چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارشی از نشست دوستداران محیط زیست؛
فکرشهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های گناوه و دیلم گفت: وضعیت سایت پسماند گناوه در حوالی روستای قلعه حیدر از توابع بخش مرکزی شهرستان گناوه از وضعیت قرمز گذشته است.\n\nبه گزارش فکرشهر از مهر، محمد تولیده صبح شنبه در نخستین نشست انجمن یاوران طبیعت شهرستان گناوه در سال جاری اظهار داشت: این اداره آماده همکاری با انجمن یاوران طبیعت در زمینه آموزشی در مباحث متنوعی از جمله فاضلاب، پسماند، شیلات، صنایع آلاینده و ... در سطح شهرستان گناوه است.
کد خبر: ۲۱۶۵۷
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴

فکرشهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های گناوه و دیلم گفت: وضعیت سایت پسماند گناوه در حوالی روستای قلعه حیدر از توابع بخش مرکزی شهرستان گناوه از وضعیت قرمز گذشته است.

\n\n

به گزارش فکرشهر از مهر، محمد تولیده صبح شنبه در نخستین نشست انجمن یاوران طبیعت شهرستان گناوه در سال جاری اظهار داشت: این اداره آماده همکاری با انجمن یاوران طبیعت در زمینه آموزشی در مباحث متنوعی از جمله فاضلاب، پسماند، شیلات، صنایع آلاینده و ... در سطح شهرستان گناوه است.

\n\n

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های گناوه و دیلم گفت: معتقدم که باید فراگیری اصول و مباحث زیست محیطی از دوران ابتدایی و متوسطه اول آغاز کنیم و باید کاری کنیم که این روند نهادینه شود.

\n\n

تولیده بیان داشت: چشم انداز انجمن یاوران طبیعت را رو به ترقی و صعوی می بینم و از این بابت در طول عمر مدیریتی خود بسیار خوشحال و خرسندم که شما اعضای انجمن یاوران طبیعت در کنار ما هستید.

\n\n

وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف این انجمن بهبودی وضعیت و حراست و پایش وضعیت محیط زیست است، اضافه کرد: این انجمن فعالیتی غیر سیاسی دارد و انجمن می تواند جلسات خود را در اداره محیط زیست شهرستان گناوه برگزار کند.

\n\n

تولیده خاطرنشان ساخت: وضعیت سایت پسماند گناوه در حوالی روستای قلعه حیدر از توابع بخش مرکزی شهرستان گناوه از وضعیت قرمز گذشته است و محیط زیست منطقه را با بحران مواجه ساخته است.

\n\n

\n\n

وی تاکید کرد: در این زمینه با تمام دستگاه های مرتبط رایزنی کرده و اطلاع رسانی کرده ایم و هشدارهای لازم داده شده ولی کار خاصی صورت نگرفته و ما واقعا در این کار مانده ایم.

\n\n

تولیده با بیان اینکه باید هر چه سریعتر برای پایان دادن به این بحران زیست محیطی چاره ای اندیشیده شود، متذکر شد: اهالی روستاهای همجوار و باغداران آن منطقه نیز به شدت از این وضعیت نگران و ناراضی هستند.

\n\n

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های گناوه و دیلم در پایان گفت: باید این وضعیت تاسف آور هر چه زودتر ساماندهی شود و از یاوران طبیعت می خواهم که در این زمینه تولید فکر کرده و راهکار و پیشنهاد ارائه دهند.

\n\n

واگذاری طرح‌های زیست محیطی به انجمن‌ها

\n\n

بخشدار مرکزی شهرستان گناوه گفت: سعی کرده‌ایم تا نهایت همکاری را با این انجمن پویای زیست محیطی داشته باشیم و با توجه به ظرفیت بسیار خوب این انجمن در بحث طرح امید اجتماعی سعی کردیم که این انجمن را به عنوان مجری کارگاه های آموزشی خود معرفی کنیم.

\n\n

حسین امیری با بیان اینکه امیدواریم این برجسته سازی باعث شود که نگاه های بیشتری به این انجمن جلب شود، بیان داشت: مسئولان این انجمن باید یک نگاه ملی و حتی بین المللی را به فعالیت های انجمن جلب کنند که نتایجی خوبی نیز دارد.

\n\n

وی با برشمردن این نتایج ادامه داد: دعوت به همایش‌ها، واگذاری طرح‌های زیست محیطی به این انجمن و بحث حمایت‌های مالی است که می تواند در سطح ملی و بین المللی انجام شود که نیازمند یکسری فغالیت‌های ویژه تر و برقراری ارتباط و تعامل با نهادهای ملی و بین المللی است.

\n\n

\n\n

امیری تصریح کرد: گزارش مسئول شاخه حیات وحش انجمن یاوران طبیعت شهرستان گناوه از وضعیت حیات وحش در کوهستان های شمال شرقی گناوه یک گزارش بسیار خوب است که باید در رسانه‌های سراسری و استانی انتشار یابد.

\n\n

وی با اشاره به لزوم مستندنگاری فعالیت های انجمن یاوران طبیعت شهرستان گناوه افزود: اعضای انجمن یاوران طبعیت می توانند جلسات خود را در ساختمان بخشداری مرکزی شهرستان گناوه بعد از پایان وقت اداری برگزار کنند.

\n\n

نهادینه شدن یک فرهنگ زیست محیطی زمانبر است

\n\n

حسین سراجی عضو شورای اسلامی بخش ریگ گفت: توجه به نحوه آموزش های زیست محیطی به اقشار مختلف و جامعه هدف این آموزش‌ها بسیار مهم و ضروری است و می بایست که این آموزش ها بر این پایه طرح ریزی شود.

\n\n

سراجی بیان داشت: انجمن یاوران طبیعت شهرستان گناوه در سطح بخش ریگ نیز یکسری فعالیت های زیست محیطی در راستای گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست داشته که شایسته تقدیر است.

\n\n

وی در ادامه خواستار تداوم روند فرهنگسازی در مقوله محیط زیست در این بخش شد و اضافه کرد: نهادینه شدن یک فرهنگ زیست محیطی در حوزه های مختلف محیط زیست زمانبر است و ما نباید توقع داشته باشیم که سریع به اهداف دلخواه خود دست یابیم.

\n\n

عضو شورای اسلامی بخش ریگ در پایان گفت: باید تلاش کنیم تا همه اقشار جامعه به اهمیت مقوله حفاظت از محیط زیست بیشتر و بهتر واقف شوند و این روند فرهنگسازی در این حوزه و در جامعه امروز ما اهمیتی راهبردی دارد.

\n\n

\n\n

لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی قوی

\n\n

کارشناس ارشد محیط زیست دریا نیز در این نشست با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته انجمن یاوران طبیعت شهرستان گناوه در حوزه محیط زیست اظهار داشت: باید به شناسایی جامعه هدف خود در زمینه آموزش های محیط زیستی در حوزه های مختلف بپردازیم.

\n\n

زینب اسماعیلی گفت: مسئله بعدی در مبحث آموزش‌های محیط زیستی، مسئله مدرس است که مثلا اگر بخواهیم از مدرسی برای جامعه هدف ابتدایی یا معلمان استفاده کنیم نیازمند مدرس ویژه برای این جوامع هستیم.

\n\n

کارشناس پایش و آزمایشگاه اداره محیط زیست شهرستان های گناوه و دیلم در ادامه بیان داشت: یک مدرس خوب می تواند یک کارگاه آموزشی خوب را در حوزه محیط زیست برگزار کند، هر چند این کارگاه آموزشی دارای کمبودهایی نیز باشد.

\n\n

اسماعیلی تصریح کرد: مسئله بعدی در مبحث آموزش‌های محیط زیستی مبحث موضوع است؛ چرا که برخی موضوعات موضوع روز محیط است و برخی دیگر نیز ممکن است موضوع روز محیط زیست کشور باشد ولی موضوع روز محیط زیست شهرستان گناوه نباشد؛ بنابراین اینکه روی کدام موضوع نیز بحث انجام شود خود از دیگر مقولات مهم این حوزه است.

\n\n

\n\n

تمرکز بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی

\n\n

رئیس انجمن یاوران طبیعت شهرستان گناوه نیز در این نشست ضمن تقدیر از زحمات همه اعضای انجمن در سال گذشته و همکاری دستگاه های مختلف با این انجمن زیست محیطی اظهار داشت: موضوع این نشست هم اندیشی، تمرکز انجمن بر برگزاری کارگاه های آموزشی در سال جاری است.

\n\n

غلامرضا نعمتی گفت: با هماهنگی که با برخی ادارات نظیر محیط زیست، فنی و حرفه ای، میراث فرهنگی و ... شده پس از هم اندیشی در نشست برآنیم که تا پایان فروردین ماه تقویم آموزشی انجمن را تدوین و منتشر کنیم.

\n\n

وی تصریح کرد: دوستان پیشنهاد دادند که در منطقه ای که چالش های زیست محیطی وجود دارد یا با موضوع محیط زیست مرتبط است فعالیت در قالب طبیعت گردی یا تورهای آموزشی بسیار می تواند اثرگذار باشد.

\n\n

مدیرعامل انجمن یاوران طبیعت شهرستان گناوه نیز در این نشست اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم که یک دوره آموزشی سه ماهه برای اعضای انجمن در حوزه های زیست محیطی که بیشتر ما با آنها در شهرستان درگیر هستیم برگزار کنیم.

\n\n

حمید عشایری گفت: در گام بعدی و در سه ماهه دوم این آموزش ها را ما به جامعه هدف خود منتقل کنیم و نیاز است تا برنامه های که براساس تقویم زیست محیطی وجود دارد را در زمان خودش اجرا کنیم.

\n\n

\n\n

لادن صحرایی مسئول شاخه آموزش انجمن یاوران محیط زیست شهرستان گناوه نیز در این نشست اظهار داشت: اگر قرار است که کارگاه های آموزشی برگزار شود باید پیوستگی این کارگاه ها مورد توجه قرار گیرد تا این کارگاه ها مرتبط بوده و آموزش گیرنده به اهداف مدنظر ما و پیش بینی شده دست یابدبه اهداف مدنظر ما و پیش بینی شده دست یابد.

\n\n

مهدی معارف مشاور شهردار گناوه در حوزه فضای سبز و زیباسازی نیز در این نشست اظهار داشت: در بحث علمی گرایی و آموزش مفاهیم زیست محیطی باید نگاه کنیم که کجا، به چه کسانی، با چه رویکرد و نگرش فکری و با چه زیرساخت فرهنگی می خواهیم آموزش دهیم و هدف آن نیز این است که نمود آن را در جامعه ببینیم.

\n\n

در پایان این نشست نیز بخشدار مرکزی شهرستان گناوه با اهدای لوح تقدیر به روسای دو انجمن زیست محیطی یاوران طبیعت و شول سبز شهرستان گناوه از اقدامات و تلاش های آنها در راستای گسترش فرهنگ محیط زیست تقدیر کرد.

\n\n

گناوه

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر