پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در یک برنامه تلوزیونی؛
فکرشهر: دکتر معصومه ابتکار ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهور، با حضور در برنامه تلویزیونی «متن، حاشیه» به پرسشهای متفاوتی در ارتباط با ...
کد خبر: ۱۶۴۳۴
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶

فکرشهر: دکتر معصومه ابتکار ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهور، با حضور در برنامه تلویزیونی «متن، حاشیه» به پرسشهای متفاوتی در ارتباط با عملکرد خود و سازمان متبوعش پاسخ داد.

\n\n

 

\n\n

به گزارش فکرشهر، معصومه ابتکار با اشاره به بخشی از خاطرات حضور و فعالیت خود در 13 آبان 58 گفت: در آن دوران جمعی از دانشجویان روشنفکر و مسلمان دانشگاه‌ها نگران شرایط متزلزل پس از انقلاب و تکرار تاریخ بودند، شرایطی بود که سازمان‌های رسمی کشور شامل مجلس و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی شکل نگرفته و سر و سامان نداشت. بنابراین دانشجویان دنبال یافتن موثرترین روش برای مواجهه با بزرگترین ابرقدرت که تا چندی قبل 70 هزار نیرو و پایگاه‌های قوی در کشور ما داشت بودند تا از وقوع کودتا علیه انقلاب ایران جلوگیری کنند.

\n\n

به گفته وی دانشجویان پس از بررسی و انجام راه‌های مختلف شامل راهپیمایی، ارائه بیانیه و اعتصاب متوجه شدند هیچ یک از این ها تاثیرگذار نیست چون به نظر می‌رسید بعد از ورود شاه به آمریکا وقایعی در حال شکل گیری است و اتفاقاتی هم در سراسر جهان در حال وقوع است و هر کسی به نوعی دولت را تحت فشار قرار می‌دهد و شرایط به سمت ناگواری پیش می‌رفت.

\n\n

معاون رییس جمهور با اشاره به نگارش کتاب خاطرات خود گفت: در دورانی که سمت معاونت ریاست جمهوری در دولت آقای خاتمی را داشتم کتاب خاطرات به مرحله‌ای رسید که ناشران آمریکایی حاضر به انتشار آن نشدند و ناشران با وجود استقبال اولیه از نشر آن امتناع می‌کردند. در شرایط خاصی ناشر کانادایی انتشار آن را پذیرفت و بدین ترتیب کتاب در کانادا انتشار یافت. در آمریکا اجازه کار تبلیغاتی و معرفی کتاب را ندادند. در داخل ایران نیز ترجمه فارسی کتاب توسط انتشارات روزنامه اطلاعات منتشر و همزمان با آن ترجمه عربی آن نشر یافت که برگی از تاریخ بسیار مهم روابط ایران و آمریکا است.

\n\n

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که «خواهر مری 1358 با خانم ابتکار 1394 چقدر تفاوت دارد؟» گفت: انسان‌ها باید به طور طبیعی سیر تکاملی داشته باشند. امیدوارم سیر تکاملی رو به رشدی طی کرده باشم و این دلیل بر این نمی شود که افراد اصولشان را عوض کنند. به عنوان یک جوان بسیار آرمان‌گرا بودم و به عنوان فردی که تجربیاتی دارد امروز واقع‌گراتر هستم.

\n\n

ابتکار در مورد موضع کنونی خود در باره رابطه با آمریکا با اشاره به اینکه آن موقع هم آمریکا بود با کشور ما قطع رابطه کرد، افزود: دانشجویان نسبت به آنچه که بعد اتفاق افتاد از جمله شعاری‌شدن بحث مبارزه با آمریکا و سایر مسایل بسیار نقد داشتند و یکی از مهم‌ترین مسایلی که امروز مطرح است آن است که ایران به عنوان الگوی موفق در نظام مردم سالار دینی بتواند در مقابل سیاست های آمریکا ایستادگی کند که این امر مستلزم الزامات درونی است و اینکه بتوانیم الزامات و فضای جامعه را به سمتی پیش ببریم که کشور در کارآمدی خود پیشرفت کند و فضای سالم و آزاد به ویژه برای جوانان جهت طرح مطالبات و دیدگاه‌ها فراهم شود که این امر تضمین کننده مصونیتی است که در قبال شرایط تهدید آمیز باید داشته باشیم.

\n\n

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در منطقه شرایط و مشکلاتی وجود دارد و آمریکا هم ناچار است با مجموعه‌ای از واقعیت‌ها کنار بیاید گفت: زمانی که مذاکره کنندگان ایرانی با نظر و راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های جدی آقای روحانی در مورد حقوق مردم فعالیت کردند طبیعی بود آمریکا نیز با این مسایل کنار بیاید.

\n\n

وی با اشاره به اینکه سلطه گری و جنگ طلبی آمریکا در بسیاری از نقاط مختلف جهان به چشم می‌آید، افزود:مهم این است که کشور ما برخورد مناسبی با این شرایط داشته باشد و اجازه ندهد مناسباتش، به مناسباتی پرتنش تبدیل شود و کاری که مذاکره کنندگان کردند این بود که ضمن حفاظت از عزت و جایگاه ایران، کشور ما را از نظر تاثیرگذاری در منطقه به جایگاه جدیدی بردند، تا با تعامل با جهان بسیاری از تهدیدات را مهار کنند. دیپلماسی یکی از راه‌های مهار سلطه و قدرت است.

\n\n

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دولت یازدهم در دو سال اخیر بیشترین صراحت را در سطوح مختلف داشته است گفت: در این مدت نشست‌های مختلفی با تشکل‌ها و گروه‌های مختلف داشته و سعی داشتیم همه صداها را بشنویم، نقدها را پذیرا باشیم و در صورت نیاز شفاف‌سازی کنیم.

\n\n

وی در ادامه با اشاره برخی حاشیه های اخیر در مورد سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه باید توجه کرد حاشیه سازی برای سازمان حفاظت محیط زیست با چه اهدافی و توسط چه کسانی صورت می گیرد؟ اظهارکرد: این سازمان فرصتی برای حاشیه سازی ندارد و به قدری کار برای این سازمان زیاد است و برنامه‌های آن فشرده است که فرصت پرداختن به حاشیه ندارد، اما عده‌ای علاقمند به کشاندن سازمان حفاظت محیط زیست به حاشیه هستند.

\n\n

 

\n\n

گفت‌وگو با شبکه‌های جهانی اشکالی ندارد

\n\n

\nابتکار در مورد حاشیه‌های ایجاد شده پس از مصاحبه او با شبکه جهانی بی.بی.سی نیز با اشاره به اینکه مصاحبه با شبکه جهانی ماهواره‌ای و تلویزیونی هیچ مشکل و ممنوعیتی ندارد اظهار کرد: این شبکه بی.بی.سی فارسی است که در کشور ما طبق بخشنامه‌ای که شورای عالی امنیت ملی داده است مشکل دارد، و اصلا پیش‌بینی این حاشیه‌ها را نمی‌کردم.

\n\n

وی با تاکید بر اینکه من یک فرد بین المللی هستم و از دفاع و تشریح جایگاه ایران در مصاحبه‌های بین المللی استقبال می‌کنم گفت: اگر فرصت‌ها را در سطح بین المللی و منطقه‌ای استفاده کنیم می‌توانیم تمام مسایل مربوط به ایران را مطرح کنیم و تا زمانی که حضور موثری در رسانه‌های جهانی نداشته باشیم مردم جهان نمی‌توانند مواضع و رویکردهای ما را درک کنند و با ما همراهی داشته باشند.

\n\n

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه تقاضای مصاحبه از سوی شبکه بی‌.بی‌.سی مطرح شد افزود: من با شبکه‌های مختلف از جمله سی‌.ان‌.ان، الجزیره و ... مصاحبه داشتم و از اول سال تا به حال حدود 20 یا 30 مصاحبه بین المللی انجام دادم و فکر می‌کنم وظیفه من به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست این است که از مواضع و کلیات دولت در عرصه‌های داخلی و خارجی دفاع کنم. این امر طبیعی است و باید از این فرصت استفاده کنم. بی‌.بی‌.سی نیز شبکه‌ای است که بیننده‌های بسیاری دارد که بسیاری از آن‌ها ممکن است سوالاتی در ارتباط با ما داشته باشند و ما هم در این زمینه باید شفاف سازی کنیم.

\n\n

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حواشی ایجاد شده در زمینه اعلام آلودگی بنزین پتروشیمی در کشور نیز گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه بیانیه داد. همه دستگاه‌های دولتی به طور یکپارچه آن را تایید کردند. آلودگی هوای شهرهای بزرگ و میزان بنزن که نتیجه استفاده از بنزین پتروشیمی است باعث شد در سال‌های 89 تا 91 میزان آلایندگی به چندین برابر حد مجاز برسد که وزارت نفت نیز همه این‌ها را تایید کرده است.

\n\n

به گفته ابتکار در اردیبهشت سال 93 اتفاق بزرگی در دولت یازدهم افتاد و با تذکرات سازمان حفاظت محیط زیست و همراهی وزارت نفت از اردیبهشت سال 93 بنزین پتروشیمی به طور کامل حذف شد که با وجود تحریم‌ها و دشواری‌ها، وزارت نفت همراهی لازم را در مورد حذف این بنزین انجام داد.

\n\n

وی با اشاره به اینکه کیفیت هوای تهران در سال‌های 92 و 93 بهتر شد،گفت: با وجود شرایط ناسالم ناشی از پایداری هوا در روزهای اخیر بهبود نسبی در کیفیت هوا اتفاق افتاده،در هفت ماهه اول سال 94 نسبت به سال 93 هفت روز سالم بیشتر داشته‌ایم که این امر نشان‌دهنده رشد مطلوب در این زمینه است.

\n\n

ابتکار در ادامه افزود: در اصفهان حذف بنزین پتروشیمی و ارائه بنزین یورو 4 و حذف سوخت مازوت از نیروگاه‌ها باعث شد در سال 92 ، 51 روز هوای سالم در اصفهان داشته باشیم. در سال 93 هوای سالم به حدود 100 روز رسید و در 7 ماهه اول سال 94 ، 150 روز سالم داشتیم که این امر نشانگر رشد سه برابری روزهای سالم طی دوره سه ساله اخیر است.

\n\n

 

\n\n

تا آخر پای سلامت مردم ایستاده ام

\n\n

\nرییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه چهار روز است که بنزین یورو 4 وارد اهواز شده است گفت: 500 هزار لیتر بنزین یورو 4 در اهواز توزیع می‌شود و با قول مساعد وزیر نفت قرار است طی ماه آینده در کل اهواز بنزین یورو 4 عرضه شود. این بنزین،‌ بنزینی است که استانداردها را رعایت می کند و میزان بنزن و آروماتیک آن مناسب است.

\n\n

ابتکار با تاکید بر اینکه در مورد آلودگی بنزین پتروشیمی همه دولت به اجماع رسیده بودند گفت: در مجلس افراد خاصی می‌خواستند از عملکرد خود در دولت قبل دفاع کنند. من به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست اگر ترکیبی غیر استاندارد به عنوان سوخت استفاده شود و سلامت مردم را تهدید کند نمی‌توانم از حق مردم بگذرم و اگر نتوانم از حق مردم دفاع کنم باید بگذارم و بروم. بنابراین پای این موضوع ایستاده‌ام اگرچه فشارها و تهدیداتی در این زمینه بوده، زیرا نباید علامت سوالی در اقدامات بعضی افراد و دولت ها بگذاریم! موضوع محیط زیست نباید وارد مباحث سیاسی شود.

\n\n

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه محیط زیست و بهره برداری از هوای پاک حق مردم است و وزارت نفت موظف به تامین سوخت استاندارد است گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به طور مرتب و سه ماه یک بار از سوخت نمونه گیری می‌کند و هوا را با دستگاه‌های سنجش به طور برخط مورد پایش و کنترل قرار می‌دهد.

\n\n

وی با اشاره به اینکه امروز شاخص کیفیت هوای تهران 144 بود گفت: واقعیت این است که در تهران مشکل آلودگی مساله پیچیده‌ای است و دستگاه‌های مختلف باید در این زمینه همکاری لازم داشته باشند. توزیع بنزین یورو 4 ، کاهش مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه‌های بزرگ، تعطیل شدن واحدهای آلاینده شن و ماسه از جمله اقدامات در زمینه کاهش آلودگی استان تهران بوده است.

\n\n

به گفته ابتکار 16 واحد شن و ماسه در ماه گذشته تعطیل شده و تعدادی اخطاریه دریافت کرده‌اند. به واحدهای صنعتی نیز تذکر داده شده و گشت های شبانه در حال پایش واحدهای صنعتی و معادن هستند.

\n\n

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در تهران و 8 شهر دیگر به تکالیف دستگاه‌های مختلف شامل شهرداری تهران و راهور ناجا در زمینه کاهش آلایندگی هوا اشاره کرد و گفت:‌بازنگری محدوده طرح ترافیک مطابق با محدوده‌های زیست محیطی گام مهمی بود که برداشته شد. شورای عالی ترافیک ملاحظاتی دارد که به تدریج در حال اجرای آن است. این تصمیمات جمعی است و سازمان حفاظت محیط زیست نمی تواند طرح‌های این چنینی را به تنهایی اجرا کند چه بسا که سازمان در این پروژه‌ها سیاست گذار است.

\n\n

وی با اشاره به اینکه اخیرا در هیات دولت تهیه سند آسیب شناسی در ارتباط با موضوع حمل و نقل عمومی و ترافیک صورت گرفته گفت: این سند باید کمک کننده و تسریع بخش برخی طرح‌ها باشد علاوه بر آن حمایت هایی از شهرداری ها از جمله شهرداری تهران در مورد راه اندازی اتوبوس‌های پاک در دستور کار دولت قرار دارد زیرا در شهرهای بزرگ الگوی حمل و نقل باید به سمت حمل و نقل عمومی برود.

\n\n

ابتکار با بیان اینکه تهران از وضعیت سال‌های 89 تا 91 خارج شده و مردم در سال 92 به طور تدریجی و در سال 93 کاملا تفاوت هوا را احساس کردند گفت: این امر به مشارکت مردم وابسته است و شهرداری و دولت به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه اقدامی انجام دهند. در حال حاضر کارگروهی در حوزه کاهش آلودگی هوا در تهران و در سطح ملی فعال است. مهمترین کاری که برای تهران باید انجام دهیم توسعه حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوسرانی است.

\n\n

وی با اشاره به اینکه استاندارد خودروی یورو 4 بعد از مدت‌ها برای خودروهای تولیدی ابلاغ شد گفت: امروز هم آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند سعی داریم استاندارد خودروها را به یورو 5 افزایش دهیم. سازمان حفاظت محیط زیست به طور مرتب خودروسازهای کشور را بازرسی می‌کند.

\n\n

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نظرسنجی انجام شده در مورد موضوعات مختلف اجتماعی ، اقتصادی، بین الملل، محیط زیست و ... گفت: در مورد اقدامات دولت در زمینه محیط زیست در تهران حدود 49 یا 50 درصد شهروندان اعلام رضایت کردند و در سطح ملی نیز 61 یا 62 درصد از شهروندان اعلام رضایت کردند که این نشان می دهد مردم متوجه تغییرات در حوزه محیط زیست هستند.

\n\n

 

\n\n

حذف تدریجی عوامل ایجاد کننده مشکل تنفسی در خوزستان

\n\n

\nوی با بیان اینکه مشکل تنفسی در خوزستان مشکل جدیدی نیست و از سال 89 و 90 وجود دارد گفت: سازمان حفاظت محیط زیست همه عوامل موثر در این استان را احصاء کرده و به 16 عامل تقسیم کرده است. کمیته ویژه ای بر روی این موضوع در سطح استان و در سطح ستاد درحال انجام فعالیت هستند و سعی داریم عوامل ایجاد کننده مشکل تنفسی را به تدریج حذف کنیم. در این راستا یک واحد فراوری نفت سنگین در اهواز متوقف شد، تذکراتی در ارتباط با سوزندان نیشکر به وزارت جهاد کشاورزی داده شد، در بحث سوخت هم که با عرضه بنزین یورو 4 امیدواریم کیفیت هوای این استان بهبود یابد.

\n\n

به گفته ابتکار گرده‌های گیاهی نیز یکی از عوامل ایجاد مشکل تنفسی در استان خوزستان است که پس از بارش‌ها می توانند آثار آسم و آلرژی ایجاد کنند. وزارت بهداشت پیگیر این موضوع خواهد بود و نظر نهایی را در مورد عامل اصلی آن اعلام خواهد کرد.

\n\n

 

\n\n

آزادسازی بخش‌های عمده‌ای از اراضی ورجین

\n\n

\nرییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: پس از بازگشت به سازمان حفاظت میحط زیست متوجه شدیم بخش هایی از مناطق تحت حفاظت این سازمان تصرف شده که مهم ترین آن‌ها در استان تهران ورجین بود که با همکاری قوه قضاییه و تعیین قاضی ویژه ، ورود جدی در آن کردیم و بخش‌های عمده‌ای از اراضی متصرفه به دامان محیط زیست برگشت و آزاد شد.

\n\n

وی با اشاره به اینکه دخل و تصرف در اراضی استان تهران زیاد است گفت: مدیر اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در این حوزه بسیار موفق عمل کرده است. در مازندران و میان کاله نیز با حضور یک قاضی احکام قلع و قمع و رفع تصرف داده شد.

\n\n

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پایش هوشمند مناطق را در کنار سایر روش‌های قبلی پایش شروع کرده‌ایم گفت: پایش هوشمند از طریق دوربین‌های 360 دیجیتال صورت می‌گیرد.

\n\n

ابتکار ضمن تشکر از محیط بانان و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست از کارکنان معترض این سازمان نیز قدردانی کرد و در مورد تجمع اخیر برخی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جای تاسف آنجا بود که برخی از تجمعی صنفی تعداد اندکی از کارمندان این سازمان بهره برداری سیاسی کردند و به نفع جناح خاصی از آن استفاده کردند و طی یک شانتاژ خبری اسم برخی از کارکنان را آوردند در حالی که ما به عنوان مسلمان باید مراقب آبروی افراد باشیم.

\n\n

 

\n\n

همسر من در واردات بنزین هیچ نقشی ندارد

\n\n

\nرییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حواشی ایجاد شده در مورد همسر خود محمد هاشمی نیز گفت: همسر من در واردات بنزین هیچ نقشی ندارد. در کشوری که بنزین یارانه‌ای است و باید با قیمت سه یا 4 برابر از خارج خریداری شود هیچ فرد حقیقی نمی‌تواند وارد این ماجرا شود. همسر من زمانی متهم به این امر شد که من با بنزین پتروشیمی مقابله کردم و برخی فکر کردند با این اتهام ابتکار کوتاه آمده و می ترسد.

\n\n

ابتکار با تاکید بر اینکه تا آخر پای سلامت مردم و مسئولیتم ایستاده ام خاطرنشان کرد: خانواده من به هیچ عنوان در موضوعات خلاف شرع ورود نمی کنند و نیاز و اعتقادی به این موضوعات ندارند. ضمن اینکه طبق اصل 142 قانون اساسی من، همسر و فرزندانم 4 یا 5 بار فرم مربوط به اموال مسئولین را پر کرده و پاسخگو بوده‌ایم و زندگی شفافی داریم. این حاشیه‌ها و تهمت‌ها با اخلاق دینی هیچ تناسبی ندارد.

\n\n

منبع: ایسنا

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر