جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: استان بوشهر در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی با مشکلات و کمبودهایی روبرو است و هم در زمینه آب شرب و هم در زمینه آب کشاورزی در سال‌های اخیر با افت روبرو بوده است...
کد خبر: ۳۱۵۳۳
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸

فکرشهر: در حالی که استان بوشهر در زمینه برخورداری از سفره‌های زیرزمینی با مشکلات زیادی روبرو است، شاهد تعداد زیاد چاه‌های غیرمجاز در استان هستیم که باید برخورد جدی با متخلفان انجام شود.

به گزارش فکرشهر، استان بوشهر در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی با مشکلات و کمبودهایی روبرو است و هم در زمینه آب شرب و هم در زمینه آب کشاورزی در سال‌های اخیر با افت روبرو بوده است.

به علت کمبود آب سطحی مورد نیاز کشاورزان در استان بوشهر، بسیاری از کشاورزان اقدام به حفر چاه و استفاده از سفره‌های زیرزمینی کرده‌اند که بخش قابل توجهی از این چاه‌ها غیرمجاز است.

برداشت بی‌رویه از چاه‌های غیرمجاز باعث کاهش شدید حجم سفره‌های زیرزمینی شده است و می‌طلبد که مسئولان تلاش ویژه‌ای برای برخورد با حفر و استفاده از این چاه‌ها داشته باشند.

یکی از راهکارهای بهبود وضعیت سفره‌های زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیرمجاز است که در استان بوشهر نیز برنامه‌ریزی در این زمینه انجام شده است ولی تاکنون آنگونه که باید و شاید برخورد نشده است.

امسال سال خوبی برای کشاورزان نبود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر صبح سه‌شنبه در نشست  کارگروه آب و کشاورزی و شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر اظهار داشت: سال زراعی ۹۵ – ۹۶ سال خوبی برای کشاورزی نبوده است و خسارت‌های زیادی دیده‌اند.

محمدتقی منوچهری به وقوع پدیده‌هایی همچون سیل در استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: کشاورزان استان بوشهر امسال در بخش‌های مختلف خسارت دیدند و متحمل ضرر و زیان شدند.

وی ادامه داد: هرچند خیر و برکت بارندگی بیش از خسارت آن بود ولی سرمازدگی، افت قیمت محصولات کشاورزی، مشکلات بازار و سیل سبب بروز مشکلاتی برای کشاورزان شد.

امسال ۸۰۰ حقله چاه غیرمجاز استان باید مسدود شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز با اشاره به حفر هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز استان بوشهر بعد از سال ۸۵، اظهار داشت: امسال ۸۰۰ حقله چاه غیرمجاز استان باید مسدود شود که تاکنون ۸۱ چاه مسدود شده است.

شاهپور رجایی با اشاره به اینکه امسال ۸۴ چاه غیرمجازدر استان بوشهر حفر شده است، تصریح کرد: ۶۴ حلقه چاه در دشتستان و دیگر چاه‌های غیرمجاز در جم، تنگستان، گناوه حفر شده است.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز یکی از مهمترین اولویت‌ها در استان بوشهر بوده است، بیان کرد: از ۶۴ حلقه چاه غیرمجاز در دشتستان، ۲۸ چاه فعال  و ۳۶ چاه غیرفعال است.

لزوم برخورد با حفر چاه‌های جدید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به اینکه دشستان از ۴۰ درصد منابع آبی زیرزمینی استان بهره‌مند است، افزود: با این وجود، ۷۶ درصد چاه‌های غیرمجاز در این شهرستان حفر شده است.

وی اظهار داشت: بیشترین تمرکز ما در برخورد با چاه‌های غیرمجاز در دشتستان است ولی بخش قضایی در دشتستان متناسب با نیاز ما برای برخورد با چاه‌های غیرمجاز نیست.

رجایی خواستار برخورد قاطع با دستگاه‌های حفاری چاه‌های غیرمجاز شد و افزود: این دستگاه‌ها هیچ کاری به غیر از حفر چاه غیرمجاز ندارند و باید برخورد قاطعی صورت گیرد.

 کمیته امنیتی شورای حفاظت از منابع آب تشکیل شود

استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته امنیتی شورای حفاظت از منابع آب اظهار داشت: برای بررسی وضعیت و مقابله با چاه‌های غیرمجاز باید برنامه‌ریزی کارشناسی انجام شود.

مصطفی سالاری خواستار انجام ملاحظات در انسداد چاه‌های غیرمجاز شد و ادامه داد: دستور موقت قضایی برای برخورد با عوامل حفر چاه غیرمجاز صادر شود.

وی خواستار برخورد قاطع با عوامل دستگاه‌های حفاری که کارکرد ایجاد حفر چاه غیرمجاز دارند شد و افزود: کمیته امنیتی شورای حفاظت از منابع آب باید زودتر تشکیل شود.

استاندار بوشهر خواستار انجام اقدامات لازم برای برقرسانی به هزار و ۱۵۷ حلقه چاه مجاز استان بوشهر شد و ادامه داد: طرح‌های برقرسانی به چاه‌های کشاورزی مجاز باید تامین مالی انجام شود.

با وجود اینکه بارها تاکید شده که باید از حفر چاه‌های جدید در مناطق ممنوعه جلوگیری شود و چاه‌های غیرمجاز نیز پر شوند، ولی شاهد افزایش تعداد چاه‌های غیرمجاز هستیم و این موضوع هشداری برای سفره‌های زیرزمین و بخش کشاورزی است.

 

منبع: مهر
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر