جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد؛
به گزارش فکرشهر، در راستای بررسی عملکرد شورای چهارم و شهرداران دشتستان، به شهر وحدتیه رسیدیم؛ اما حکایت شورای چهارم شهر وحدتیه، حکایت دیگری است جدای از سایر شهرهای دشتستان؛ اعضای این شورا که مانند دیگر شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور در سال 92 انتخاب شده اند...
کد خبر: ۳۲۲۲۸
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۶

فکرشهر: سال 1379، وحدتیه از به هم پیوستن دو روستای «بی براء» و «مزارعی» صاحب شهرداری شد تا با جمعیتی بیش از 11 هزار نفر، یکی از شهرهای پر جمعیت دشتستان به حساب آید.

به گزارش فکرشهر، در راستای بررسی عملکرد شورای چهارم و شهرداران دشتستان، به شهر وحدتیه رسیدیم؛ اما حکایت شورای چهارم شهر وحدتیه، حکایت دیگری است جدای از سایر شهرهای دشتستان؛ اعضای این شورا که مانند دیگر شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور در سال 92 انتخاب شده اند، طی این حدود 4 سال، کم ترین اختلاف را با هم داشته اند و حتی می توان گفت، اتحاد این اعضا می تواند الگویی برای دیگر شوراها باشد، چرا که در یک رکورد کم سابقه، ریاست شورای این شهر در تمامی 4 سال شورای چهارم را یک نفر عهده دار بوده است.

اعضای شورای شهر وحدتیه که شامل کرامت اله کشاورز، محمود دایتی، محمداسماعیل انصاری پور، مرتضی نجفی و غلامرضا کاووسی می باشند، در شهریورماه امسال ـ 95ـ نیز در جلسه ای که کم تر از 5 دقیقه به طول انجامید، کرامت اله کشاورز را برای چهارمین سال پیاپی به عنوان رییس انتخاب کردند تا در کنار نشان دادن وحدتشان، رکوردی را به نام خود نیز ثبت نمایند؛ البته اعضای شورای شهر وحدتیه به همین نیز بسنده نکرده و در کنار فعالیت های مختافشان، نشست هایی نیز با مسوولین استانی برگزار کرده اند که جدیدترینش، 9 اسفندماه جاری با حضور مسوولین شهرستان دشتستان، بخش سعدآباد و نخبگان شهر وحدتیه در استانداری و با حضور استاندار بود که مسایل مهم این شهر در آن جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
اما در کنار فعالیت و عملکرد شورای شهر وحدتیه که از سوی مردم شهرشان در گفت وگو با «فکرشهر»، نمره ی قبولی هم گرفته اند، شهردار این شهر نیز مورد نگرخواهی از شهروندان قرار گرفت. عبدالحمید صفایی که از اسفندماه 89 شهردار وحدتیه شده است، این روزها، به هفتمین سال حضورش در وحدتیه وارد شده است. وی که در زمان شهرداری در تنگ ارم، شهردار نمونه دشتستان انتخاب شده بود، در زمان شورای سوم به وحدتیه آمد و به نظر می رسد عملکردش مورد تایید شورای چهارم نیز قرار گرفته و به همین دلیل حضورش در سمت شهردری این شهر تاکنون ادامه یافته است و شاید همین موضوع، یکی از دلایل تغییرات ایجاد شده در شهر وحدتیه باشد؛ ثبات مدیریت. 

با یکی از شهروندان وحدتیه درباره ی عملکرد شورا و شهرداری این شهر می پرسم؛ می گوید: از نمره ی 20 به اعضای شورا، 18 می دهم؛ چرا که دولت بودجه در اختیار آنان نمی گذارد. این کارهایی هم که انجام داده اند با تلاش خودشان بوده؛ شهردار هم در حال حاضر عملکردش خوب است.

با آقای دیگری در سطح شهر همکلام می شوم. او هم معتقد است که عملکرد شورا و شهرداری خوب بوده و می گوید: نمره ی خوب به بالا به شورا می دهم؛ اگر بخواهیم از 20 حساب کنیم، 17 به بالا؛ چرا که از نزدیک شاهد فعالیت و عملکردشان هستم و می بینم که هم در مسایل تملک ها و ساخت و سازها و بستری که برای شهرداری فراهم می کنند وهم در زمینه های دیگری مثل کارهای فرهنگی، برنامه هایی که برگزار می شود، ارتباطاتی که با مردم دارند و... خوب تلاش می کنند و فکر می کنم نمره شان دیگر کم تر از 17 نباشد.

این مرد حدودا 40 ساله، ادامه می دهد: عملکرد شهرداری و شورا به هم ربط دارند، اگر شورا تصمیم درست بگیرد، شهردار هم عمل می کند و در جایی هم ممکن است عملکرد درست یا غلط شهردار روی تصمیم شورا تاثیر بگذارد. فکر می کنم با توجه با تغییراتی که در این چند ساله، مخصوصا در 4 سال اخیر در شهر داشته ایم، عملکرد کم نظیری بوده، خصوصا در ساخت و سازها و مبلمان شهری. با همه ی شهرهای اطراف مقایسه کنید، کاری که در این چند ساله در وحدتیه صورت گرفته، در هیچ یک از شهرهای اطراف حتی در مرکز شهرستان در مقایسه با وسعت و جمعیتش انجام نگرفته است.

او اضافه کرد: عملکرد مثبت دیگر شورا عوارضی بوده که جذب کرده اند و عوارض شهری تاسیسات نرگسی از عملکرد عمده شان بوده؛ ایجاد امنیت در سطح شهر و منطقه، از دیگر عملکرد هایشان بوده و شهرداری هم اگر کسی منصفانه بخواهد ببیند و از بیرون بیاید، قطعا تغییرات را می بیند؛ تغییرات ظاهری و تغییرات فرهنگی را در شهر حس می کند و من فکر می کنم شهرداری هم کم تر از 16 نمی گیرد؛ بگذریم که انتقاداتی نیز به مجموعه ی شهرداری و پرسنل و حتی خود شهردار هم هست ولی عملکردشان در کل خوب بوده.

با بانویی که تازه از نانوایی خارج شده، همکلام می شوم و نظرش را راجع به عملکرد شورا و شهرداری می پرسم. می گوید: خوب بوده. اعضای شورا همه شان انسان های خوبی هستند. شهردار هم کارش خوب بوده، کوچه ها آسفالت شده اند، پارک ساخته اند و من به آن ها نمره ی خوبی می دهم.

نزدیک پل وسط شهر که روی دره احداث شده، آقایی کنار خودرویش ایستاده و به نظر می رسد منتظر کسی است. در پاسخ به سوالم می گوید: این که دیگر پرسیدن ندارد. هر کس شهر را ببیند متوجه می شود که نسبت به قبلا خیلی تغییر کرده. هم اعضای شورا عملکردشان خوب بوده و هم شهردار. تک تک اعضای شورا را می شناسم. انسان های شریفی هستند و شهردار و پرسنل شهرداری هم انسان های خوبی هستند. به آن ها نمره 16 می دهم.

مرد جوانی که با او هم کلام می شود معتقد است که سوال هایم خیلی سخت هستند و می گوید: از عملکرد سه ساله ی شورا تقریبا راضی هستم؛ فکر می کنم یکی از کارهای خوبی که انجام داده اند این است که بودجه ی خوبی را توانسته اند برای شهر جمع آوری کنند، گذشته از این، 5 نفری که در شورا داریم همه از بهترین های شهر هستند و همه قبولشان دارند. همه هم حمایشان می کنند. همین پولی که جمع شد، خیلی برای شهر خوب بود. اینجا دیگر باید دید که این بودجه کجاها مصرف شده است که دیگر باید خوب شفاف سازی شود. دو تا نشت هم برگزار کردند ولی آن چنان درباره ی استفاده از این بودجه صحبت نشد؛ اول که گفتند اصلا ما کاری نکرده ایم و بعد هم لیستی دادند و رد شدند رفتند. فکر کنم شفاف سازی بهترین کاری است که می توانند انجام دهند. فکر می کنم برای انتخابات بعدی که می آیند بهتر در این مورد مردم را اقناع بکنند، بهتر است.

او البته تاکید می کند که از عملکرد شورا راضی است و می گوید: اگر بخواهم به آن ها نمره بدهم از صفر تا 10 به آن ها 7.5 می دهم و ان شااله که بتوانند در دوره ی بعدی خیلی بهتر عمل کنند. شورا کارهای مختلفی دارد و حتی می توانند شهردار را انتخاب کند و درد مردم را به گوش شهردار و مسوولین برساند و من فکر می کنم در این مورد خوب عمل کرده اند.

این مرد جوان درباره ی عملکرد شهردار وحدتیه هم می گوید: ایشان را انسان با پشتکار و فعالی می بینم؛ فردی است که می خواهد کار کند، شاید در برخی جاها، دستش بسته باشد، شاید برخی جاها قوانین اجازه ی کار را نمی دهد؛ من کاری که شخصا با ایشان داشتم، درباره ی ساختمانمان بود که می خواستیم تعمیر کنیم و دنبال پروانه ساخت بودیم که خیلی سنگ جلوی پایمان انداختند و 3 تا 4 میلیون هم از ما گرفتند ولی هیچی به ما ندادند؛ البته من نمی گویم که تقصیر شهردار است، شاید هم تقصیر قوانینی باشد که از بالاتر برای شهرداری نوشته اند. شهرداری درباره ی فضاهای سبز خوب عمل کرده، درباره ی زمین چمن ها، آسفالت و امثالهم خوب عمل کرده و نمی شود این ها را نادیده گرفت ولی درباره ی کاری که من شخصا داشتم، حتی یک حمایت جزیی هم نکردند. مدارکش هم هست. امیدوارم که موفق باشند. همین پشتکار و فعال بودن آقای شهردار برای ما خوب است و حداقل برای شهر خوب بوده. الان قرار است سالن همایش را کلنگ زنی کنند و همین خیلی خوب است. 

آقای دیگری که خود را محمد بارگاهی و شهروند کوچکی از شهر وحدتیه معرفی می کند، درباره ی عملکرد شورای شهر می گوید: این شورا از دید من نسبت به شوراهای گذشته، شورای نسبتا موفقی بوده و می توانیم عملکردشان را در شهر ببینیم و کاری که باید برای شهر در طول این چند سال انجام می شده، در این مدت انجام شده است. البته فارغ از مسایل کوچک و ریزی که بوده وهست و ممکن است خیلی از شهروندان یا مسوولین به ان توجه داشته باشند، ولی اگر بخواهیم به طور کلی و اجمالی به عملکردشان نگاه کنیم، این عملکرد آن ها مثبت است و نمی توان آن را نادیده گرفت؛ هر چند ممکن است در خیلی از موارد کاستی هایی بوده ولی تک تک شهروندان نشان دادند که دلسوز شهر هستند و نظر می دهند و شورا هم تا آن جایی که ما سراغ داریم، انتقادات و پیشنهادات را پذیرفته اند و سعی کرده اند شهر را بر اساس دیدگاه مردم پیشرفت دهند. یک سری نواقصی هم هست که طبیعی است و نمی توان همه چیز را کامل از همه خواست. یک سری مسایلی هم هست که همه ی شهروندان ما را آزرده خاطر می کند و آن هم این است که ما نباید شهرمان را سلیقه ای ببینیم، شهرمان را برای خودمان بخواهیم، باید کل شهر را ببینیم و نواقصات را ببینیم و ان شااله همه دست به دست هم دهیم تا  شهر خوب و آبادی داشته باشیم و واقعا در این 3 تا 4 ساله، شهر متحول شده و همه ی کسانی که شهر را بازدید کرده اند این را گفته اند؛ شهر رو به پیشرفت است و باید دست به دست هم دهیم و افرادی که فقط منفعت شخصی خود را در نظر می گیرند را نباید اجازه دهیم وارد شوند و خلل در روند پیشرفت شهر ایجاد کنند و این دست خود مردم شهرمان را می بوسد؛ البته من نمره ای که به شورای شهر می دهم، نمره ی بالایی است. از یک تا 20، من نمره ی بالای 16 و تا حد 20 به شورا می دهم. 

آقای بارگاهی در مورد شهردار هم می گوید: شهردار و حوزه ی شهری همه اش یک نفر نیست، در شهرداری افراد مختلفی کار می کنند و به نظر من شهردار آن چه که در توان داشته را گذاشته، افرادی ممکن است در این بین، یک سری کارهایی بکنند که به دید عموم خوب نباشد ولی نمی شود این مساله را  به پای شهردار یا یک نفر نوشت ولی در کل چون هماهنگی خوبی بین شهردار و شورا در این دوره بوده، پیشرفت خوبی را در سر تا سر شهر شاهد بوده ایم و دست تک تک همه شان را به خاطر زحماتی که برای شهر می کشند، می بوسیم.

با دو دختر دانش اموز، در مسیر رفتن به درمانگاه شهر هم کلام می شوم. یکی از دختران می گوید که راضی است و برنامه های خوبی در سطح شهر انجام شده و به نظر می رسد به خصوص کانون ها، برنامه های فرهنگی، پیاده روی، فضای سبز و وسایل ورزشی نظر این بانوی جوان را به خود جلب کرده است تا جایی که می گوید: به نظر من که عالی است. مادرم قبلا آرزوی این چیزها را داشته است. اما دوستش به وضعیت انتقاد هم می کند و می گوید: ما هنوز هم برای خیلی چیزها باید برویم برازجان یا سعدآباد؛ مثلا برای کلاس کنکور خوب، دکتر خوب و متخصص، کتاب های خوب و حتی بازار.

آقای میانسالی که اهل وحدتیه و ساکن بوشهر است و می گوید برای سرکشی به شهر و پدر و مادرش به وحدتیه می آید هم معتقد است که شهردار و یکی از اعضای شورا نمره ی 20 می گیرند. و توضیح می دهد: ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تک تک اعضای شورا و جناب کرامت کشاورز که الحق و الانصاف، بسیار بسیار انسان پرکار و پرتلاش و زحمتکش و دلسوزی بوده و همچنین سایر اعضای محترم. البته باید این را در نظر داشته باشیم که شورای شهر به صورت انفرادی هیچ وقت نمی تواند تصمیم درستی بگیرد و شورایی می توان قوی باشد و تصمیمش قابل اجرا باشد که همه با هم تصمیم بگیرند، اما متاسفانه، بعضی موقع ها شاهد این هستیم که بعضی از افراد شورا با دامن زدن به این که من اهل بی براء یا مزارعی هستم در رشد شهر ما خلل ایجاد می کنند که ان شااله مردم در دور بعدی انتخابات با تیزهوشی خود این سری افراد را انتخاب نمی کنند. 

او ادامه می دهد: من تنها شخصی را که می توانم به عنوان فردی آگاه و پر تلاش معرفی کنم، بدون هیچ جناح بندی آقای کشاورز است که نمره ام به ایشان از 20 نمره، 20 است و من واقعا تلاش هایش را هم دیده ام و هم پیگیری کرده ام اما در خصوص اعضای دیگر محترم شورا نمره پایین است و نمی توانم نمره ی قابل قبولی به سایر اعضا بدهم. ان شااله که این نظر من باعث ناراحتی سایر اعضا نشود.

وی درباره ی عملکرد شهردار هم می گوید: در خصوص جناب صفایی، با توجه به نما و مبلمان شهری که الآن روبروی من است، عملکردش بسیار بسیار عالی و خوب بوده و مطمئنا شهردار محترم با مدیریت خوب خود در کنار کارکنان شهرداری که بسیار دلسوز و زحمتکش و از اهالی شهر وحدتیه می باشند، توانسته اند نمای بسیار زیبایی به شهر من بدهند. با توجه به زمان و امکانات، من از نمره ی 20، به آقای شهردار 20 می دهم، چرا که فردی با لیاقت و متدین وآگاه و با تجربه است. البته به این معنی نیست که فردی بی عیب و نقص باشد، مطمئنا با توجه به وسعت کاری که دارد کمی و کاستی هایی هست، چرا که خوب یا بد بودن، نسبی است و ما هیچ وقت نمی توانیم خوب مطلق یا بد مطلق باشیم، پس من نسبت خوب بودن عملکرد شهردار را بیشتر می دانم و با همین دیدگاه به ایشان نمره ی 20 می دهم و نمره ی من نسبی است و باتوجه به در نظر گرفتن شرایط است.

او اضافه کرد: ما تازه به عنوان شهر معرفی شده ایم و شهرداران قبلی که پایه گذاران شهر وحدتیه بوده اند هم تلاش های بسیاری کرده اند و سخت ترین شرایط را آن ها پشت سر گذاشته اند چون نه بودجه و امکاناتی بود و نه فرهنگ شهرنشینی ولی الحمدلله الآن می بینیم که مردم ما بسیار بسیار مردم با فرهنگ و متمدنی هستند و پا به پای شهرداری دارند حرکت می کنند، افرادی هستند که به صورت خودجوش و بدون هیچ گونه مزد یا پاداشی در کنار شهرداری گام برمی دارند برای زیباسازی شهر خودشان. اما انتقادهایی که هست، من زمانی می توانم به عنوان منتقد باشم که هم خوبی ها و هم مشکلات آقای شهردار را با هم ببینم و با در کنار هم گذاشتن این دو بتوانم قضاوت صحیحی بکنم. ولی اگر بخواهم فقط نقص کار را ببینم و انتقاد کنم، اجحاف کرده ام.
مرد دیگری که خود را نعمت معرفی می کند در خیابان انقلاب شهر وحدتیه با من همکلام می شود و با تایید عملکرد شورا و شهرداری می گوید که بازگشایی معابر و خیابان ها وآسفالت آن ها مهم ترین کار شورا و شهرداری بوده؛ او از این که اعضای شورا و شهردار انسان های خوبی هستند نیز تمجید می کند.

بانویی که در یکی از کوچه های فرعی شهر دارد جلوی در خانه اش را آب پاشی می کند هم می گوید که از عملکرد شورا و شهرداری راضی است و تعریف می کند: دوستانمان که از شهرداری دیگر می آیند از پارک های شهر خوششان می آید. امسال هم قرار است بیایند. شهر خیلی بهتر شده و الآن می توانیم حفظ آبرو کنیم. من که ازشان راضی ام؛ هم شهردار و هم شورا.

گزارش های میدانی فوق، توسط ایمان باقرزاده و آذر حسینی تهیه شده است.

نظرات بینندگان
احمد
|
-
|
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۱
دروغ دروغ و دروغ
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر