پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار حوادث
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۱۸۳۳
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۲

فکرشهر: شب بازی با آتش در‌ سال ٩٥ هنوز آغاز نشده، اما تعداد قربانیانش نسبت به دو‌ سال گذشته افزایش یافته است. چند روز مانده به این جشن باستانی، مرگ ٩ نفر در دو نقطه مختلف کشور و تنها در دو حادثه جداگانه، آمار قربانیان این شب را در این‌ سال کبیسه بالا برد تا باز هم به رنج‌های ٩٥ اضافه شود.

به گزارش فکرشهر، روزنامه «شهروند» می‌افزاید: حادثه‌ای که صبح روز شنبه در اردبیل رخ داد مرگ تلخ ٧ نفر را رقم زد و پیش از آن نیز روز هشتم اسفند ماه در سقز دو پسر جوان هنگام ساخت مواد محترقه جان خود را از دست دادند. امسال پر بود از حوادث تلخ و دردناک؛ ایران، امسال سوانح وحشتناکی را تجربه کرد که شاید در سال‌های گذشته مانند آنها را ندیده بود.

حالا نوبت چهارشنبه‌سوری رسیده؛ شبی که معمولاً به خاطر بازی با آتش جان خیلی‌ها به خطر می‌افتد، اما در این سال‌های اخیر تعداد قربانیانش کاهش یافته بود. تا جایی که ‌سال گذشته تنها چهار نفر در کل کشور قربانی بازی با آتش در این جشن باستانی شدند. ولی در این سال خونین، هنوز چهارشنبه‌سوری آغاز نشده تنها دو حادثه باعث شد تا آمار قربانیان نسبت به دو‌ سال گذشته بیشتر شود. این درحالی است که هنوز ایرانیان، شادی بازی با آتش را آغاز نکرده‌اند و مشخص نیست که در این شب، شادی مردم به قیمت جان تمام می‌شود یا نه.

آمارها بهم ریخت

محمدجواد فاطمی، رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «از آنجایی‌که در این سال‌های اخیر به‌خصوص در دو‌ سال گذشته آمار قربانیان شب چهارشنبه‌سوری رو به کاهش بود، امید داشتیم که امسال با حداقل قربانی یا حتی بدون مرگ‌ومیر این شب شاد را به پایان برسانیم، اما حادثه در اردبیل تمام آمارها را بر هم زد و از آنجایی‌که هفت نفر قربانی انفجار مواد محترقه شدند و در سقز نیز دو جوان در این راه جان خود را از دست دادند، تعداد قربانیان امسال از سال‌های گذشته هم بیشتر شد. آن هم در شرایطی که هنوز چهارشنبه‌سوری آغاز نشده و آمار قربانیان امسال مشخص نیست.‌ سال گذشته تنها سه نفر بر اثر سوختگی و انفجار مواد محترقه جان خود را از دست دادند. یک نفر دیگر هم چند روز بعد از شب چهارشنبه‌سوری، در بیمارستان مطهری پایتخت جان خود را از دست داد. بنابراین تنها چهار نفر قربانی شادی‌های این شب شدند. در‌سال ٩٣ نیز کل حوادث چهارشنبه‌سوری ٩ قربانی برجای گذاشت.»

٢٦٠ مصدوم در ‌سال گذشته

فاطمی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به مصدومان این شب ادامه می‌دهد: «طبق آمار اورژانس کشور در‌سال گذشته ٢٦٠ نفر در کل کشور به بیمارستان‌ها منتقل شدند که استان تهران و استان فارس در صدر مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری بودند. پارسال فقط در بیمارستان حضرت فاطمه(س) تهران ١٠٥ مصدوم به آنجا مراجعه کردند که از این تعداد ٣٠ نفر سرپایی مداوا شدند و ٧٥ نفر هم جراحی و بستری شدند که ٩ نفر از این تعداد قطع عضو شدند. همچنین ‌سال گذشته ٩ نفر از افرادی که به بیمارستان حضرت فاطمه(س) مراجعه کردند ٦ مورد به دلیل صدمه چشمی به مراکز فوق تخصص چشمی مراجعه کردند. در بیمارستان شهید مطهری تهران نیز ٩٠ حادثه‌دیده مراجعه کردند که ٢٠ نفرشان هم سوختگی بیش از ١٠‌درصد داشتند و در این بیمارستان بستری شدند که یک نفرشان به دلیل شدت سوختگی جان باخت. همچنین از ٢٦٠ مصدوم ٢٤٠ نفرشان مرد و بقیه زن بودند که بیشترشان هم جوان و نوجوان بودند.»

ترس ملی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه این گفت‌وگو به شهروندان توصیه می‌کند: «به نظر من باید این شب خاطره‌انگیز، به یک جشن باستانی مثل قدیم تبدیل شود و مردم به جای بازی با آتش و بازی با جانشان این شب را در کنار خانواده جشن بگیرند. مردم باید یاد بگیرند که در این شب مانند عید نوروز در کنار خانواده‌هایشان یک جشن خانوادگی برپا کنند تا سنت دیرینه چهارشنبه‌سوری را به جا بیاورند. سنت چهارشنبه‌سوری این نیست که حتما جوانان از مواد منفجره و ترقه‌های دست‌ساز استفاده کنند، در این سال‌ها استفاده این مواد خطرناک برای مردم ایران در این شب به یک سنت و رسم تبدیل شده، در صورتیکه این رسم چهارشنبه‌سوری نیست. اگر هم قرار است از این مواد محترقه استفاده کنند از مواد استاندارد استفاده کنند. مردم به جای این‌که یک جشن ملی را برپا کنند این شب را به یک ترس ملی تبدیل کرده‌اند که همین موضوع جان خیلی‌ها را به خطر می‌اندازد. به نظر من برای کاهش تلفات بهتر است که شهرداری نقاطی را برای برپایی این جشن و آتش‌بازی تعیین کند و در آن نقاط نیروی آتش‌نشانی و اورژانس نیز حضور داشته باشند که خطر‌ها کمتر شود؛ چراکه بسیاری از تلفات این شب جبران‌ناپذیر است. سوختگی صورت، از دست دادن چشم و مجروحیت دست بیشترین تلفات این بازی خطرناک است که جبران آن برای فرد امکان‌پذیر نیست. برای همین مردم یاد بگیرند که این شب پر از شادی را با غم و درد به تلخی تبدیل نکنند و از آن لذت ببرند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر