پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
فکرشهر: دولت ایالات متحده آمریکا، اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را به تعویق انداخت.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایسنا، این خبر را روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی منتشر کرد تا از تصمیم تازه کاخ سفید برای به تعویق انداختن تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داده باشد.\n\nبه نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی در عین حال گفته‌اند که دولت این کشور همچنان به مقابله با برنامه موشکی ایران متعهد است و تحریم‌هایی که در وزارت خزانه‌داری آمریکا آماده شده بود، همچنان روی میز است؛ چراکه آنها مدعی شده‌اند که این تحریم‌ها، مفاد توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کند.
کد خبر: ۱۸۰۰۶
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

فکرشهر: دولت ایالات متحده آمریکا، اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را به تعویق انداخت.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایسنا، این خبر را روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی منتشر کرد تا از تصمیم تازه کاخ سفید برای به تعویق انداختن تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داده باشد.

\n\n

به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی در عین حال گفته‌اند که دولت این کشور همچنان به مقابله با برنامه موشکی ایران متعهد است و تحریم‌هایی که در وزارت خزانه‌داری آمریکا آماده شده بود، همچنان روی میز است؛ چراکه آنها مدعی شده‌اند که این تحریم‌ها، مفاد توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کند.

\n\n

البته این روزنامه در ادامه آورده است که مقام‌های آمریکایی زمان‌بندی مشخصی اعمال این تحریم‌ها اعلام نکرده‌اند اما بر اساس اعلام کاخ سفید، قرار بود این تحریم‌ها صبح چهارشنبه به وقت واشنگتن اعمال شوند.

\n\n

آنها گفتند که دولت اوباما همچنان متعهد به مقابله با برنامه موشکی ایران است و تحریم‌هایی در دست توسعه است. آنها مدعی شدند که اعمال چنین تحریم‌هایی بر اساس توافق جامع اتمی (برجام) میان ایران و قدرت‌ها، قانونی است.

\n\n

به گزارش ایسنا، پس از انتشار اخباری درباره احتمال اضافه شدن 11 شرکت و فرد ایرانی و خارجی به فهرست تحریم‌های تازه آمریکا به بهانه آزمایش موشکی عماد، وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعلام این فهرست اجتناب کرده است.

\n\n

یک مقام عالیرتبه دولت آمریکا شب گذشته در این رابطه به خبرنگاران اعلام کرد که با توجه به تلاش‌های دیپلماتیک مرتبط با ملاحظات امنیت ملی آمریکا، بررسی فهرست افراد جدید توسط دولت آمریکا ادامه دارد.

\n\n

به نظر می‌رسد با رایزنی‌های فشرده سیاسی فعلاً دولت آمریکا از اعلام اسامی افراد تحریمی صرف‌نظر کرده است.

\n\n

روز گذشته، در پی سیاست‌های خصمانه اخیر آمریکا، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ دستور مهمی به وزیر دفاع، تاکید کرد که تولید انواع موشک‌ باید با سرعت و جدیت بیشتر ادامه یابد و برنامه موشکی ایران به‌هیچ‌وجه جزئی از برجام نیست.

\n\n

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان نیز در پاسخ به دستور رئیس‌جمهور، تاکید کرد که توسعه توان موشکی کشور با قدرت ادامه خواهد یافت.

\n\n

رئیس‌جمهور در دستور اخیر خود ضمن تاکید بر اینکه برنامه‌های موشکی ایران ارتباطی به توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهان ندارد، گفت که دولت ایران درباره برنامه موشکی خود با کسی مذاکره نمی‌کند و با تاکید بر حق دفاع مشروع خویش، هیچ محدودیتی را در این حوزه نخواهد پذیرفت.

\n\n

بر اساس این گزارش، همچنین جمهوریخواهان دولت آمریکا را متهم کرده‌اند که پس از سخنان حسن روحانی، اراده لازم برای به چالش کشیدن تهران را ندارد.

\n\n

مایک پامپئو نماینده کانزاس در مجلس نمایندگان و از منتقدان توافق اتمی ایران به وال استریت ژورنال گفت:‌ اگر تحریم‌های اعلام شده رئیس‌جمهور اجرا نشود، نشانگر درجه‌ای از سستی است که حتی رئیس‌جمهور قبلاً از خود نشان نداده بود.

\n\n

به نوشته وال استریت ژورنال کاخ سفید چهارشنبه صبح طی یادداشتی به کنگره خبر داد که وزارت دارایی در ساعت 10:30 صبح تحریم‌های تازه علیه بیش از 10 شرکت و فرد در ایران، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی را به خاطر نقش ادعایی در توسعه برنامه موشک‌های بالستیک اعلام خواهد کرد.

\n\n

وال استریت ژورنال نوشت متن مکاتباتی را دیده است که براساس آنها کاخ سفید سپس در ساعت 11:12 صبح در پیام دیگری اعلام کرد که اعلام تحریم‌ها "برای چند ساعت عقب افتاده" است.

\n\n

براساس این گزارش، کاخ سفید در نهایت ساعت 10 شب چهارشنبه به وقت واشنگتن گفت که تحریم‌ها را عقب انداخته است و توضیح نداد که چه زمانی آنها را اجرا خواهد کرد.

\n\n

مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر به دولت آمریکا هشدار داده بودند که پس از حصول توافق هسته‌ای، اعمال مجازات‌های اقتصادی جدید علیه ایران را نقض این توافقنامه می‌دانند.

\n\n

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه در مورد تحریم‌های تازه در ارتباط با برنامه موشکی گفت که "چنین اقداماتی یکجانبه، خودسرانه و غیرقانونی است و جمهوری اسلامی ایران در این مورد به دولت آمریکا تذکر داده است."

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر