پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
نتایج قابل توجه نظرسنجی دانشگاه «مریلند»:
فکرشهر: بر طبق تحقیق مذکور، روسیه، چین، آلمان و فرانسه -که تمامی آن‌ها مشتاق توسعه ارتباط اقتصادی با ایران در فضای بعد از تسهیل تحریم‌ها هستند...
کد خبر: ۱۹۴۴۱
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

فکرشهر: المانیتور نوشت: یک نظرسنجی جدید که چند روز قبل از اجرای توافق اتمی انجام شد، نشان می‌دهد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از حمایت قدرتمند افکار عمومی این کشور برخوردار است. ایرانیان همچنین با نزدیکی به اروپا موافق هستند اما دیدگاهی منفی نسبت به ایالات متحده آمریکا دارند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، این نظرسنجی بین روز ۲۹ دسامبر تا ۱۵ ژانویه از سوی دانشگاه مریلند و از طریق یک واسطه اجرا شد. نظر ۱۰۱۲ نفر از ایرانیان بالای ۱۸ سال از طریق تلفن پرسیده و ضریب خطایی میان منفی تا مثبت ۳.۲ درصد برایش تعریف شد.

\n\n

بر مبنای نسخه مفصل نظرسنجی که در اختیار المانیتور قرار گرفته است، ۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان، نظر مثبتی نسبت به روحانی داشتند و ۷۸ درصد نیز به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که تیم ایرانی را در مذاکرات منتهی به امضای برجام با ایالات متحده و پنج قدرت دیگر جهانی رهبری کرد، علاقه داشتند. همچنین بر مبنای این نظرسنجی، ۵۹ درصد از ایرانی‌ها می‌خواهند که نزدیکان و حامیان روحانی در انتخابات پیش روی مجلس، برنده شوند.

\n\n

این احساسِ مثبت نسبت به رئیس جمهور، بیانگر تأیید گستردهٔ برجام از سوی مردم ایران است که تحریم‌های سازمان ملل، اروپا و برخی تحریم‌های ایالات متحده را در روز ۱۶ ژانویه در ازای  محدود کردن برنامه اتمی برداشت. بر طبق نظرسنجی مذکور، ۷۲ درصد حامی توافق هستند و ۸۰ درصد از روابط بهتر با اروپا حمایت می‌کنند.

\n\n

با این حال، ایالات متحده چندان محبوب نیست. در حالی که سایر نظرسنجی‌های اخیر حاکی از حمایت مردم از روابط نزدیک‌تر با آمریکا نیز بودند، در این نظرسنجی ۷۱ درصد از چنین کاری حمایت نکردند. یک دلیل این امر می‌تواند نگرانی درباره سرنوشت توافق پس از پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما باشد. تنها ۳۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از این که آمریکا به تعهدات خود بر پایه برجام عمل کند، ابراز اطمینان کرده‌اند. این میزان، نسبت به نظرسنجی پیشین دانشگاه مریلند در ماه آگست، ۱۱ درصد افت داشت.

\n\n

محبوبیت اندک ایالات متحده نیز می‌تواند به دلیل ادامه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران باشد. بر طبق نظرسنجی، ۴۴ درصد بر این باورند که علیرغم برداشته‌شدن برخی تحریم‌های آمریکا، اغلب آن‌ها باقی می‌مانند. هم‌زمان، ۶۵ درصد از ایرانیان گفته‌اند که انتظار نداشتند ایالات متحده تحریم‌های جدیدی به جای آن‌ها که در برجام برداشته شدند، وضع کند.

\n\n

این تحقیق می‌گوید که ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که به احتمال قوی در انتخابات مجلس در ۲۶ فوریه شرکت می‌کنند. ۳۶ درصد گفتند که مسئله اقتصادی باید مهم‌ترین دغدغه مجلس جدید باشد. 

\n\n

اکثریت ایرانیان گفتند که پس از برجام، انتظار رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری قابل توجهی را از سوی خارجیان دارند، با این حال، بسیاری بر این باورند که دست‌کم یک‌سال طول خواهد کشید تا پیشرفت‌ها ظاهر شوند.

\n\n

بر طبق تحقیق مذکور، روسیه، چین، آلمان و فرانسه -که تمامی آن‌ها مشتاق توسعه ارتباط اقتصادی با ایران در فضای بعد از تسهیل تحریم‌ها هستند- بسیار محبوب‌تر از ایالات متحده هستند که هنوز محدودیت‌های بسیاری در تجارت با ایران اعمال می‌کند. تنها بریتانیا و عربستان سعودی، با درصد مقبولیت ۲۶ و ۱۱ درصد، در رده‌های پایین‌تر از ایالات متحده ایستاده‌اند. با وجودی که دولت ایالات متحده مقبولیت عام در ایران ندارد، ۵۳ درصد از ایرانی‌ها می‌گویند که دیدگاه مثبتی نسبت به مردم آمریکا دارند.

\n\n

بدنام‌ترین گروه نزد ایرانیان در این تحقیق، داعش است که خود را دولت اسلامی می‌نامد. ۹۸ درصد از رأی‌دهندگان، مخالفت قاطعانه با داعش داشتند.

\n\n

اکثر ایرانیانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، موافق حمایت دولت‌شان از گروه‌هایی مانند کردها، حزب‌الله و سایر شبه‌نظامیان شیعه، بشار اسد و حوثی‌ها در یمن هستند که با داعش و سایر شبه‌نظامیان می‌جنگند. همچنین علیرغم تنش‌های اخیر با حماس، ۷۰ درصد از رأی‌دهندگان در نظرسنجی، از نزدیکی دولت با این گروه حمایت می‌کنند.  

\n\n

اکثریتی معادل ۶۳ درصد می‌گویند که ایران باید پرسنل نظامی خود را برای جنگ به سوریه بفرستد. دلیل اصلی آن‌ها نبرد با «تروریست‌ها» و جلوگیری از ورود آنان به ایران است.

\n\n

هم‌زمان، ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجیِ ترتیب‌داده شده از سوی دانشگاه مریلند، از شرکت ایران در مذاکره برای پایان دادن به جنگ در سوریه حمایت کرده‌اند.

\n\n

منبع: انتخاب

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر