جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر:  یکی از مهمترین برنامه‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در استان بوشهر مربوط به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب است که امسال نیز طبق روال هر ساله برگزار شد.\n\nبه گزارش فکرشهر، برنامه‌ریزی برای برگزاری این نمایشگاه از ماه‌ها پیش آغاز شد و چندین نشست مسئولان استانی برای هماهنگی بیشتر برای برگزاری این نمایشگاه انجام شد تا استان بوشهر بتواند میزبانی مناسب برای نمایشگاه کتاب باشد.
کد خبر: ۱۷۶۴۵
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۸

فکرشهر:  یکی از مهمترین برنامه‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در استان بوشهر مربوط به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب است که امسال نیز طبق روال هر ساله برگزار شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، برنامه‌ریزی برای برگزاری این نمایشگاه از ماه‌ها پیش آغاز شد و چندین نشست مسئولان استانی برای هماهنگی بیشتر برای برگزاری این نمایشگاه انجام شد تا استان بوشهر بتواند میزبانی مناسب برای نمایشگاه کتاب باشد.

\n\n

هر چند نمی‌توان انتظار داشت که چنین نمایشگاه‌هایی در بوشهر در سطح نمایشگاه کتاب تهران برگزار شود ولی حضور ناشران برجسته یکی از مهمترین ویژگی‌های این نمایشگاه بود که با تلاش مسئولان استان و به‌ویژه اداره فرهنگ و ارشاد محقق شد.

\n\n

نمایشگاه کتاب بوشهر از روز دوشنبه هفته گذشته در محل نمایشگاه‌های دائمی بوشهر آغاز به‌کار کرد و علاقمندان به کتاب به این نمایشگاه مراجعه کردند تا کتاب‌های مورد نظر خود را خریداری کنند.

\n\n

یکی از ویژگی‌های خوب نمایشگاه کتاب در بوشهر، ارائه کتاب با تخفیف‌های بیش از ۴۰ درصدی بود که می‌توانست نظر هر کتاب‌دوستی را به خود جلب کند.

\n\n

استان بوشهر این روزها بهترین شرایط آب و هوایی خوبی را سپری می‌کند و حضور در نمایشگاه و گشت و گذار در بین غرفه‌ها با این وضعیت آب و هوا لذت بخش است.

\n\n

در کنار این همه شرایط خوبی که برای این نمایشگاه فراهم است اما انتظار می‌رفت که شاهد استقبال پرشور مردم از این نمایشگاه باشیم، ولی استقبال از این نمایشگاه آنگونه نبود که انتظار می‌رفت.

\n\n

هنوز بسیاری از کتاب‌ها روی دست ناشران و غرفه‌داران مانده است و مردم استان بوشهر به خوبی نسبت به خرید کتاب اقدام نکرده‌اند که باید با آسیب‌شناسی نسبت به رفع این مشکل برای نمایشگاه‌های آتی اقدام کرد.

\n\n

نبود برخی کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان

\n\n

یکی از افرادی که برای بازدید از نمایشگاه در پی کتاب مورد نظر خود می‌گشت،‌ از نبود راهنما در این نمایشگاه به عنوان یک عامل سردرگمی بازدیدکنندگان یاد کرد و خواستار رفع این نقیصه شد.

\n\n

موسی قیصری هدف خود برای بازدید از این نمایشگاه را تهیه دو کتاب تخصصی مدیریت عنوان کرد و گفت: متاسفانه همه غرفه‌ها را گشتم و کتاب‌هایی را که می‌خواستم پیدا نکردم.

\n\n

البته افرادی هم بودند که به آنچه می‌خواستند رسیده بودند و با کیسه‌هایی پر از کتاب از نمایشگاه خارج می شدند و از وضعیت برگزاری نمایشگاه و کتاب‌های ارائه‌شده راضی بودند.

\n\n

نیلوفر حیاتی برای خرید چند کتاب علوم پزشکی به نمایشگاه آمده بود و حالا این کتاب‌ها را در دست داشت؛ غرفه کتاب‌های پزشکی از شلوغ‌ترین غرفه‌های این نمایشگاه بود.

\n\n

یکی دیگر از دانشجویان با انتقاد از تعداد کم ناشران حاضر در نمایشگاه،‌ این موضوع را دلیلی برای استقبال کم از این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: جای مناسبی برای استراحت در نمایشگاه وجود ندارد و باید این موضوع برای نمایشگاه‌های بعدی دیده شود.

\n\n

محمد ناصحی اضافه کرد: تخفیف‌های بسیار خوبی در این نمایشگاه ارائه شده است ولی متاسفانه آن کتاب‌هایی را که می‌خواستم پیدا نکردم که بتوانم از تخفیف مورد نظر استفاده کنیم.

\n\n

ناشران هم دل خوشی از حضور کم‌رنگ و خرید پائین مردم از نمایشگاه نداشتند و امیدوار بودند حالا که کتاب‌ها با این همه تخفیف ارائه می شود، استقبال از نمایشگاه بیش از این باشد.

\n\n

نبود محل استراحت مناسب برای ناشران یکی دیگر از مشکلاتی بود که باعث شده بود تا ناشران از این نمایشگاه ناراضی باشند که البته این مشکل برای استان بوشهر یک معضل محسوب می‌شود و تنها مربوط به این نمایشگاه نیست.

\n\n

حضور ناظران برجسته/ تخفیف ۴۰ درصدی

\n\n

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در گفتگو با مهر اظهار داشت: تخفیف‌های بسیار خوبی در این نمایشگاه ارائه شده است و امیدوار بودیم که استقبال مردم برای خرید کتاب بیش از این باشد.

\n\n

حمیده ماحوزی با اشاره به اینکه برای هر کتاب حداقل ۴۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود، اضافه کرد: در برخی از غرفه‌ها این تخفیف‌ها تا ۷۰ درصد هم می‌رسد.

\n\n

وی ادامه داد: ۲۰ درصد تخفیف توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۰ درصد توسط غرفه‌ها و ۱۰ درصد هم توسط منطقه ویژه پارس ارائه شده است که حداقل تخفیف ۴۰ درصد می‌شود.

\n\n

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه انتظار استقبال از این نمایشگاه بیشتر بود، افزود: امیدواریم در سال‌های آینده شاهد بهبود این وضعیت باشیم.

\n\n

وی به حضور ناشران برجسته کشور در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در کمتر نمایشگاهی می‌بینیم که این تعداد ناشر برجسته حضور  داشته باشند.

\n\n

عدم همراهی دانشگاه‌ها در انتخاب ناشران

\n\n

ماحوزی در ارتباط با انتقاد برخی دانشجویان مبنی بر نبود کتاب‌های مورد نظر در نمایشگاه بیان کرد: قبل از برگزاری نمایشگاه با دانشگاه‌های استان مکاتبه کردیم و نظر آنها را در مورد ناشران مرد نظر خواستیم.

\n\n

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این بود که بر اساس ذائقه و میل قشر دانشگاهی ناشران را دعوت کنیم ولی متاسفانه جوابی را در مورد این درخواست دریافت نکردیم.

\n\n

نامهربانی با یار مهربان/ مهر برگشت بر کتاب‌ها

\n\n

استقبال نامناسب از چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود تا در سال‌های آینده رغبت ناشران برای حضور در بوشهر کمتر شود.

\n\n

البته این عدم استقبال می‌تواند مربوط به جمعیت پائین بوشهر نیز باشد؛ ولی در مجموع علاقه مردم نسبت به کتاب کمتر شده است و افزایش فناوری‌های نوین، این علاقه‌مندی را کمتر کرده است.

\n\n

حالا مردم با یار مهربان نامهربانی کرده‌اند و کتاب‌هایی که به امید حضور در خانه‌های مردم به بوشهر سفر کرده بودند، مهر برگشت خورده‌اند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر