سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۰۲۵۲
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

فکرشهر: کشور ما یکی از عمده ترین تولید کنندگان مواد پلاستیکی به شمار می‌رود و مهمترین دلیلی که سبب استفاده هر چه بیشتر از کیسه های پلاستیکی شده است، قیمت ناچیز آنها در مقایسه با کیسه های پارچه ای و کاغذی است.

به خاطر همین استفاده های بیش از حد و نا به جا از کیسه های پلاستیکی هزینه جمع آوری، باز یافت، امحاء و خسارت زیست محیطی ناشی از پراکندگی مواد پلاستیکی در محیط زندگی غیر قابل محاسبه و بسیار گزاف است.

متأسفانه سالانه چندین گونه از پرندگان و حیوانات وحشی و اهلی بر اثر بلعیدن کیسه های نایلونی و یا گیر کردن مواد پلاستیکی در گلوی آنها خفه شده و از بین می‌روند.

اطلاع رسانی به مردم در خصوص مضرات مصرف کیسه های پلاستیکی که با آلوده کردن محیط زیست و منابع زیر زمینی، سلامت نسل آینده را تهدید می کند و عمر این مهمانان ناخوانده بر روی زمین بین ۱۵۰تا ۴۰۰ سال است ضروری می باشد.
بهترین راهکار برای فارغ شدن از شر کیسه های پلاستیکی که در گذشته و حال به فراوانی استفاده می شود استفاده از کیسه های پارچه ای است و ما باید به فکر احیاء فرهنگ و یک رفتار مفید فراموش شده مقابله با این فاجعه باشیم.
امروزه سازمان‌های مردم نهاد زنگ خطر را به صدا در آورده اند و آستین همت بالا زده اند تا بدون مزد و منت از وقوع فجایع زیست محیطی و نابودی سرانه سبز جلوگیری کنند و این مهم کمک و همت مردم و مسؤلین را جهت تحقق اهدافشان می طلبد.

بی تردید موضوع آلودگی محیط زیست یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که انسان معاصر را با چالش‌های جدی روبرو کرده است.

این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که علائم تهدید کننده این معضل در محیط زیست ما آشکار شده و نسل حاضر و آینده را به دلیل آلودگی های گسترده زیست محیطی با تهدید مواجه ساخته است.

انسان بدون داشتن محیط زیست سالم و امن قادر نخواهد بود به زندگی طبیعی خود ادامه دهد به همین جهت حفظ و حمایت از محیط زیست و سالم نگهداشتن آن به عنوان یکی از مهمترین نیازهای اساسی برای ادامه حیات مورد توجه و عنایت همگان است.

حفظ محیط زیست، پاسخ به یکی از نیازهای روز جامعه برای نگاهداری از محیط زیست و رعایت حقوق عمومی است و تخریب محیط زیست به نوعی تضییع حقوق انسانها است.
محیط زیست، مجموعه ای از انواع حیات در کره زمین است که در شبکه ای پیچیده و کاملا وابسته به هم گرد آمده اند و حفظ این مجموعه برای بقاء زندگی در آن بسیار مهم است. همچنین شناخت آلاینده های محیط زیست و پیدا کردن راهکار مناسب برای مبارزه با آنها و فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست امری ضروری است.

کارشناسان حفظ محیط زیست، مهمترین عامل تخریب و آلودگی کره زمین را انسان می دانند.

متأسفانه همانگونه که می بینیم آلایندگی و پسماندهای اسیدی شرکت نفت در شهر وحدتیه موجب از بین رفتن انواع گونه های گیاهی و حیوانی و پرندگان شده است که باید مسئولین محترم تذکرات لازم را به این شرکت داده و به جد پیگیر رعایت اصول ایمنی از سوی این شرکت در این شهر باشند.

برخی از مشکلات که به دلیل افزایش جمعیت و استفاده نادرست از طبیعت گریبانگیر شهر ما شده است عبارتند از؛ جنگل زدایی،  شور شدن خاک‌های حاصل خیز، اسیدی شدن آبهای شیرین، کاهش منابع آب شیرین، فرسایش خاک و افزایش استفاده از سموم و مخصوصا دود و آلایندگی های شرکت نفت که اثرات زیانبار و مخربی در اجتماع و مخصوصا محیط زیست بوجود آورده است.

آلودگی صوتی، کاهش تنوع زیست گیاهی و جانوری، توجه نداشتن به مسأله پسماند و نبودن نظارت کافی و ریختن پساب شیمیایی به دره ها از دیگر مشکلات موجود به واسطه فعالیت شرکت نفت می باشد.
از این رو به همراه جمعی از دوستداران محیط زیست تلاش کرده ایم در انجمن زیست محیطی زمین سبز علاوه بر اطلاع رسانی از مضرات استفاده از کیسه های پلاستیکی و فرهنگ سازی برای استفاده از کیسه های پارچه ای، مسئولان را نیز به تبعات زیست محیطی حضور صنعت در این شهر نوپا اما نشسته بر بستر تاریخ آگاه نماییم.
انجمن زمین سبز شهر وحدتیه که در راستای توسعه فضای سبز شهری و حفاظت از درختان و نگهداری از محیط زیست تاسیس شده است به عنوان بازوی اجرایی مردمی در کنار شهرداری با افتخار حاضر است با تمام توان در کنار شهرداری و شورای شهر وحدتیه انجام وظیفه کند.

این انجمن تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا با دوری از چالش های احتمالی همراه و همگام با مردم و مسئولان کمک کند تا محیط شهری وحدتیه برای نسلهای امروز و آتی به محیطی مفرح و دوستدار محیط زیست مبدل شود.

منبع: سایت مند

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر