر: محمدجواد ظریف گفت: از این پس همه باید تلاش کنیم که سند برجام بر اساس منویات و نظرات رهبری به درستی اجرا شود و همه دست به دست هم دهیم تا با یک تلاش مستمر و پیگیرانه این اتفاق رخ داده و در نهایت نفع کشور و نظام اسلامی حاصل شود.

\n\n

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه که برای پاسخ به سوال نماینده زاهدان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود با اشاره به نامه اخیر رهبری در مورد برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: از رهبری برای نامه راهگشای خود که سیاست گذاری کلان را در جهت اجرای برجام به همراه داشت قدردانی و تشکر می‌کنم؛ همیشه نظرات ایشان چراغ راه ما و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در وزارت امور خارجه بوده است. همچنین از مجلس شورای اسلامی برای کمک به فهم بهتر برجام سپاسگزاری می‌کنم.

\n\n

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سوال نماینده زاهدان در مورد موضوع حق‌آبه‌های مرزی، گفت: وزارت امور خارجه موضوع حل مسأله حق‌آبه‌های مرزی را با جدیت دنبال می‌کند و چه در دولت قبل و چه در دولت اخیر برنامه‌های مرزی مشخص شده و پیش رفته است و قرارداد جامعی که در دولت آقای احمد کرزای تدوین و امضا شد در حال پیگیری است.

\n\n

وی افزود: بحثی که در دولت اخیر در مورد حق‌آبه‌ها با ابتکار جمهوری اسلامی ایران دنبال شد این بود که مسأله آب‌های مرزی در قالب یک بسته همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دیده شد و ضرورت دارد برای تداوم همکاری‌های بین ایران و افغانستان در مورد اتباع افغانی، حقوق بشر، امنیت و همکاری‌های مختلف تجاری و اقتصادی موضوع حقوق جمهوری اسلامی ایران در رودها و آب‌های مرزی دیده شود و این به دولت افغانستان هم در شورای عالی امنیت ملی این کشور و هم در سطح ریاست اجرایی و رئیس جمهور مذاکره و مشخص شد.

\n\n

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه وزارت امور خارجه و دولت برای توسعه آبادانی شرق کشور، گفت: به غیر از موضوع حق‌آبه‌ها وزارت امور خارجه به جد پیگیر موضوع شرق کشور و مرز مناطق مرزی است که احیاء منطقه چابهار، توسعه راه‌آهن و توسعه مراودات مرزی در اولویت قرار دارد و مذاکرات خوبی نیز در این‌باره با طرف‌های افغانی و پاکستانی انجام شده و این اطمینان را به مردم بزرگ استان سیستان و بلوچستان می‌دهم که دولت به جد پیگیر حقوق استان‌های مرزی و مشکلات آنان است.

\n\n

وی تصریح کرد: ما به جد پیگیر آب‌های مرزی هستیم اما متأسفانه باید بگوییم که افغانستان به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده و ما نیز همه همکاری‌ها و اقدامات مشترک را منوط به عمل افغانستان به تعهدات خود کرده‌ایم و به جد پیگیر این موضوع هستیم و در مذاکرات مستقیم خود با طرف‌های افغانی همواره یکی از موضوعات موضوع رودها و حق آبه‌های مرزی بوده است.

\n\n

وی تأکید کرد: همانگونه که نماینده محترم فرمودند این مسأله به هیچ وجه یک مسأله سیاسی نیست و وزارت امور خارجه نیز آن را به درستی درک کرده و این حق نمایندگان منطقه سیستان و البته نمایندگان استان‌های خراسان رضوی و شمالی است که موضوع حق‌آبه‌ها را پیگیری نمایند. زمانی این حساسیت را به درستی درک کرده و دغدغه مشابهی با آنان داریم و در چارچوب یک بسته همکاری با کشورهای افغانستان و پاکستان این موضوع را پیش می‌بریم.

\n\n

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: وزارت امور خارجه در حدود اختیارات و وظایف خود بحث حق‌آبه‌ها را پیگیری می‌کند و از طریق نمایندگی‌ها خود و از طریق پیگیری‌های دیپلماتیک در حوزه‌های مختلف در تلاش است تا طرف‌های خارجی نیز به تعهدات خود عمل نمایند.

\n\n

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد تا هرچه سریع‌تر سرنوشت دیپلمات‌های مفقود شده در منا تعیین شود و گفت: از نمایندگان برای تلاش‌های خود در زمینه تعیین تکلیف دیپلمات ربوده شده در یمن قدردانی و تشکر می‌کنیم و بحمدالله با این تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خارجه ما آقای نیکبخت را به سلامت در کشور خود دیدیم و به طرز اولی نیز پیگیر موضوع دیپلمات‌های مفقود شده در منا هستیم و امیدواریم با همکاری مجلس و تلاش‌های شبانه روزی وزارت امور خارجه به نتیجه مطلوبی در این‌باره برسیم.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر