جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر:  جزیره خارگ به عنوان شاهراه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و بخش عمده درآمدهای کشور به‌ویژه درآمدهای نفتی از طریق جزیره خارگ محقق می‌شود.\n\nداشتن بزرگترین پایانه نفتی کشور باعث شده تا بیش از ۹۰ درصد نفت خام کشور از طریق جزیره خارگ صادر شود و البته صادرات تنها بخشی از ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی این جزیره است و بخشی از نفت کشور نیز در همین جزیره استحصال می‌شود.
کد خبر: ۱۷۱۱۸
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

فکرشهر:  جزیره خارگ به عنوان شاهراه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و بخش عمده درآمدهای کشور به‌ویژه درآمدهای نفتی از طریق جزیره خارگ محقق می‌شود.

\n\n

داشتن بزرگترین پایانه نفتی کشور باعث شده تا بیش از ۹۰ درصد نفت خام کشور از طریق جزیره خارگ صادر شود و البته صادرات تنها بخشی از ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی این جزیره است و بخشی از نفت کشور نیز در همین جزیره استحصال می‌شود.

\n\n

به گزارش فکرشهر، در کنار این همه ظرفیت‌های اقتصادی و تاثیرگذاری در اقتصاد یک کشور بزرگ، کم‌ توجهی‌ها و بی‌مهری‌هایی به این جزیره صورت گرفته است و مردم این جزیره با مشکلات ریز و درشت فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

\n\n

جزیره خارگ که لقب در یتیم خلیج فارس را یدک می‌کشد، همچنان یتیم است و از داشتن بسیاری از زیرساخت‌های مورد نیاز محروم است.

\n\n

با وجود ظرفیت‌های گسترده صیادی در جزیره خارگ و اشتغال بسیاری از بومی‌های جزیره در این شغل، صیادان خارگ با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند که یکی از این مشکلات، نداشتن اسکله صیادی مناسب است.

\n\n

نداشتن اسکله صیادی باعث شده تا کار صیادی در جزیره روز به روز سخت‌تر شود و این موضوع تهدیدی جدی برای فعالیت صیادی در جزیره محسوب شود.

\n\n

\n\n

وعده ساخت اسکله محقق نشد

\n\n

بخشدار ویژه جزیره خارگ در گفتگو با مهر اظهار داشت: تعداد زیادی ازجوانان بومی جزیره خارگ در عرصه صیادی مشغول به فعالیت هستند که هم‌اکنون با سختی‌های زیادی روبرو هستند.

\n\n

عسکر زارعی ادامه داد: نبود اسکله صیادی یکی از مشکلات بسیار مهم صیادان خارگی است و در همه نشست‌هایی که با مردم جزیره برگزار می‌کنیم، مردم خواستار ساخت اسکله صیادی در جزیره هستند.

\n\n

وی تاکید کرد: هر چند وعده هایی برای ساخت اسکله توسط شیلات استان بوشهر در جزیره خارگ داده شده بود ولی هنوز شاهد تحقق این وعده نیستیم.

\n\n

بخشدار ویژه جزیره خارگ ادامه داد: مقرر شده بود که مراحل احداث این اسکله با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان از ۲۰ فروردین ماه سال جاری شروع شود که هنوز خبری نیست.

\n\n

وی تاکید کرد: مردم جزیره خارگ میزبانان شایسته‌ای برای صنایع مستقر در جزیره بوده‌اند و صنایع نیز باید پاسخگوی این میزبانی باشند و برای رفع مشکلات و تامین نیازهای مردم جزیره اقدام کنند.

\n\n

چندی پیش تعدادی از جوانان خارگی مقابل بخشداری این جزیره تحصن کردند و یکی از مهمترین موضوعاتی که بر تحقق آن تاکید داشتند، وعده ساخت اسکله صیادی در جزیره خارگ بود.

\n\n

اسکله خواسته به‌حق مردم جزیره

\n\n

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بازدیدهای مستمری را از جزیره خارگ داریم و نشست‌هایی را برای شناخت بیشتر از نیازها و مشکلات این جزیره با مردم برگزار می‌کنیم.

\n\n

عبدالکریم جمیری اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که همواره وجود داشته است، نبود اسکله صیادی در جزیره و مشکلات فراوان صیادان این جزیره است که پیگیری‌های بسیار زیادی را در این زمینه داشته‌ایم.

\n\n

وی با اشاره به وجود صیدگاه‌های متعدد در جزیره خارگ، اضافه کرد: این صیدگاه‌ها فرصت‌های بسیار خوبی را برای اشتغال جوانان بومی جزیره فراهم کرده است و بسیاری از جوانان جزیره در این عرصه مشغول به کارهستند.

\n\n

\n\n

پیگیر اعتبارات پروژه هستیم

\n\n

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نبود اسکله صیادی در جزیره باعث شده است تا صیادان در یک سکوی خودساخته، اقدامات تخلیه و بارگیری وسایل و ادوات و صید خود را انجام دهند.

\n\n

وی افزود: با پیگیری مکرری که با صالحی معاون وزیر و مدیرعامل شیلات کشور و همچنین بهمنیاری مدیرکل شیلات استان بوشهر داشتیم، برای پروژه بندر صیادی خارگ حتی پیمانکار هم انتخاب شده ولی تاکنون اعتبار این پروژه تخصیص نیافته است.

\n\n

جمیری ادامه داد: تخصیص اعتبارات مورد نیاز این پروژه یکی از خواسته‌های جدی مردم و به‌ویژه صیادان جزیره خارگ است و ما همچنان پیگیر تحقق این خواسته به‌حق مردم جزیره هستیم.

\n\n

در یتیم خلیج فارس را دریابید

\n\n

مردم جزیره به شایستگی سال‌های سال میزبان صنعت بوده‌اند؛ در دوران دفاع مقدس جزیره خارگ به تعداد روزهای جنگ یعنی بیش از دو هزار و ۸۰۰ بار بمباران شد و مردم این جزیره مقاومت کردند که باید پاسخ مناسبی به این مقاومت ارائه شود.

\n\n

مردم در جزیره خارگ با سختی‌هایی روبرو هستند که این سختی‌ها در شان مردم جزیره نیست و مسئولان باید از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات و تامین نیازهای مردم «جزیره ایستادگی و مقامت» استفاده کنند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر