جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ اجرای طرح تشدید بهداشت محیط در دشتستان؛
فکرشهر: سرشماری حاشیه نشینان در دشتستان/ اصنافی که در اولویت نظارت ها هستند/ جدول زمانبندی اجرای طرح تشدید/ معرفی صنوف برتر/ طراحی لباس فرم برای اصناف/ دستفروشان و بهداشت و درمان...
کد خبر: ۱۶۲۱۳
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

فکرشهر: رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: طرح تحول نظام سلامت رسما از اردیبهشت ماه سال گذشته شروع شد و با بسته های درمانی در سطح کشور همه ی استان ها، دانشگاه ها و بیمارستان ها را درگیر کرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، علیرضا حاجیونی در نشست با روسای اتحادیه های اصناف دشتستان و معاون سیاسی ـ اجتماعی شهرستان، افزود: از عمده فعالیت های صورت گرفته در بخش درمان طرح تحول نظام سلامت، تامین پزشکان متخصص و ماندگاری آن ها، ارتقای کیفیت خدمات درمانی و مقیمی در بیمارستان ها، زایمان طبیعی رایگان و کاهش پرداختی از جیب مردم که در ابتدای طرح 10 درصد و الآن 6 درصد است و همچنین پرداخت هزینه ی بستری در بیمه شده های روستایی است می باشد که از سال گذشته که با 5 درصد شروع شد و درحال حاضر با 3 درصد ادامه دارد.

\n\n

وی ادامه داد: خوشبختانه، ما در این حوزه، شهرستان فعالی بودیم و توانستیم پزشکان متخصص را جذب کنیم و بر اساس همین هدف، بحث هتلینگ بیمارستان هم اصلاح شد و سایر امور هم با کیفیت مطلوب و استانداردهای وزارت بهداشت، تامین شد.

\n\n

سرشماری حاشیه نشینان در دشتستان

\n\n

دکتر حاجیونی در این نشست، در تشریح بخشی از طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت با اولویت برنامه های درمانی در بیمارستان ها شروع شد و در کنار آن هفت بسته ی درمانی، طرح به بهداشت نیز به عنوان اولویت دوم، ورود کرده است.

\n\n

این مسئول توضیح داد: از جمله مداخله هایی که در این بخش از طرح صورت گرفت، سرشماری حاشیه نشینان بود که خوشبختانه در شهرستان دشتستان نیز جمعیتی بالغ بر 7 هزار نفر با سرشماری که تا کنون صورت گرفته و با پیش بینی حدود 9 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند و بر همین اساس ما یک پایگاه بهداشتی را به مجموعه ی تسهیلات بهداشتی شهرستان اضافه کردیم، که آن هم پایگاه جوادالائمه می باشد و رسما شروع به کار کرده است.

\n\n

\n\n

اجرای طرح تشدید بهداشت محیط در دشتستان

\n\n

دکتر حاجیونی ادامه داد: اما در ادامه ی این طرح تحول در حوزه ی بهداشت، همانطور که پیش بینی می شد و وزیر بهداشت هم در صحبت های مقدماتیشان از مدت ها پیش، این وعده را داده بودند، ورود بهداشت محیط و نظارت ها به حوزه های محیطی به سطح شهرستان هاست که خوشبختانه این طرح از اول آبان ماه در دشتستان کلید خورد و همکاران نشست های مقدماتی را بر اساس یک برنامه زمانبندی برگزار کرده اند.

\n\n

وی در تشریح برنامه های بهداشت محیط در این طرح، گفت: بر هیچ کسی پوشیده نیست که ما باید کیفیت خدمات مان را بالا ببریم، چرا که رعایت حق شهروندی، توقع و اعتقاد مردم است.

\n\n

حاجیونی افزود: همانطور که انتظار داریم مردم از آب اشامیدنی بهره مند باشند و یا الودگی هوا نباشد و کیفیت محصولات هم بهترین باشد، انتظار داریم که صنوف غذایی نیز، بهداشتی و تمیز باشند.

\n\n

رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان ابراز داشت: در سال های متمادی شاهد برنامه هایی در حوزه ی نظارتی بودیم که از ورود بی رویه و غیر مجاز محصولات خارجی جلوگیری شود و بارکد داشته باشند و آزمایش بشوند و طرح های نظارتی برای کنترل کیفیت محصولات انجام شده و ما با خیلی از این مفاهیم اشناییم؛ اما در طرح تحول نظام سلامت در حوزه ی بهداشت محیط، قرار بر چیز دیگری است.

\n\n

اصنافی که در اولویت نظارت ها هستند

\n\n

دکتر علیرضا حاجیونی ادامه داد: تا الآن شرایط، بیشتر بحث های آموزشی و همراهی، استانداردسازی مرحله به مرحله و تشریک مساعی بود که کیفیت خدمات را در صنوف مرتبط با مواد غذایی بالا ببریم و این کار انجام شد و در طرح تحول نظام سلامت قرار است صنوف را که مجموعه ی رستوران ها، نانوایی ها، شیرینی فروشی ها، شیرینی پزی ها، اغذیه فروشی ها و عمده فروشی ها می باشند، تحت نظارت جدی تر و قوی تر قرار گیرند و تاکید ما رعایت اصول بهداشت فردی و کنترل و پیشگیری از بروز بحران های احتمالی است.

\n\n

وی گفت: ما بی شک نگران می شویم اگر جایی احساس بکنیم که هر عاملی بتواند در تغذیه ی مردم آنچنان تاثیر بگذارد که خطرآفرین و بحران زا شود و فرقی هم نمی کند که آب آشامیدنی باشد یا مواد غذایی.

\n\n

هدف طرح تشدید بهداشت

\n\n

حاجیونی اضافه کرد: چیزی که در این طرح مورد تاکید و اهمیت قرار می گیرد، بحث ایمنی و بهداشت و کیفیت مواد غذایی است.

\n\n

وی پیرامون طرح تشدید بهداشت محیط توضیح داد: در سطح کشور، به شکل هم زمان طرح تحول شروع شد و بسته ها یک به یک به اجرای طرح اضافه می شود و در بهداشت محیط هم اولویت نانوایی ها، رستوران ها، شیرینی فروشی ها، پیتزا فروشی ها و عمده فروشی هاست که در حال حاضر، بیشترین مراجعات شکایات مردمی از صنوف مواد غذایی در این موارد است.

\n\n

علیرضا حاجیونی ادامه داد: بررسی وضعیت محیط این 5 صنف و به خصوص آن فاکتورهای مربوط به رعایت بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی و رفع نواقص تا حد صفر شدن نواقصات در این چند صنف، شروع شده که طبیعتا ما همزمان با کشور داریم این فعالیت را انجام می دهیم.

\n\n

\n\n

جدول زمانبندی اجرای طرح تشدید

\n\n

دکتر حاجیونی اضافه کرد: طبق جدول زمان بندی، آبان ماه، طرح تشدید را با تاکید بر صنف شیرینی فروشی خواهیم داشت، در آذرماه، نانوایی ها به صنف اضافه می شود، دی ماه رستوران ها و غذافروشی ها و بیرون برها، در بهمن ماه انواع فست فودها و پیتزایی و ساندویچی ها و در اسفندماه نیز عمده فروشی های مواد غذایی را تحت نظارت و تشدید نظارت خواهیم داشت.

\n\n

وی گفت: در طرح تشدید، نواقصات بحرانی صنوف باید قطعا برطرف شود و گرنه، صنف تعطیل یا جریمه می شود.

\n\n

این مسئول توضیح داد:  کاری که ما تا کنون واقعا انجام می دادیم، عمدتا این بود که در شرایط خیلی بحرانی و خاص، صنوف را به تعزیرات معرفی می کردیم و یا قانون و جریمه را اعمال می کردیم و یا محدودیت هایی اعمال می شد، الآن در طرح تشدید نظارت ها، جزء به جزء مواردی که قبلا هم همه ی این صنوف در جریانش بوده اند، مورد نظر قرار گرفته و واقعا برای حداقل کمبود ها و کسری ها هم ممکن است نیاز به اعمال قانون و ارجاع به مراجع قانونی وجود داشته باشد.

\n\n

وی ادامه داد: بحث نگهداری و فرآوری و تهیه و پخت مواد غذایی و اصول بهداشتی در این امر باید رعایت شود؛ همچنین در هیچ صنفی، کارگران بدون آموزش و کارت سلامت تحت هیچ شرایطی نباید به کار گرفته شوند.

\n\n

حاجیونی افزود: این که می گویند این کارگر تازه آمده یا این کارگر عوض شده و ...، مورد قبول نیست و باید این اتفاق بیفتد که کارگری اگر قرار است به هر صنف ورود کند، از قبل آموزش دیده باشد و کارت بهداشت داشته باشد وگرنه، تخلف محسوب می شود.

\n\n

این مسئول اظهارداشت: یکی از مهم ترین شاخص هایی که نشان دهنده ی رعایت اصول بهداشت فردی است، حفظ ظاهر افراد در محل صنف است، پوشیدن لباس و روپوش، رعایت بهداشت فردی، کلاه و ماسک و عینک و دستکش و ... بسته به نیاز هر صنف، با توجه به اولویت ما در این 5 صنف و تا آخر سال، باید رعایت و انجام شود.

\n\n

وی گفت: ما انتظار داریم که با توجه به حقوق شهروندی و رعایت این اصول، کم ترین شکایت ها را از فروشندگان و ارایه دهندگان این صنوف داشته باشیم و در موارد خاص هم پیگیری ها به موقع انجام خواهد شد.

\n\n

حاجیونی پیرامون اجرای طرح تشدید بهداشت محیط در دشتستان نیز، ابراز داشت: در اجرای این طرح که از آبان ماه در دشتستان نیز شروع شده، هر ماه یک صنف به طرح تشدید نظارت وارد می شود و بازدید و نظارت بر آن در صبح و بعد از ظهر و حتی روزهای تعطیل انجام خواهد شد و قانون اصلاحیه ی ماده 13 که پیرامون مواد غذایی و آشامیدنی است و بعدا مواد آرایشی و بهداشتی هم به آن اضافه می شود، بند به بند اجرا خواهد شد.

\n\n

هشدار به اصناف دشتستان

\n\n

رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان با بیان این که باید همه ی این صنوف درباره ی حداقل های رعایت بهداشت فردی و تهیه و توزیع و نگهداری مواد غذایی، آموزش های لازم را دیده باشند، گفت: مرجع  آموزش، آموزشگاه اصناف و کلاس های مرکز درمانی است که گواهی برای مسئولین و پرسنل باید صادر شده باشد وچون این طرح همزمان با کشور است، ما کم ترین مداخلات را می توانیم داشته باشیم.

\n\n

\n\n

این مسئول اظهارداشت: در هر بازدید کارشناسان بهداشت محیط، چک لیست پر شده و تحویل متصدیان می دهیم و انتظار داریم در آن بازه ی زمانی که برایشان تعیین می شود، حتما به رفع نواقصات اقدام کنند و اگر نه، برخورد های قانونی و معرفی به مراجع قانونی انجام خواهد شد.

\n\n

دکتر حاجیونی به اصناف دشتستان هشدار داد: کارگران فصلی و رفت و آمد کارگران و ...، دلیل بر نداشتن کارت سلامت نیست و از این به بعد، در اولین بازدید، نداشتن کارت سلامت، به عنوان جرم و تخلف محسوب شده و به تعطیلی صنف منجر خواهد شد در حالی که قبلا 6 بار در این باره تذکر داده می شد.

\n\n

وی اضافه کرد: استدلال هم این است که از نظر ما تخلفات برای اولین بار نیست چرا که در 6 ماه و یک سال گذشته، مرتب و مکرر این آیین نامه به آن ها داده شده و خواسته شده که نسبت به رفع نقص اقدام کنند و هیچ یک از تذکرات برای اولین بار نخواهد بود و ما تقاضا داریم.

\n\n

نقش مراجع قضایی و تصمیم گیری در طرح تشدید بهداشت محیط

\n\n

حاجیونی از  مراجع تصمیم گیر، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و اماکن درخواست نمود که در برخورد با صنوف متخلف با نیروهای بهداشت محیط همکاری لازم را داشته و از اجرای طرح حمایت کرده و پرونده های بهداشت را در اولویت رسیدگی قرار دهند و افزود: لازم است ما در دشتستان این را بگوییم که نه تنها بر رعایت این اصول تاکید داریم و انتظار داریم که به همین مناسبت همکاری ها قویا انجام شود، اما دنبال پیدا کردن مقصر و یا جریمه کردن و جنبه های منفی قضیه نیستیم و اتفاقا ما خودمان در دشتستان خواسته ایم که همکارانمان بر اساس همان چک لیست ها، واحدهای نمونه را نیز معرفی کنند.

\n\n

معرفی صنوف برتر

\n\n

وی ادامه داد: بر همین اساس، نه فقط اگر ایرادی دیدیم، جریمه می کنیم، بلکه اگر صنفی فعالیت هایش را به خوبی اجرایی کرده، ان را نادیده نمی گیریم و در هر صنف، هر تعداد که واحد نمونه داشته باشیم، با نصب بنر و پارچه و دادن لوح سلامت به صنوف برتر به مردم اطلاع رسانی می کنیم تا برای مردم هم واحدهای نمونه از لحاظ کیفی و کمی مشخص شود.

\n\n

حاجیونی ادامه داد: اگر صنوف ما این حداقل ها را رعایت کنند و در نهایت به عنوان واحد صنفی نمونه بهداشتی و سلامت معرفی شوند، شک ندارم که برای آن واحد صنفی نیز یک فرصت خواهد بود که اعتماد مردم را جلب کند و به جای تبلیغات فراوان که ممکن است با شک مردم همراه باشد، این تایید ما می تواند برای آن ها موثر تر عمل کند.

\n\n

دکتر علیرضا حاجیونی اضافه کرد: در کنار کارهای نظارتی که کارشناسان ما به صورت محسوس و با فرم های مخصوص انجام می دهند، افراد و پرسنل دیگر بخش هایمان که آموزش دیده هستند نیز به صورت نامحسوس صنوفی که گفته شد را بازرسی خواهند کرد.

\n\n

طراحی لباس فرم برای اصناف

\n\n

وی پیرامون یکی دیگر از مصادیق اعتماد مردم به اصناف نیز پیشنهاد لباس فرم برای اصناف را مطرح کرد و گفت: الان همه ی صنوف لباس فرم دارند و اتاق اصناف می تواند برای ایجاد یک روپوش و لباس فرم متحد برای صنف های مختلف، طرح بدهد؛ چرا که بسیاری می گویند طبیعت پوشیدن روپوش سفید برایمان خوشایند نیست.

\n\n

حاجیونی ادامه داد: ماهیت پوشیدن روپوش این است که آلودگی ها را نشان دهد ولی هیچ اشکالی ندارد که پوشش های معمول و مرسوم رستوران ها وغذافروشی ها را اجباری کنیم یا در اختیارشان بگذاریم تا بدانیم که هر صنف، روپوشی چه رنگی یا به چه فرمی دارد.

\n\n

وی اضافه کرد: به عنوان جلوه ای از اعتماد مردم و زیبایی شهرمان می توانیم از این موضوع استفاده کنیم.

\n\n

همکاری بین بخشی لازمه ی اجرای طرح

\n\n

دکتر حاجیونی بر همکاری و همراهی بین بخشی و به خصوص همکاری اتاق های اصناف، اتحادیه ها و اداره صنعت و معدن و تجارت در اجرای طرح تشدید، تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح به نفع همه است و در این طرح، حق و حقوق مردم دیده شده است چرا که ضوابط برای مردم است و مردم حق دارند بهداشت اصناف را داشته باشند.

\n\n

وی از برگزاری جلسات مشابه در سطح بخش ها برای معرفی به عنوان یکی از اولیویت های وزارت بهداشت، هماهنگی با ادارت ذیربط و صنوف مختلف، نشست با اعضای هر صنف شده و اطلاع رسانی های لازم از طریق رسانه ها و بنر و ... خبر داد و از ادارات مختلف خواست برای معرفی طرح از پتانسل های خود استفاده کنند. 

\n\n

رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان، اصحاب رسانه را نیز بازوی اجرایی طرح عنوان داشت و افزود: امیدوارم همان گونه که طرح تحول نظام سلامت خبرساز بود و هر روز اتفاقات خوبی برای مردم افتاد، بتوانیم از این بازوی توانمند در پوشش اخبار اجرای طرح بهداشت محیط استفاده کنیم و انشا ءالله که بتوانیم طرح را به خوبی در این باره پیش ببریم.

\n\n

دستفروشان و بهداشت و درمان

\n\n

رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان، در پایان سخنان خود نیز اضافه کرد: ایرادی که به ما می گیرند، شکایت از دوره گردها و دستفروشان است که رسیدگی به آن ها را به اشتباه از ما می خواهند در حالی که مسئول رسیدگی به این افراد، شهرداری ها هستند و چون شهرداری ها برخورد نمی کنند، مردم به ما رجوع می کنند؛ پس ما باید با هم همراه باشیم و حتی خود اصناف هم باید شاکی باشند که این اصناف غیر قانونی هستند نه این که فقط بهداشت دیده شود و اصناف هم باید شاکی شوند.

\n\n

همه با مقوله ی سلامت درگیرند

\n\n

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری دشتستان نیز گفت: مقوله سلامت، مساله ای است که هر کسی به نحوی با آن درگیر است بر اساس شرایط و زمان، ضوابط آن متفاوت است.

\n\n

محمدجعفر زراعتگر افزود: اهمیت مقوله سلامت موجب شد که دولت تدبیر و امید، اجرای طرح تحول سلامت را از اولویت های کاری خود قرار داد و این امر باعث شد که بعد از مساله هسته ای، بالاترین میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دولت در چارچوب این طرح قرار گیرد.

\n\n

وی یادآور شد: هدف اصلی اجرای این طرح ارتقای کلیه شاخص های سلامت بود که در بخش اول موضوع درمان و بعد از آن بهداشت را شامل می شود.

\n\n

\n\n

برخی اوقات قصور سایر ادارات به گردن صنوف می افتد

\n\n

رییس اصناف دشتستان نیز با معرفی روسای اتحادیه ها که در نشست حضور داشتند،  بر همکاری اتحادیه ها و صنوف با بهداشت محیط طبق روال قبل تاکید کرد.

\n\n

صادق کمالیان گفت: بهداشت، آیین نامه و شرایط احراز بهداشت محیط را اعلام کنند که ما از هر صنف تعهد بگیریم تا موارد را اجرا کنند.

\n\n

وی پرامون عدم همکاری شهرداری برازجان با مسائل اصناف نیز اظهارداشت: برخی اوقات قصور سایر ادارات به گردن صنوف می افتد و این سوالات را باید مطرح کرد که چرا در شهرداری اتاقی به نام بهداشت محیط وجود ندارد؟ یا اتاق ماده 55 و برخورد با سد معبر؟

\n\n

کمالیان نیز در پایان، قاطعیت در برخورد با افراد متخلف و  برگزاری کلاس آموزشی آیین نامه ای برای روسای اصناف و اتحادیه ها را خواستار شد.

\n\n

برتر بودن بهداشت محیط دشتستان در استان

\n\n

مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه ای دشتستان نیز در این نشست گفت: در این سه سالی که من مسئولیت واحد را پذیرفته ام، مشکلی در همکاری با اصناف نداشته ایم.

\n\n

سیده فاطمه حسینی در این باره مثالی زد و گفت: طرح حذف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بخاطر سرطان زا بودن در دشتستان دیرتر از سایر نقاط استان آغاز شد ولی پابرجاتر از همه استان بود و این هم بخاطر همکاری صنوف بود، همینطور طرح آرایشگران دشتستان که پابرجا مانده است.

\n\n

وی اضافه کرد: امیدواریم این طرح با حمایت شما و برای رضایت مردم به بهترین شکل اجرا شود.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر