پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
گزارش «بریت بارت» از روابط ایران و روسیه؛
فکرشهر: هم اکنون، ایران سیاست "نگاه به شرق" دارد که نیازمند اتحاد قوی تر با روسیه برای از بین بردن نفوذ غرب در خاورمیانه است. به نظر می رسد همکاری ایران و روسیه در جنگ داخلی سوریه...
کد خبر: ۲۲۲۸۸
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۳

فکرشهر: بریت بارت نوشت در گزارشی نگاهی به روابط پرتلاطم ایران و روسیه انداخته و اشاره داشته همواره تقویت ائتلاف دو کشور با یک یا چند مانع روبرو شده است. در این گزارش به نقل از یک دیپلمات ادعا شده که روحانی و پوتین چندان باهم کنار نمی آیند.

\n\n

به گزارش فکرشهر از انتخاب، این نشریه آنلاین آورده است: روابط ایران و روسیه تیرگی هایی هم با خود دارد که به جنگ های جهانی اول و دوم برمی گردد. سخنگوی دولت اصلاحات ایران در این باره گفته است: روس ها همیشه از ما به عنوان ابزاری در سیاست خارجی استفاده کرده اند. آن ها هیچ وقت به ائتلافشان با هیچ کشوری پایبند نمانده اند.

\n\n

هم اکنون، ایران سیاست "نگاه به شرق" دارد که نیازمند اتحاد قوی تر با روسیه برای از بین بردن نفوذ غرب در خاورمیانه است. به نظر می رسد همکاری ایران و روسیه در جنگ داخلی سوریه به نتایج خوبی رسیده باشد.

\n\n

روسیه در حال اعطای وامی به ارزش 5 میلیارد دلار به ایران برای پروژه های زیرساختی است و همچنین امیدوار به حضور در چند معامله بزرگ نفتی است. ایران مشتری بزرگی برای تسلیحات روسی بوده و امیدوار است در صورت موافقت شورای امنیت خریدهای بزرگتری هم داشته باشد. 

\n\n

اما به نظر نمی رسد روسیه علاقه چندانی به روابط نزدیک تر با ایران داشته باشد، شاید چون مسکو در حال سنجیدن هزینه دیپلماتیک روابط نزدیک با تهران است. روس ها با توجه به توافقات خود با آمریکا، اسرائیل و عربستان حدی در روابط با ایران قائلند.

\n\n

پرس تی وی گزارش داده بنا به گفته سردار دهقان ایران و روسیه "نقشه راه همکاری های نظامی" ترسیم کرده و توافق هسته ای را زمینه ساز "افق های روشنی از همکاری استراتژیک میان دو کشور در زمینه های مختلف" توصیف کرد.

\n\n

از این جمله می توان چنین برداشت کرد که اگر مقاومت غرب برابر ایران کاهش یابد، هزینه دیپلماتیک ائتلاف ایران و روسیه برای مسکو پایین تر می آید. با این حال در همان اجلاس وزیر دفاع روسیه، سرگی شیگو تنها بر همکاری با ایران در مبارزه با ترورسیم تاکید کرد، که نشان می دهد این نزدیکی روابط محدود است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر