پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: درعید نوروز و آغازسال جدید جشن بزرگ عشایر استان بوشهر و آیین نکوداشت حاج نصیر قشلاقی رحمیی یکی از بزرگان ایل قشاقی ایران در خورموج برگزارشد.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایرنا، سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان دشتی روز یکشنبه دراین آیین گفت: عشایر مردانی غیور هستند که خون سلحشوری در رگ هایشان می جوشد و در اکثر وقایع سیاسی یک قرن اخیر و حتی اتفاقات تاریخی نقش اساسی و پررنگی داشته اند.
کد خبر: ۲۰۷۰۷
سه‌شنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۲

فکرشهر: درعید نوروز و آغازسال جدید جشن بزرگ عشایر استان بوشهر و آیین نکوداشت حاج نصیر قشلاقی رحمیی یکی از بزرگان ایل قشاقی ایران در خورموج برگزارشد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان دشتی روز یکشنبه دراین آیین گفت: عشایر مردانی غیور هستند که خون سلحشوری در رگ هایشان می جوشد و در اکثر وقایع سیاسی یک قرن اخیر و حتی اتفاقات تاریخی نقش اساسی و پررنگی داشته اند.

\n\n

حمید زارعی افزود: در دوران سلطنت قاجاریه پس از فتح هرات توسط قوای ناصرالدین شاه قاجار، دولت انگلستان برای تهدید دولت ایران بندربوشهر را مورد حمله قرار داد و عشایر قشقایی به کمک سربازان و دلیرمردان دشتی وتنگستان شتافتند ودر برابر قوای انگلیس ایستادگی کردند و حماسه ها آفریدند.

\n\n

وی ادامه داد: خوشنودیم در فصل تسبیح آفرینش وقنوت درختان با ذکر یا مقلب القلوب والابصار با همکاری انجمن آوای سبز، اداره امور عشایری دشتی و همت جوانان فرهیخته قشقایی از تلاشهای صادقانه وماندگار رادمردی از عشایر غیور قشقایی تجلیل کنیم.

\n\n

\n\n

زارعی اضافه کرد: حاج نصیر قشلاقی با زیبایی وجدان یک انسان پاک و مصفا، وفادار به نیاکان وگذشته، شعله فروزان کانون یک ایل با اندیشه سازنده، هوشی سرشار و روحیه ای بیدار مصدر حلاوتی شورانگیز و پرمعناست که شهر بی حصار قلب ها را تسخیر کرده است و سر ماندگاریش مقام اخلاقی معرفتی و پایه معنویت و تربیت روحی ایشان است.

\n\n

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر با قدردانی از برگزار کنندگان این برنامه گفت: نگاهی به تاریخ ایران این نکته را روشن می کند که بدون مطالعه تاریخ اقوام، ایلات و عشایر بدرستی نمی توان تاریخ ایران را شناخت.

\n\n

فرهمند آقایی افزود: ایل قشقایی و عشایر، یک جامعه مولد است که با کمترین توقع و امکانات بیشترین تولیدات و بازدهی را دارد.

\n\n

وی اضافه کرد: حاج نصیر قشلاقی رحیمی برای جامعه ایل قشقایی منشا خیر وبرکت بوده و نامش در جامعه ایل قشقایی چون خورشیدی می درخشد.

\n\n

نماینده مردم دشتی وتنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تاریخ پرفراز و نشیب ایران خود گواه صادق است که قشقایی های قهرمان فخرآفرینان تاریخ ایران برای رشد وبالندگی و نجات میهن ازدست اهریمن چه جان فشانی ها وچه مبارزات ممتازی داشته اند و برای این سرزمین پر گهر، جان خود را تقدیم کرده اند.

\n\n

حجت الاسلام سید محمد مهدی پورفاطمی افزود: شناخت تاریخ ایران با همه ابعاد آن بدون شناخت و رشادت های عشایر نام آور وقشقایی های قهرمان ممکن نیست.

\n\n

وی ادامه داد: صولت الدوله قشقایی با فرزندان تاریخ سازش فارس و جنوب ایران که در آن زمان شعاع جغرافیایی گسترده ای داشت از خطراتی نجات داد که اگر نبود رشادت های آنان معلوم نبود سرنوشت تاریخ ما چه می شد و می توان استنباط کرد که حفظ مرزهای ملی ایران و مبارزه با بیگانگان و استعمار واستبداد داخلی و حفظ هویت ایلی که اصیل ترین سنت ایرانی است از برنامه های اساسی قشقایی ها بوده است.

\n\n

در برنامه مقاله های اسدالله مردانی، کیهان ایمانی، یزدان بخش هنری و دکترمنوچهر کیانی قرائت و نوذر رضایی رحیمی، ارسلان میرزایی و حاج مسیح رحیمی رضایی به شعرخوانی پرداختند.

\n\n

دراین مراسم مستند کوتاهی ساخته سید کریم موسوی در مورد ایل قشقایی و اجرای موسیقی ترکی به سرپرستی محمد جاویدی و ساز ونقاره اجرا شد.

\n\n

در پایان مراسم از طرف نماینده مردم دشتی وتنگستان در مجلس شورای اسلامی، اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دشتی و نهادهای خصوصی و اشخاص حقیقی از حاج نصیر قشلاقی رحیمی برزگ ایل قشقایی ایران تجلیل شد.
\nاین مراسم با حضور بیش از دو هزارنفر ازعشایر سراسر استان بوشهربرگزارشد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر