جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: «با توجه به پیامدهای گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارنظرهای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره این گزارش، می‌توان گفت ترجمه روشن آنچه اتفاق افتاده این است که گزارش آمانو آب پاکی را روی دست سه طایفه ریخته است.»\n\nبه گزارش فکرشهر، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود آورده است:\n\n«بسم‌الله الرحمن الرحیم
کد خبر: ۱۷۲۴۵
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

فکرشهر: «با توجه به پیامدهای گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارنظرهای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره این گزارش، می‌توان گفت ترجمه روشن آنچه اتفاق افتاده این است که گزارش آمانو آب پاکی را روی دست سه طایفه ریخته است.»

\n\n

به گزارش فکرشهر، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود آورده است:

\n\n

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

\n\n

اعلام صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و حال ایران در گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، راه را برای اجرای قطعی «برجام» باز کرد. این گزارش به‌قدری روشن و گویاست که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره آن گفته است: "پرونده ابهامات فعالیت‌های ایران را می‌بندیم بدون آنکه منتظر تصمیم شورای حکام بمانیم، زیرا گزارش آژانس کافی است."

\n\n

اقتضای متن برجام این است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجلاس 24 آذرماه جاری خود، با ملاحظه گزارش مدیرکل، درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظر نهایی خود را بدهد که اگر این نظر مثبت باشد، برجام اجرایی می‌شود و دیگر مانعی بر سر راه آن وجود ندارد. روشن است که با توجه به محتوای گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژِی اتمی، شورای حکام نمی‌تواند نظری غیر از تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بدهد. درست به همین دلیل است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نظر قطعی دولت متبوع خود را قبل از آنکه شورای حکام نظری بدهد اعلام و از اجرای برجام استقبال کرد.

\n\n

بسته شدن پرونده گذشته و حال فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط گروه کشورهای 1+5 و اعلام منتفی شدن ادعاهای مرتبط با مسائل نظامی که به PMD معروف است، نتیجه دیگر گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. درباره این موضوع نیز مشورت‌ها از صبح پنجشنبه گذشته در وین آغاز شده و کمیسیون مشترک برجام در سطح کارشناسی مذاکرات برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که باید توسط گروه 1+5 صادر شود را آغاز کرد. وزارت خارجه آمریکا در این زمینه نیز نظر دولت متبوع خود را اعلام کرد و گفت: «گزارش آمریکا نشان می‌دهد پرونده PMD می‌تواند بسته شود.»

\n\n

با توجه به پیامدهای گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارنظرهای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره این گزارش، می‌توان گفت ترجمه روشن آنچه اتفاق افتاده این است که گزارش آمانو آب پاکی را روی دست سه طایفه ریخته است:

\n\n

طایفه اول، مخالفان منطقه‌ای برجام هستند که در رأس آنها عربستان و رژیم صهیونیستی قرار دارند. آنها از آغاز مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم با 1+5 تلاش زیادی برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن این مذاکرات به عمل آوردند تا جایی که از حربه‌هایی از قبیل تهدید و تطمیع نیز استفاده کردند ولی خوشبختانه راه به جایی نبردند. سران دولت عربستان و رژیم صهیونیستی، که در بسیاری از توطئه‌های منطقه‌ای مشترکاً عمل می‌کنند، برجام را با منافع خود در تضاد می‌بینند و به همین دلیل، حتی بعد از اعلام توافق ایران و 1+5 بر سر برجام باز هم به کارشکنی‌ها ادامه دادند و در نهایت به گزارش آمانو امید داشتند که آن هم برخلاف خواسته آنها به نفع جمهوری اسلامی ایران از آب درآمد و امید آنها را ناامید کرد. اکنون با توجه به اظهارات مکرر و صریح سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه کشورش منتظر نظر شورای حکام نمی‌ماند، عربستان و رژیم صهیونیستی و سایر مخالفان منطقه‌ای برجام هیچ امیدی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ندارند و احساس می‌کنند که آب پاکی روی دستشان ریخته شده است و دیگر کاری از دستشان بر نمی‌آید.

\n\n

طایفه دوم، مخالفان آمریکایی برجام هستند. این دسته از مخالفان نیز به دلیل منافع حزبی و جناحی تا توانستند علیه برجام تلاش کردند ولی راه به جایی نبردند و دولت اوباما توانست مراحل تأیید قانونی آن را در داخل آمریکا پشت سر بگذارد. هدف اصلی مخالفان آمریکایی برجام، ناکام نمودن حزب دموکرات و شکست دادن آن در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا بود. دولت اوباما نیز برای آنکه حزب جمهوریخواه را در انتخابات ریاست جمهوری ناکام نماید تمام امکانات را برای خنثی ساختن تلاش‌های این حزب بکار گرفت و در این راه موفق نیز شد و اکنون امیدوار است رئیس‌جمهور آینده آمریکا نیز از حزب دموکرات باشد.

\n\n

طایفه سوم، مخالفان داخلی ایران بودند که از مجلس و رسانه‌های وابسته به خود از جمله رسانه ملی حداکثر استفاده را برای کارشکنی در مقابل برجام به عمل آوردند ولی آنها نیز شکست خوردند. علت اصلی شکست مخالفان داخلی، یکی اتقان کار مذاکره‌کنندگان کشورمان و دیگری حمایت اکثریت ملت، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها از برجام بود. جریان حمایت از برجام به‌قدری قوی بود که مراجع عظام تقلید نیز در رأس آن قرار داشتند و همین امر موجب شد مخالفان برجام علیرغم اینکه از مساعدت‌های رسانه‌ای حداکثر بهره‌برداری را کردند، از امکانات فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار بودند و شگردهای افراطی‌گری را نیز بکار گرفتند، با این حال نتوانستند به هدف خود، که جلوگیری از انعقاد نطفه برجام در مرحله اول و ایجاد مانع بر سر اجرایی‌شدن برجام در مرحله دوم بود، برسند.

\n\n

گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آب پاکی را بر روی دستان پرکار و خسته از کارشکنی‌های طایفه سوم هم ریخت و این هر سه طایفه را که علیرغم اختلاف نظرهای بنیادین، در ماجرای برجام با همدیگر اشتراک نظر یافته بودند با ناکامی مواجه کرد.

\n\n

اکنون، برجام بدون آنکه مانعی بر سر راه خود داشته باشد در آستانه اجرایی شدن قرار دارد، واقعه‌ای که نشان داد می‌توان با تکیه بر منطق و پرهیز از پرگویی‌های جنجال‌آفرین، به احقاق حقوق ملت‌ها پرداخت و جلوی خسارت‌ها را گرفت. این موفقیت دولت یازدهم به آحاد مردم ایران این واقعیت را نشان داده است که به جریان‌های افراطی و غوغاگر اعتماد نکنند و مطمئن باشند که با تکیه بر منطق می‌توان منافع ملی را تأمین کرد. از این مهم‌تر اینکه می‌توان دولت مستکبر، زیاده‌خواه و پرادعایی همچون دولت آمریکا را وادار به عقب‌نشینی و تسلیم شدن کرد. تردیدی نیست که دولت آمریکا هم ‌اکنون نیز غیرقابل اعتماد و از مصادیق بارز استعمارگر است و در رأس استکبار جهانی قرار دارد. با توجه به همین واقعیت و ماهیت استکباری آمریکاست که باید برجام را دستاورد مهمی بدانیم و به گروه مذاکره‌کننده ایرانی و دولت یازدهم به خاطر اینکه توانستند حقوق هسته‌ای ملت ایران را از حلقوم آمریکا بیرون بکشند، باید آفرین گفت.»

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر