جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: یک گونه جدید ماهی آب شیرین توسط دکتر سید حامد موسوی استادیار گروه شیلات دانشگاه گیلان کشف و به نام رهبر قیام تنگستان و بوشهر، ثبت جهانی شد...
کد خبر: ۱۶۷۸۳
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

فکرشهر: یک گونه جدید ماهی آب شیرین توسط دکتر سید حامد موسوی استادیار گروه شیلات دانشگاه گیلان کشف و به نام رهبر قیام تنگستان و بوشهر، ثبت جهانی شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، دکتر سید حامد موسوی گفت: طی انجام پروژه تحقیقاتی با همکاری دکتر سهیل ایگدری (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) موفق به شناسایی و ثبت جهانی یک گونه ماهی آب شیرین جدید از حوضه آبریز رودخانه «مند» در استان بوشهر شدیم که به نام رهبر قیام تنگستان و بوشهر ” رئیسعلی دلواری ” نامگذاری شد.

\n\n

وی ضمن تشریح جزئیات شناسایی و معرفی این ماهی به عنوان گونه جدید در جهان، عنوان کرد که با توجه به پراکنش ماهی مذکور در رودخانه مند استان بوشهر، نامگذاری آن به احترام و به پاس رشادتهای شهید رئیسعلی دلواری و یارانش، به نام دلواری (Paraschistura delvarii) نامگذاری شد.

\n\n

این محقق ماهی شناس معتقد است که ماهی دلواری از ماهیان ایرانی زیبا است که دارای پتانسیل نگهداری در آکواریوم می باشد. مقاله حاصل از این تحقیق دو ساله، در شماره جدید مجله جانورشناسی مهره داران (VERTEBRATE ZOOLOGY) در کشور آلمان به انتشار رسیده است.

\n\n

در بخش علت نامگذاری این ماهی در این مقاله علمی ذکر شده است که “دلواری” به افتخار قهرمان ملی ایرانیان، رئیسعلی دلواری، مبارز ضد استعمار در بوشهر (جایی که رودخانه مند جاری است) نامگذاری شده است.

\n\n

دکتر موسوی در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: نامگذاری گونه های جدید جانوری به نام افراد شاخص، بزرگان منطقه ای و قهرمانان ملی کشورها امری متداول است. به طوری که در گذشته های دور و حتی دوره حاضر نام برخی گونه های ماهیان بومی ایران به نام بزرگانی نظیر سعدی، ابن سینا، حافظ، شیخ بهایی، مولوی و … توسط محققین داخلی و خارجی نامگذاری شده است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر