چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: پس از چند سال پیگیری برای تاسیس موسسه‌ای به نام نادر ابراهیمی، خانواده این نویسنده فقید هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و به گفته همسرش، مسئولان مربوطه هنوز یک اتاق برای نگهداری آثار به‌جامانده از او اختصاص نداده‌اند.
کد خبر: ۱۹۶۲۹
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

فکرشهر: پس از چند سال پیگیری برای تاسیس موسسه‌ای به نام نادر ابراهیمی، خانواده این نویسنده فقید هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و به گفته همسرش، مسئولان مربوطه هنوز یک اتاق برای نگهداری آثار به‌جامانده از او اختصاص نداده‌اند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، فرزانه منصوری همسر نادر ابراهیمی که چند سالی در پی تاسیس بنیاد نادر ابراهیمی یا موسسه‌ای فرهنگی به نام این نویسنده و فیلمساز فقید بوده است در گفت‌وگو با ایسنا‌، درباره سرنوشت پیگیری‌هایش گفت: در حال حاضر ما تاسیس بنیاد نادر ابراهیمی را رها کرده‌ایم، برای این‌که قریب به سه سال به دنبال این ماجرا بودیم؛ اما از اواسط آن به ما گفته شد دیگر برای تاسیس بنیاد به کسی مجوز نمی‌دهیم. یعنی دیگر کلمه بنیاد به کسی اختصاص داده نمی‌شود.

\n\n

2222-42.jpg

\n\n

او افزود: در عین حال به ما گفتند که بیایید و موسسه فرهنگی هنری نادر ابراهیمی را راه بیاندازید. ما هم طبق گفته آن‌ها به دنبال راه‌اندازی موسسه فرهنگی هنری رفتیم و بررسی‌هایی انجام شد. اداره اماکن از ما مکان راه‌اندازی بنیاد را خواست. چون به ما گفته بودند‌ موسسه فرهنگی هنری می‌تواند در منزل شخص مورد نظر باشد‌، منزل شخصی نادر ابراهیمی را نشان دادیم، اما گفتند محل مسکونی نمی‌تواند موسسه فرهنگی هنری بشود. این درحالی است که متوجه شدیم در سال‌های اخیر بعضی از موسسات فرهنگی هنری در مکان‌های مسکونی اجازه تاسیس گرفته‌اند، ولی سه چهار سال پیش به ما گفته شد که این کار شدنی نیست.

\n\n

او افزود: در ادامه برای پیدا کردن محلی غیرمسکونی به سازمان‌های مختلف سر زدیم. از همان زمان شروع به نامه‌نگاری با مسئولان نهادهای فرهنگی شهری کردیم ولی تا به حال کسی نتوانسته به ما جایی بدهد. در طول این سال‌ها به نهادهای مختلف نامه نوشتیم که یک اتاق بزرگ به ما بدهند تا ما یادگارهای شخصی، کتاب‌ها،‌ نوشته‌ها و آثار به‌جامانده از نادر ابراهیمی در حوزه فیلم‌سازی‌، نقاشی‌، خطاطی‌، ترانه‌های ملی‌ و کوهنوردی را در آن‌جا بگذاریم و موزه نادر ابراهیمی را تاسیس کنیم. وقتی هم به این نهادها می‌رفتیم همه این سازمان‌ها از شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ‌خانه هنرمندان‌ و شورای شهر از این ماجرا استقبال کردند و نامه‌هایی در این‌باره نوشتند و امضا کردند؛ اما تا به حال هیچ اتفاقی نیفتاده و هنوز نتوانسته‌اند یک اتاق به ما بدهند.

\n\n

همسر نادر ابراهیمی گفت: بنابراین در حال حاضر پوشه‌ای در دست دارم که پر از نامه‌های شهردار و دیگر مدیران فرهنگی هنری شهری و دولتی است که مدام دست به دست چرخیده و امضا شده ولی هیچ اتفاقی برای این‌که این موزه تاسیس شود،‌ نیفتاده است. متاسفانه برای چنین شخصیتی که این همه مخاطب دارد و مرتب راجع به او و آثارش صحبت می‌شود، معلوم نیست به چه دلیل دست‌اندرکاران نمی‌توانند یک اتاق تهیه کنند.

\n\n

بر اساس این گزارش، ابتدای فروردین‌ماه سال 89 خانواده، جمعی از دوستان و علاقه‌مندان «نادر ابراهیمی» درصدد تاسیس بنیادی با نام او برآمدند. اهداف این مرکز، ایجاد گنجینه آثار و فعالیت هنرمندان، ادیبان، محققان و دانشجویان، ایجاد کتابخانه از کتاب‌های نسبتا زیاد ابراهیمی، حفظ آثار چاپ‌نشده، فیلم‌نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها، تحقیقات و سخنرانی‌های نادر ابراهیمی، راه‌اندازی موزه‌ای از یادگار‌های شخصی او از روزهای نویسندگی، فیلم‌سازی، کوه‌نوردی، ایرانگردی، نقاشی، خطاطی و ... عنوان شد.

\n\n

نادر ابراهیمی متولد 14 فروردین ماه سال 1315 در تهران بود. علاوه بر نگارش کتاب‌های داستانی در حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان، پژوهش‌هایی نیز در حوزه نمایشنامه و فیلم‌نامه دارد. او همچنین تعدادی فیلم مستند و سینمایی ساخته است.

\n\n

این نویسنده پیشکسوت در 16 خرداد سال 87 درگذشت.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر