پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه شماره ‌۲۶۰۳۳۸/۴۶۰مورخ ۱۵/۱۲/۹۴ برنامه امتحانات نهایی سال سوم متوسطه رشته‌های نظری دوره روزانه سالی- واحدی را برای خرداد ۹۵ اعلان نمود(همان امتحاناتی که نمراتش ۲۵درصد تاثیر مثبت و یا منفی در نمره کنکور سراسری دارد) و در کمال ناباوری با موضعی نابارورانه روبرو شدیم!\n\nمورخ ۱۸/۳/۹۴ (اگر ماه شعبان طبق تقویم ۳۰ روزه باشد) روز اول ماه مبارک رمضان است ولی برنامه امتحانات سنگین و حساس از نظر شرط معدل نمرات نهایی و معدل کل دیپلم و از نظر تاثیر ۲۵ درصدی نمرات در کنکور تا ۲۶/۳/۹۴ ادامه دارد!
کد خبر: ۲۱۱۰۸
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

فکرشهر: وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه شماره ‌۲۶۰۳۳۸/۴۶۰مورخ ۱۵/۱۲/۹۴ برنامه امتحانات نهایی سال سوم متوسطه رشته‌های نظری دوره روزانه سالی- واحدی را برای خرداد ۹۵ اعلان نمود(همان امتحاناتی که نمراتش ۲۵درصد تاثیر مثبت و یا منفی در نمره کنکور سراسری دارد) و در کمال ناباوری با موضعی نابارورانه روبرو شدیم!

\n\n

مورخ ۱۸/۳/۹۴ (اگر ماه شعبان طبق تقویم ۳۰ روزه باشد) روز اول ماه مبارک رمضان است ولی برنامه امتحانات سنگین و حساس از نظر شرط معدل نمرات نهایی و معدل کل دیپلم و از نظر تاثیر ۲۵ درصدی نمرات در کنکور تا ۲۶/۳/۹۴ ادامه دارد!

\n\n

در رشته ریاضی فیزیک: درس حساس و مفهومی هندسه۲ و شیمی۳ یعنی دو درس تخصصی و بسیار موثر در کنکور در ماه مبارک رمضان است.

\n\n

در رشته علوم تجربی: مجموعه پزشکی دو درس بسیار حساس دارد: زیست و شیمی که شیمی نیز در روز پنجم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

\n\n

ضمنا در این دو رشته درس عربی۳ حساس ترین و پرشتاب ترین درس عمومی کنکور می‌باشد که این درس در روز پنجم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

\n\n

در رشته‌های ادبیات و علوم انسانی و معارف اسلامی: درس بسیار پرنکته، سنگین و کاملا تخصصی عربی۳ ویژه انسانی (با عربی ۳تجربی و ریاضی متفاوت است) در ایام ماه رمضان است و سه درس تاریخ ایران و جهان که بسیار دارای سئوالات ریز و متعدد است و درس جامعه شناسی و البته آرایه‌های ادبی که پر نکته و مفهومی است تا روز نهم ماه مبارک رمضان ادامه پیدا می‌کند.

\n\n

روزهای بلند خردادماه+ گرمای هوا در شهرهایی چون اهواز، بندرعباس، بوشهر، کرمان، قم و ..+امتحانات سنگین و فشرده با سئوالاتی که برای همه ایران یکسان است و دیپلمی که هرجا بخواهی استخدام شوی معدلش شرط است+ فشار روحی و روانی ایام امتحانات و حالا فشار انتظارهای وحشتناک والدین را به آنها اضافه کنید و بعد حاصل این جمع ها را محاسبه نمایید که دینداری چند درصد نتیجه مثبت در معدل دیپلم و کنکور و آینده تحصیلی شغلی بچه مذهبی‌ها دارد؟!

\n\n

ضمنا حتما کارشناسان و برنامه ریزان وزارت آموزش و پرورش میدانند که نقش همسالان در الگوگیری نوجوانان نقشی بسیار موثر است و نوجوانان به سرعت تحت تاثیر گروههای غیررسمی همسال قرار میگیرند؛ باتوجه به این نکته اگر از مجموعه یک کلاس تعداد محدودی به بهانه نمره بهتر دیگران را تحریک و تشویق به روزه خواری کنند چه اتفاقی در یک مدرسه و حتی میتواند در پایه های پایین تر شکل بگیرد؟! و اگر این موضوع به فضای مجازی کشیده شود آن موقع باید چی کار کرد؟... البته جواب روشن است: وقتی فاجعه شکل گرفت حتما کارشناسان و برنامه ریزان وزارت آموزش و پرورش، کارشناسان، روان شناسان، جامعه شناسان و مبلغان مذهبی از آموزش و پرورش و غیر آموزش و پرورش به تلویزیون می آیند حرف خودشان را میزنند تا فرهنگ روزه داری را ترویج کنند و نوجوانان هم در فضای مجازی و غیرمجازی کار خودشان را میکنند و خاطره امتحانات نهایی ماه مبارک رمضان را برای هم تعریف می‌کنند!!!

\n\n

آیا باید همیشه فاجعه اتفاق بیفتد و بعد بشینیم و برای فاجعه اتفاق افتاده کاسه چه کنم؟دست بگیریم؟!!!

\n\n

بیایید با هم صادق باشیم کسانی که رفتارهای مذهبی در آنها نهادینه شده است در هر شرایطی رفتار مذهبی خود را به هر قیمتی ادامه میدهند و هر چیزی را فدای دین خود می‌کنند و تن به روزه داری نمی دهند.

\n\n

اما بسارند نوجوانانی که در حد وسط قرار دارند که شاید برخی از آنها با مختصر فشار روحی روانی و یا جسمی قید روزه را برای چند روز بزنند و اگر قبح این موضوع برای فردا با بهانه ای شکسته شود شاید اقلیتی باشند که به آسانی نتوان آنها را به موضوع بازگرداند...
\nخوانندگان عزیز: این غفلت را باورکنید! اینجا وزارت آموزش و پرورش و البته پرورش جمهوری اسلامی ایران است... بیایید خوش‌بین باشیم؛ احتمالا کارشناسان حواسشان به تقویم و ماه مبارک نبوده است و یا شاید برای خود دلیلی دارند اما آن عزیزان باید بدانند اینجانب به عنوان مشاور یک مدرسه و در همین ایام چند روزه با انبوهی از سئوالات دانش آموزانم مواجه شدم که آقا چه کنیم؟! و من مشاور مذهبی تحصیلی شغلی تربیتی هاج و واج مانده بودم و آنها را به بازگشایی مدارس حواله می‌دادم و نمی‌دانم حال که مدرسه ها باز شده چگونه باید توجیه کنم خودم را، دانش‌آموزانم را و والدین نگران دین و دنیای فرزندانشان را....

\n\n

سوال من ساده و واضح است: لطفا یکی جواب دهد!
\nآیا نباید مسئولین و مدیران در نظام جمهوری اسلامی در برنامه ریزی‌های خود تشویق نوجوانان به دینداری را در نظر بگیرند؟
\nآیا نباید هزینه‌های مادی و معنوی دینداری را برای نوجوانان کاهش داد تا دین لذت‌بخش را تجربه کنند؟
\nآیا اینگونه برنامه ریزی کردن تشویق و تایید روزه داری است یا تحریک روزه‌خواری؟
\nآیا اینگونه برنامه ریزی با اهداف پرورشی وزارت آموزش و پرورش هماهنگ است؟

\n\n

گاهی در خبرها از اینکه فلان مذهب یا بهمان فرقه برای جذب جوانان فلان و بهمان برنامه‌ریزی‌ها را دارند می خوانیم و می‌شنویم، آیا روزه داری در روزهای بلند خردادماه و گرمای طاقت فرسا در بسیاری از شهرها، فشار جسمی و گرسنگی، تشنگی و کم حوصلگی ناشی از ضعف جسمی را به فشار جسمی و روانی ایام امتحانات سنگین نهایی، شرط معدل، مباحث سنگین و فشرده و کتابهای پرحجم اضافه کردن و تشویق به روزه داری است یا روزه خواری؟!

\n\n

به نظر من موضوع خیلی واضح و روشن است و هرچه فکر کردم نتوانستم دلیل چنین غفلتی را متوجه شوم... فاین تذهبون...

\n\n

*کارشناش و مشاور دبیرستان

\n\n

منبع: الف

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر