جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: فعالان اقتصادی استان بوشهر درنشست هفته جاری خود با رئیس اتاق بازرگانی ایران، با بیان مسائل و مشکلاتی که باعث کندی فعالیت این بخش شده است، انتظارهای خود را از دولت و اتاق بازرگانی ایران در شرایط پسا تحریم برای خروج از رکود بیان کردند.
کد خبر: ۱۹۱۹۸
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۵

فکرشهر: فعالان اقتصادی استان بوشهر درنشست هفته جاری خود با رئیس اتاق بازرگانی ایران، با بیان مسائل و مشکلاتی که باعث کندی فعالیت این بخش شده است، انتظارهای خود را از دولت و اتاق بازرگانی ایران در شرایط پسا تحریم برای خروج از رکود بیان کردند.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایرنا، فعالان اقتصادی استان بوشهر دراین نشست با تاکید بر ضرورت برگزاری منظم شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، پیگیری قطعی های مکرر سامانه جامع گمرک ایران، لزوم تغییردر قانون مالیات های مستقیم، درخواست برای ورود هیات های خارجی از جمله فرانسه، ایتالیا و روسی، اجرا شدن مصوبه اتاق ایران در مورد احداث هنرستان شبانه روزی در استان بوشهر بخشی از درخواست های فعالان اتاق بازرگانی بوشهر از رئیس اتاق ایران بود. 

\n\n

عضو اتاق بازرگانی بوشهر گفت: نخیلات و صیفی جات از ارکان اصلی کشاورزی استان است و رونق این دو بخش در گرو ارتباط سیاسی و تجاری با بازارهای هدف است. 

\n\n

علی محمد صمیمی با بیان اینکه ورود صنعت به حوزه خرما و صیفی جات به کمتر از دو دهه می رسد افزود: شرایط دهه سوخته گذشته باعث شده تا در وضعیت کنونی به نوسازی، بازسازی و توسعه در هر دو حوزه یاد شده نیازمند باشیم. 

\n\n

وی بیان کرد: مشکلات حوزه نخیلات بطور خلاصه آبیاری، بهزراعی، برداشت، صنایع تبدیلی، فرآوری و نگهداری و مشکلات حوزه صیف جات نیز نیاز به ایجاد گلخانه با تکنولوژی روز، روش آبیاری نوین و بسته بندی و بازاریابی در خارج از کشور است. 

\n\n

صمیمی بیان کرد: به منظور رونق این دو بخش ترتیب حضور هیات های ایتالیایی و فرانسوی در استان بوشهر و فعالان بخش کشاورزی این استان در اتاق ایران برای پیشبرد اهداف این بخش ضروری است. 

\n\n

این فعال بخش کشاورزی با اشاره به ظرفیت های فراوان ایتالیا بویژه در صنایع تبدیلی و فناوری در بخش کشاورزی بیان کرد: ماشین آلات باغداری، اجاره به شرط تملیک بوسیله بنگاه های بزرگ ایتالیایی وتخصیص آن به باغداران استان، سیستم های آبیاری و کشت نوین، شراکت، سرمایه گذاری و دانش از ظرفیت های مهم ایتالیا برای کمک به بخش کشاورزی استان بوشهر است که باید زمینه استفاده از آنها فراهم شود. 

\n\n

وی با تاکید بر تقویت تشکل های مرتبط با صیفی و جات و نخیلات بیان کرد: پیگیری برای تشکیل صندوق ملی خرمای ایران نیز یک راهبرد مهم برای رونق فعالیت مرتبط با نخیلات است که باید بطور جد مورد پیگیری قرار گیرد. 

\n\n

وی یادآور شد: چندی پیش این مهم توسط انجمن ملی خرما پیگیری ولی به دلیل دخالت عناصری خارج از حوزه صنعت خرما در ایجاد آن کارشکنی شد. 

\n\n

\n\n

صمیمی گفت: اعزام هیاتهای تجاری به خارج از کشور برای بدست آوردن بازارهای جدید و بازگرداندن بازارهای از دست رفته از دیگر راهبردهای رونق بخش کشاورزی است. 

\n\n

وی بیان کرد: در جریان سفر هیات دولت به کشورهای فرانسه و ایتالیا تفاهم نامه هایی در بخش کشاورزی منعقد شده که در این تفاهم نامه باید استان بوشهر که ظرفیتی مهم در تولید گوجه خارج از فصل دارد، مورد توجه قرار گیرد. 

\n\n

وی ادامه داد: کشور روسیه نیز متقاضی خرید سبزیجات بوشهر است و برای محقق شدن این امر اتاق بازرگانی ایران می تواند زمینه حضور خریداران در بوشهر را ایجاد کند. 

\n\n

صمیمی یادآور شد: با توجه به نیاز شدید روسیه به سبزیجات بررسی راه اندازی حمل و نقل هوایی ویژه صادرات محصولات زمستانی از بوشهر به روسیه امری اجتناب ناپذیر است. 

\n\n

دیگر عضو اتاق بازرگانی بوشهر گفت: بخش صنعت و تولید داخلی درسالهای اخیر به دلیل سوء مدیریت و واردات کالای بی کیفیت خارجی یا نابود شده و یا با ظرفیت 20 تا 25 درصد تولید می کنند. 

\n\n

محمد عبادی بیان کرد: در صنایع کار تاجایی پیش رفته که بیشتر برای پویا نگه داشتن آن از سرمایه صاحبان صنایع استفاده شده و تولید و فروش به نقطه سربه سر رسیده است. 

\n\n

وی با تاکید بر اینکه در وضعیت کنونی برای برون رفت از رکود اقتصادی، کشور نیازمند تدبیر اساسی است افزود: چنانچه صنایع موجود در استان بوشهر فعال شوند علاوه بر اینکه بیکاری از این استان رخت برمی بنند جوانان استانهای همجوار نیز در این استان فرصت اشتغال پیدا می کنند. 

\n\n

عبادی ادامه داد: هم اکنون سیاست لحاظ شده از سوی بانکها حمایت از تولید نیست و درارتباط با قانون مالیات بر ارزش افزوده تغییر این قانون ضروری است. 

\n\n

دیگر عضو اتاق بازرگانی بوشهر گفت: در موضوع دریافت مالیات گزارشهای مامور تشخصیص باید با اتکا به مستندات ناشی از استعلام از بخش دولتی و غیردولتی و بطور موجه باشد. 

\n\n

عبدالحسین حفظ الله گفت: این درحالی است که با وجود این قانون بیشتر پرونده ها و اسناد را رد می کنند تا تشخیص علی الراس صورت بگیرد. 
\nتشخیص علی الراس (مطابق ماده 97 قانون مالیات های مستقیم، زمانی که اداره دارایی در آمد کتمان شده ای را مشاهده کند و یا مدارک ابرازی دارای نواقص باشد، می تواند ماخذ محاسبه مالیات را

\n\n

براساس بررسی های انجام شده سازمان امور مالیاتی تشخیص داده و مورد مطالبه قرار دهد، در واقع در صورتی که میزان مالیات توسط اداره دارایی تشخیص داده شود و یا دفاتر و مستندات وی رد شود میزان مالیات در آمد وی علی الراس می شود و براساس محاسبات مشخص شده سازمان امور مالیاتی تخمین زده می شود). 

\n\n

وی در ارتباط با مالیات دریافتی از معادن بیان کرد: برخی از معادن درآمدی ندارند و فقط با هدف حفظ اسمی نگهداری می شوند، ولی با این وجود باز هم از آنها مالیات دریافت می شود. 

\n\n

حفظ الله یادآور شد: اگر یک ممیز مالیات به وظیفه قانونی خود عمل نکند به موجب قانون باید برخورد شود ولی چنین صورت نمی گیرد. 

\n\n

وی افزود: بتازگی مودیان از ضریب گردش پول مالیات وصول می کنند که این خلاف قانون است. 

\n\n

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بوشهرگفت: سه عامل اقتصاد دولتی، عملکرد ناصحیح دولت در برطرف کردن رکود اقتصادی و بی توجهی به گزارش های بخش خصوصی باعث شده تا یاس و ناامیدی بخش خصوصی را در برگیرد. 

\n\n

ندیر پورجم بیان کرد: بخش خصوصی تا کی باید از ناکارآمدی سامانه جامع گمرک ایران، ارزش قائل نشدن برای مصوبات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی از سوی دستگاه های ادارای و سایر مشکلات گزارش دهد اما شاهد رفع مشکل خود نباشد. 

\n\n

پورجم گفت: مشکلات بخش خصوصی باید به دولت منتقل شود زیرا با ادامه روند موجود عضویت در اتاق ایران دیگر مایه مباهات نخواهد بود. 

\n\n

دیگر عضو اتاق بازرگانی بوشهر در ارتباط با مشکلات گمرکی بیان کرد: قطعی های مکرر سامانه جامع گمرکی در اوج ساعت کار مشکلاتی را گریبان گیر فعالان گمرکی استان بوشهر کرده است که باید هر چه زودتر نسبت حل این مشکلات اقدام شود. 

\n\n

سیدحسین معروف ادامه داد: پس از ترخیص کالا از گمرک بوشهر در مسیر انتقال کالا گلوگاه شهید صلاحی مربوط به نیروی انتظامی واقع شده که خود در نقش یک گمرک بسیار سختگیرانه برخورد می کند. 

\n\n

وی یادآور شد: در برخی از کالاها با تشخیص مامور نیروی انتظامی آن کالا بطور مجدد روانه گمرک بوشهر می شود و برای ترخیص در مسیر فرایندی پیچیده قرار می گیرد. 

\n\n

معروف در ارتباط با اجرای اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم از سال 95 گفت: با این قانون همه بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ در انجام تکالیف یکسان دیده شده اند و همین امر تغییرات در قانون مالیات مستقیم را ضرورت بخشیده است. 

\n\n

وی یادآور شد: در شرایط رکودی و مالی کنونی برخوردهای سختگیرانه اثر رکودی را صدچندان می کند. 

\n\n

وی گفت: با اجرای قانون مالیات مستقیم از سال آینده هر کدام از بنگاه داران که علی الراس تشخیص داده می شدند باید بدانند که علی الراس دیگر وجود ندارد و پایان امسال باید طبق استانداردهای حسابداری، دفاتر حسابداری خود را تنظیم کنند. 

\n\n

معروف بیان کرد: با این وجود بضاعت استان برای کار حسابداری و خسابرسی کافی نبوده و این کمبود اجرای قانون مالیات مستقیم را به مشکل مواجه می کند و در این شرایط اتاق بازرگانی باید به موضوع ورود و آن را حل کند. 

\n\n

دیگر عضو اتاق بازرگانی بوشهر گفت: فعالیت های صید و صیادی مدت ها است که غیر اقتصادی شده و هم اکنون گردش درآمد جامعه از صید در مقایسه با ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته اعم از تاسیسات زیربنایی، شناور و ارزش ریالی ادوات صید غیراقتصادی و دچار رکود و ورشکستگی مالی شده است. 

\n\n

مجید مرندی با بیان اینکه کاهش منابع و ذخایز آبزی از دهه 70 آثار سوء خود را بر جامعه صیادی نشان داده است اظهارکرد: دراین ارتباط مدیریت شیلات استان کشتیهای مختص صید ترال را خریداری و پیشنهاد تعدیل 40 درصد شناورهای صیادی را مطرح کرد. 

\n\n

وی افزود: با این وجود در این سالها به دلیل ورود فاضلاب به سطح دریا و تشدید فعالیت های نفتی تاثیرهای زیانبار خود را بر زیستگاه های ساحلی گذاشته است. 

\n\n

مرندی بیان کرد: مدیریت صید استان بوشهر در دهه 80 نه تنها نظارت لازم بر ابزار و نحوه صید نداشته بلکه خود خطاهایی مرتکب شده که این شامل افزایش بی رویه کیفیت شناورهای صیادی در قدرت موتور و ابعاد ظرفیتی لنج های صیادی را در حد و اندازه های یک کشتی است. 

\n\n

وی تاکید کرد: این وضعیت بر خلاف رویه مدیریت صید در دنیاست که مغایر با توسعه نامتوازن در برنامه های صید و شیلاتی و باید در آن تجدید نظر شود. 

\n\n

مرندی گفت: ورود و افزایش شناورهای فاقد هویت و غیرمجاز که در قالب صید تفریجی و برخی دیگر حاصل سرریز شدن جامعه بیکار در چرخه صید و صیادی است که در بخش آمار آن نزدیک به دو برابر شناورهای صیادی است که علاوه بر ایجاد خطر برای حفظ ذخایر دریایی، جنبه امنیتی پیدا کرده و کنترل و نظارت شناورها را دشوار کرده است. 

\n\n

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی ایران گفت: با بیماری لکه سفید در اراضی پرورشی استان بوشهر پنج هزار تن میگوی پرورشی استان بوشهر نابود شده است. 

\n\n

امیر شهریاری افزود: 75 درصد مزارع پرورش میگوی استان بوشهرکه از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیمه بودند تاکنون موفق به دریافت خسارت نشده اند. 

\n\n

وی تاکید کرد: برخی از مزارع نیز بیمه نبودند و به منظور جبران خسارت های وارده به آنها باید تدبیر اساسی صورت گیرد. 

\n\n

وی ادامه داد: در موضوع ایجاد اشتغال در استان بوشهر علاوه بر شرکت های حوزه انرژی صنعت پرورش میگو صنعتی اشتغال زاست که با سرمایه گذاری دراین حوزه می توان مشکل بیکاری را در استان بوشهر ریشه کن کرد. 

\n\n

دیگر عضو اتاق بازرگانی بوشهر گفت: امسال قصد تولید 17 هزار تن میگو که این میزان به دلیل بیماری به هشت هزار تن رسید و 228 میلیون دلار ارزآور برای کشور داشت. 

\n\n

محمد قدسی گفت: با این حال برای پوشش خسارت احتمالی پیش از تولید اقدام به بیمه مزارع پرورش میگو کردیم ولی در این زمینه تاکنونی پرداختی صورت نگرفته و به منظور آماده سازی مزارع برای سال آینده نیاز است که بیمه تعهد خود را اجرایی کند. 

\n\n

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: در فعالیت دوره گذشته اتاق ایران به منظور کمک به مناطق زلزله زده استان بوشهر هیات رئیسه اتاق ایران 40 میلیارد ریال برای احداث هنرستان شبانه روزی در این استان مصوب کرد. 

\n\n

علی اکبر شریف پور یادآور شد: با تصمیم دولت مبنی بر جمع آوری مدارس شبانه روزی این مصوبه اجرایی نشد و با روی کار آمدن دولت جدید امیداست اتاق ایران به منظور انجام خدمتی عام المنفعه مصوبه خود را اجرایی کند. 

\n\n

وی تاکید کرد: بدون شک با اهتمام اتاق ایران برای اجرای مصوبه یاد شده و احداث هنرستان زمینه آموزش تخصصی نیروی داوطلب اشتغال فراهم می شود. 

\n\n

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مالیات بر ارزش افزوده قانون موقت است که بررسی لایحه اصلاح و دائمی شدن آن در کمیسیون اقتصادی دولت آغاز شده است. 

\n\n

پدرام سلطانی افزود: برخی از موارد این قانون تاکنون اصلاح شده و به موجب آن اگر طرف معامله بخش خصوصی یک شرکت دولتی باشد و طلب بخش خصوصی را پرداخت نکند، شرکت دولتی خود موظف به پرداخت مالیات برارزش افزوده خواهد بود. 

\n\n

وی بیان کرد: جزییات کامل در روند لایحه اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده پس از مشخص شدن نتایج بررسی اطلاع رسانی خواهد شد. 

\n\n

سلطانی درباره نحوه گرفتن مالیات از اصناف گفت: در ارتباط با موضوع اصناف نیز بتازگی لایحه صندوق های مکانیزه از سوی دولت به مجلس ارسال شده است. 

\n\n

سلطانی یادآورشد: اصناف چنانچه به تکلیف خود مبنی بر ایجاد صندوق مکانیزه فروش عمل کنند براساس صندوق مکانیزه، مالیات آنها محاسبه می شود. 

\n\n

وی افزود: در طرح جامع مالیاتی سیستم رسیدگی برمبنای مدیریت ریسک است یعنی بیش از 80 درصد اظهارنامه ها بدون رسیدگی و براساس مدیریت ریسک و با استفاده از اطلاعات موجود در طرح جامع مالیاتی پذیرفته خواهد شد. 

\n\n

وی یادآورشد: در 20 درصد باقیمانده که بنگاه های اقتصادی بزرگ هستند نیز سازو کار خود را دارند و با رسیدگی نحوه پرداخت مالیات آنها مشخص می شود. 

\n\n

سلطلانی، درباره مشکلات سامانه جدید گمرک کشور گفت: این موضوع تاکنون چندین بار به گمرک ایران منتقل شده و آنها بیان می کنند باید در گذر زمان اصلاحات لازم روی آن صورت گیرد. 

\n\n

وی گفت: با پیگیری های مکرری که در این زمینه داریم خوشبین هستیم اصلاح سامانه جدید گمرک ایران در زمان کوتاهتری انجام شود. 

\n\n

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ارتباط با مشکلات فعالان اقتصادی استان بوشهر درایست و بازرسی بیان کرد: این موضوع باید طی نامه ای به اتاق ایران منتقل و سپس زمینه پیگیری آن در مرکز فراهم شود. 

\n\n

وی اظهار کرد: اینکه شرکت های پتروشیمی موجود در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی فقط مشکلات آنها به استان بوشهر تحمیل می شود و مزیتی برای مردم این استان ندارند، نادرست است و برای حل این مساله اتاق بازرگانی بوشهر در کنار اتاق ایران پرونده ای برای آن باز و موضوع را بررسی کنند. 

\n\n

سلطانی در باره ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تصور اینکه در هر جا منطقه آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد شود کار درستی است ولی این رویکرد در حوزه هایی که مزیت رقابت پذیری دارند امری نادرست است. 

\n\n

وی افزود: با ایجاد منطقه آزاد و تجاری توجیهی برای فعالیت صنایع پایین دستی وجود ندارد و با معافیت های مالیاتی بیشتر شرکت های پتروشیمی تمایل به صادرات محصولات خود دارند و بهای کمتری به رونق صنایع پایین دستی می دهند. 

\n\n

سلطانی با تاکید بر توسعه صنایع پایین دستی حوزه انرژی در کشور گفت: استان بوشهر یکی از بهترین ظرفیت ها برای توسعه صنایع پایین دستی است و این امر باید مورد توجه جدی مسئولان ذیربط قرار گیرد. 

\n\n

وی گفت: براساس روندی که در اقتصاد کشور و جهان پیش بینی شده در سال های آینده باید سرمایه گذاری ها با محیط کسب و کار متناسب هر حوزه انجام شود. 

\n\n

سلطانی ادامه داد: استان بوشهر علاوه بر داشتن ظرفیت برای صنایع پایین دستی در حوزه انرژی در زمینه گردشگری و کشت گلخانه ای استعداد فراوانی دارد. 

\n\n

وی گفت: باید از ظرفیت های این استان در کشت گلخانه ای استفاده و به عنوان سکوی تولید و صادرات محصولات گلخانه ای به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه تبدیل شود. 

\n\n

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: بخشی از فعالیت های اقتصادی همانند فعالیت های بازرگانی کوچک، حق العمل کاری و کارگزاری در آینده نزدیک رو به افول است و باید این هشدار را جدی بگیرند که کسب و کارهای یاد شده در سال آینده محدود و جمع خواهد شد. 

\n\n

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از این رو نیاز است فعالان اقتصادی شاغل در حوزه های یاد شده فعالیت های خود را تغییر دهند. 

\n\n

وی گفت: چنانچه به عنوان مسئولان اقتصادی اشتغال جوانان را مدنظر داریم باید فرصت هایی برای مهارت آفرینی در بین جوانان بوشهری و زمینه اشتغال آنها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی فراهم شود. 

\n\n

سلطانی یادآور شد: اتاق بازرگانی بوشهر باید به عنوان مسئولیت اجتماعی فراهم کردن زیرساخت مناسب مهارت آفرینی برای جوانان استان بوشهر را مورد توجه قرار دهد. 

\n\n

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سفر رئیس جمهوری به کشورهای ایتالیا و فرانسه شرکت و تشکل های مختلفی برای سرمایه گذاری در ایران ابراز تمایل کردند. 

\n\n

محسن جلال پور افزود: در این سفر عزت و اقتدار ایران اسلامی در جای خود محفوظ بود و در طول سفر ده ها بار و از ده ها مجموعه، شرکت و مسئول این دو کشور برای فعالیت در ایران ابراز تمایل شد. 

\n\n

وی با مطلوب ارزیابی کردن سفر هیات ایرانی به ایتالیا و فرانسه اظهارداشت: در سفر به فرانسه تفاهم نامه ای با 10 بند منعقد شدکه برخی از بندهای آن در حوزه کشاورزی است. 

\n\n

جلال پور با بیان اینکه فرانسه در زمینه بذر،نهال و تکنولوژی کشاورزی، استفاده و بهره وری از آب کشور نخست دنیاست افزود: این کشور در زمینه تکنولوژی های داخلی برخوردی سختگیرانه دارد و تمایلی به انتقال آنها ندارد ولی با این حال تفاهم نامه منعقد شده بین هیات ایرانی و آنها به انتقال تجهیزات و تکنولوژی نیز ختم شده است. 

\n\n

وی ادامه داد: در سه شنبه هفته جاری نیز هیات بلندپایه ای از ایتالیا که بیشتر نیز از بخش کشاورزی هستند به ایران سفر می کنند. 

\n\n

جلال پور گفت: این هیات 130 نفره که در بخش راه شهرسازی و کشاورزی هستند با حضور وزیران راه و شهرسازی و کشاورزی و شماری از فعالان اقتصادی در هتل اسپیناس تهران به مذاکره خواهند نشست. 

\n\n

وی گفت: در ماه آینده نیز هیاتی با ریاست پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به آلمان اعزام خواهد شد. 

\n\n

جلال پور ادامه داد: یازدهم تا 13 فروردین ماه نیز هیاتی به ریاست رئیس جمهور با همان ترکیب سفر گذشته اش به ایتالیا و فرانسه سفری به اتریش و بلژیک خواهند داشت. 

\n\n

وی گفت: هماهنگی برای سفری در اواخر اردیبهشت ماه و یا خرداد ماه همراه با رئیس جمهوری به آلمان نیز در دست انجام است. 

\n\n

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: کار هیات های خارجی رئیس جمهوری و برنامه ریزی بخش خصوصی با این مرکز است و در این راستا سعی شده که سفرها به کشورهایی باشد که منافع بیشتری برای ایران داشته باشند. 

\n\n

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در واکنش به انتقادات فعالان اقتصادی از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی خود گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم اکنون شش برابر موجودی خود بدهکار و مشکلات اساسی دارد. 

\n\n

جلال پور بیان کرد: برای حل این مشکل دو بار در مجلس شورای اسلامی درخواست تامین بودجه برای آن داشتیم ولی به دلیل کمبود اعتبار این مهم محقق نشده است. 

\n\n

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ارتباط کارت های بازرگانی نیز گفت: کارت های یکبار مصرف بازرگانی که در چند استان از جمله استان بوشهر نمود دارد فعالیت اعضای اتاق را زیر سوال برده از این رو حل مشکل آن برای تسهل امور فعالان اقتصادی را دستور کار قرار دادیم. 

\n\n

وی در ادامه با تقدیر از اتاق بازرگانی بوشهر جهت اجرای پروژه های عمرانی در بوشهر بیان کرد: اینکه فعالان اقتصادی در شرایط سخت این روزهای خود علاوه بر برپا نگه داشتن بنگاه های خود به امورهای امورات آموزشی، نمایشگاهی درمانی، تفریحی و نمایشگاهی می پردازند نشان از صلابت، نجابت و استحکام بنگاه های بخش خصوصی است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر