چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: با وجود خرید تضمینی خرما که طی چند سال اخیر نهادینه شده، باز هم کشاورزان در فروش خرمای تولیدی خود مشکل دارند و همواره چشم و امیدشان به تکان خوردن بازار و حمایت بیشتر و موثرتر مسئولان بوده است.\n\nبه گزارش فکرشهر، کشاورزی مهم‌ترین شغل در منطقه آبپخش است و زندگی بیش از 70 درصد مردم این منطقه با کشاورزی و نخلداری گره خورده است.
کد خبر: ۱۸۴۰۷
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

فکرشهر: با وجود خرید تضمینی خرما که طی چند سال اخیر نهادینه شده، باز هم کشاورزان در فروش خرمای تولیدی خود مشکل دارند و همواره چشم و امیدشان به تکان خوردن بازار و حمایت بیشتر و موثرتر مسئولان بوده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، کشاورزی مهم‌ترین شغل در منطقه آبپخش است و زندگی بیش از 70 درصد مردم این منطقه با کشاورزی و نخلداری گره خورده است.

\n\n

در سالیان اخیر، کمبود منابع زیرزمینی آب از طرفی باعث کاهش کیفیت محصول خرما و خطر از بین رفتن نخیلات شده و از طرفی نیز شاهد رکود در فروش محصولات هستیم و باغداران از ابتدای فصل تا انتهای آن دغدغه فروش محصول دارند.

\n\n

با وجود خرید تضمینی خرما که طی چند سال اخیر نهادینه شده، باز هم کشاورزان در فروش خرمای تولیدی خود مشکل دارند و همواره چشم امیدشان به تکان خوردن بازار و حمایت بیشتر و موثرتر مسئولان بوده است.

\n\n

تعدادی از کشاورزان و تولیدکنندگان خرما در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، خواستار حمایت بیشتر مسئولان در زمینه خرید محصولات شدند.

\n\n

\n\n

\nدغدغه فروش خرما

\n\n

خسرو خسروانی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مردم آبپخش از طریق خرما امرار معاش می‌کنند، اظهار داشت: در سال‌های اخیر همواره دغدغه فروش محصولاتمان را داریم و با وجود خرید تضمینی، باز هم بخش زیادی از خرماهای ما فروش نمی‌رود یا اینکه با قیمت نازل به فروش می‌رسد.

\n\n

وی افزود: در برخی سال‌ها، میزان فروش محصول به زور هزینه‌های یکسال نخیلات را تامین می‌کند و برای امرار معاش با مشکل مواجه هستیم.

\n\n

هزینه‌های بالا در تولید محصول

\n\n

رضا محمدی از تولیدکنندگان خرما در آبپخش نیز گفت: مسئولان باید تدبیر مناسبی برای خرید همیشگی و قیمت مناسب خرما پیدا کنند و با این وضعیت خرید تضمینی، امید چندانی نداریم.

\n\n

وی بیان کرد: هزینه‌های کارگر و همچنین نگهداری و سایر هزینه‌های نخیلات بالا رفته و باید قیمت خرما نیز متناسب با این وضعیت بالا برود.

\n\n

زندگی 20 هزار نفر در آبپخش با مخاطره روبه‌روست

\n\n

مجید رضوانی از تولیدکنندگان خرما نیز ابراز داشت: خرما یک محصول استراتژیک محسوب می‌شود و نباید در فروش محصول مشکل داشته باشیم و با این وضعیت، زندگی 20 هزار نفر در آبپخش با مخاطره روبه‌روست.

\n\n

بازاریابی، ایجاد صنعت فرآوری خرما و خرید تضمینی خرما

\n\n

نماینده دشتستان در مجلس نیز عمده‌ترین مشکلات کشاورزان دشتستان را تامین آب و فروش محصولات عنوان کرد و بیان داشت: سد دالکی را در موقعی که دولت اجازه اجرای پروژه جدید در کشور را به دلیل کمبود اعتبار نمی‌داد عملیاتی کردیم تا مشکل کمبود آب کشاورزان با تکمیل این سد برطرف شود.

\n\n

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد فروش خرما را از دیگر مشکلات نخلداران عنوان کرد و ابراز داشت: برای حل این مشکل سه راه بازاریابی، ایجاد صنعت فرآوری خرما و خرید تضمینی خرما بود.

\n\n

\n\n

وی با بیان اینکه راه حل بازاریابی مشکلی را حل نمی‌کرد و راه حل اساسی نبود تصریح کرد: دومین راه ایجاد صنعت فرآوری خرما بود که با توجه به اینکه خوراک این صنعت خرما بود و به نفع کشاورزان بود سومین صنعت آن بعد از تبریز و شیراز را در دشتستان احداث کردیم.

\n\n

موسوی‌نژاد اذعان داشت: در سال 92 خرمای کشاورزان روی دستشان ماند و با تذکر به وزیر و برگزاری جلسات فراوان دولت خرماها را خریداری کرد ولی اینکار موقت بود و باید کار اساسی انجام می‌شد.

\n\n

تشکیل فراکسیون نخل و خرما در مجلس

\n\n

عضو کمیسیون انرژی مجلس کار اساسی انجام شده در فروش خرمای نخلداران را تضمینی شدن خرید خرما عنوان کرد و ابراز داشت: برای اینکار با تلاش فراوان فراکسیون خرما را تشکیل دادیم که 6 استان عضو آن هستند و مسئولیت این فراکسیون بر عهده خودم است.

\n\n

وی تاکید کرد: از ظرفیت این کمیسیون برای تضمینی شدن خرید خرما استفاده کردیم که به‌صورت قانونی در مجلس تصویب شد.

\n\n

رئیس فراکسیون نخل و خرمای مجلس شورای اسلامی در مورد موارد قانون خرید تضمینی خرما گفت: با پیگیری و جلسات فراوان نرخ پایه قیمت خرید تضمینی خرما را 1200 تومان تعیین کردیم ولی تا زمانیکه خرمای کشاورزان با قیمت خوبی بفروش می‌رسد نرخ قیمت تضمینی خرما در همان سال که طبق تورم تعیین می‌شود اعلام نخواهد شد و موقعیت که قیمت فروش خرما به زیر این قیمت رسید دولت شروع به خرید خرما خواهد کرد.

\n\n

پیگیری‌های متعدد برای بهبود وضعیت نخلداران

\n\n

رئیس شورای اسلامی آبپخش نیز بیان کرد: جلسات مختلفی برای رفع مشکلات کشاورزان داشته‌ایم و پیگیری‌های متعددی انجام شده و امسال انتظار داریم مشکل فروش خرما نداشته باشیم.

\n\n

مصطفی رضایی افزود: استاندار بوشهر و فرماندار دشتستان با جدیت پیگیر موضوع هستند و به فضل خدا امسال به نتیجه قابل قبولی در این مسیر برسیم.

\n\n

استفاده از تمام ظرفیت برای غلبه بر مشکلات نخلداران

\n\n

فرماندار دشتستان نیز گفت: طرح خرید تضمینی تا حدودی جوابگوی مشکلات بوده ولی باز هم نیازمند تلاش بیشتری است.

\n\n

ارسلان زارع اضافه کرد: به طور مکرر با باغداران نشست و گفت‌وگو داشته‌ایم و نظرات آنها را احصا کرده‌ایم و امسال با توجه به فروش قطعی و تضمینی، نباید نگرانی جدی وجود داشته باشد.

\n\n

وی تاکید کرد: کشاورزان قشر مهم و زحمتکش جامعه هستند و هر کمکی از طرف ما که بتوانیم، انجام می‌دهیم و از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

\n\n

\n\n

\nکیفیت خرما امسال خوب بوده است

\n\n

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز اظهار کرد: کشاورزان زحمات زیادی کشیده‌اند و نباید به حال خود رها شوند.

\n\n

محمدتقی منوچهری افزود: امسال کیفیت محصولات کشاورزان بسیار خوب بوده و انتظار داریم در فروش محصولات، مشکلات کمتری داشته باشیم.

\n\n

وی یادآور شد: مسئولان ارشد استان، دغدغه مشکلات کشاورزان را دارند و این قشر را تنها نمی‌گذاریم.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر