شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گذری بر تغییر مدیریت دانشگاه آزاد دشتستان؛
فکرشهر: از فضای علمی هم همین بس که برخی نهادهای شهرستانی اعلامیه زده بودند که از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد دشتستان نیرو نمی‌گیرند و البته با خواهش ها و مراجعات مکرر...
کد خبر: ۱۷۹۲۹
سه‌شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۳

*محمد آقایان حسینی

\n\n

فکرشهر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان بدون شک از جهت تعداد دانشجو و شمار مدرسین مطرح ترین واحد دانشگاهی در شهرستان دشتستان است. دانشگاهی که با زحمات بسیار و پیگیری مجدانه برخی چهره های محلی در شهرستان مستقر شد و در دوران ازدحام جمعیتی دانشجویان متولد دهه شصت نیز رشد کمی خوبی را تجربه کرد. پس از گذشت مدتی از استقرار این واحد دانشگاهی، مدیریت آن به آقای مسعود دهدشتی سپرده شد، مسئولیتی که چهارده سال به طول انجامید. دکتر دهدشتی در سالهای آغازین تلاش های قابل توجهی را برای ارتقای کمی و کیفی این دانشگاه انجام داد. افزایش تعداد رشته ها، که برخی در زمره رشته های نادر دانشگاهی محسوب می شدند (مثلا مهندسی مکانیک گرایش جامدات)، تلاش برای گسترش فضای فیزیکی دانشگاه، جذب هیات علمی و... از جمله آنها بود. با توجه به نوپایی دانشگاه و برخی رشته ها در آن دوره و شمار قابل توجه دانشجویان، مدیریت واحد در آن برهه را باید ارج نهاد و از زحمات ایشان قدردانی کرد. طی سالهای 1382 تا 1388 دانشگاه آزاد دشتستان با تمام کاستی ها، در زمینه فعالیت های علمی و دانشجویی، به نسبت نوپایی خود، حرکت های خوبی را شاهد بود و انجمن های علمی و بسیج دانشجوییِ واحد، کمابیش فضای دانشگاه را گرم نگه می داشتند که به نوبه خود درخور عنایت بود.

\n\n

اما رفته رفته فضای دانشگاه به سردی گرایید تا آنجا که در چند سال اخیر این واحد به یک آموزشگاه یخ زده تبدیل شد. نه خبری از انجمن علمی هست، نه همایشی، نه یک سمینار علمی، نه فعالیت دینی، نه یک جمع ادبی، نه یک گروه هنری، چه رسد به فعالیت سیاسی. خلاصه دانشگاه دشتستان مانند یک مهمانسرای اجاره ای شده است که دانشجویان و مدرسین می‌آیند و می روند و کمتر کسی به فضای دانشگاه تعلق خاطری دارد. اگر حرکت و یا رشدی هم در بخشی دیده می شود، یک کنش فردی است نه نتیجه مدیریت و برنامه ریزی.

\n\n

بسیاری از اعضای هیات علمی و مدرسین حق التدریس که شوق فعالیت های علمی و پژوهشی داشتند سرخورده و نا امید شده و برخی در تلاش برای انتقال به دیگر واحدها هستند. دانشگاهی که حتی یک برگ کاغذ در آن چاپ نمی شود. با تقاضای دانشجویان برای تشکیل انجمن های علمی همکاری صورت نمی گیرد و از فضای علمی هم همین بس که برخی نهادهای شهرستانی اعلامیه زده بودند که از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد دشتستان نیرو نمی‌گیرند و البته با خواهش ها و مراجعات مکرر ریاست وقت واحد این اعلامیه برداشته شد. فضای اعتراضات رسانه ها و گلایه های اخیر دانشجویان در حضور مسئولین شهرستانی و استانی تنها انعکاس بخشی از نارضایتی هایی بود که در چند سال اخیر بوجود آمده بود.

\n\n

آقای دکتر دهدشتی حداقل تا نیمی از دوران مدیریت شان را خوب و یا نسبتا خوب گذرانده بودند و اقتضای جامعه شناختی مدیریت در کشور ما جابجایی ایشان را با دریافت نشانه های مقتضی، ضرورت می بخشید. اکنون که ضرورت تحول در مدیریت این واحد دانشگاهی دیده شده است باید به آقای دکتر دهدشتی خدا قوت گفت و به کمک دکتر یحیایی سرپرست جدید واحد آمد و خدا را سپاس گفت که بالاخره به داد دانشگاه آزاد دشتستان رسیدند. همچنین باید از مجموعه مدیریت دانشگاه آزاد استان بوشهر بویژه دکتر قیصری تشکر کرد بابت تغییری که یقینا مفید، اما آسان نبوده است.

\n\n

دکتر یحیایی سرپرست جدید این واحد، هم اکنون با مشکلات زیادی از جمله مواردی که در فوق گفته شد، مواجه است و کار بسیار سختی پیش رو دارد. تردیدی نیست که اساتید و دانشجویان و عموم مردم شهرستان از تغییر در مدیریت واحد دشتستان انتظارات زیادی دارند و این موضوع، برنامه ریزی و قاطعیت در اجرای محورهای کاری ایشان را ضرورت می دهد. همان محور هایی که سرپرست جدید دانشگاه در روز معارفه بیان کردند و نوید بخش اتفاقات ارزشمندی است. اما با وجود اینکه فعال کردن فضای دانشگاه از جهات مختلف و خارج کردن آن از جو رخوت، کاری زمان بر و نیازمند تدابیر مناسب است؛ مشاهدات نگارنده از عملکرد دکتر یحیایی در بازه‌ای که به عنوان ریاست دانشکده تحصیلات تکمیلی و معاونت پژوهشی واحد بوشهر مشغول بودند، اندیشه علمی و تحول خواه، نگاه قانون مدار و رفتار آکادمیک را به ذهن می رساند که یقینا مدرسین و اساتید واحد و دانشجویان را نیز بر سر ذوق خواهد آورد و ایشان را در تحقق اهداف منظوره یاری خواهند کرد.

\n\n

*مدرس حقوق بین المللی در دانشگاه آزاد دشتستان

\n\n

بازدم

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر