جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: بردخون یکی از قطب‌های کشاورزی در جنوب استان بوشهر است که حالا با مشکلات جدی در زمینه کمبود آب روبرو است و این مشکل فعالیت‌های کشاورزی در این منطقه را تهدید می‌کند...
کد خبر: ۳۲۵۷۵
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۹

فکرشهر: بردخون یکی از قطب‌های کشاورزی در جنوب استان بوشهر است که حالا با مشکلات جدی در زمینه کمبود آب روبرو است و این مشکل فعالیت‌های کشاورزی در این منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش فکرشهر از مهر، بخش بردخون بیشترین سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در شهرستان دیر را دارد و افراد زیادی در این منطقه در عرصه کشاورزی فعالیت دارند.

دو هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی بردخون زیر کشت محصولات کشاورزی است که بیشترین میزان کشت در شهرستان دیر است و بیشتر از شهرستان‌های کنگان، جم و عسلویه سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است.

کمبود منابع آبی یکی از مشکلات مهم در منطقه بردخون است و امسال شاهد افزایش این مشکلات هستیم و این موضوع باعث افزایش نگرانی در بین کشاورزان شده است؛ اگر آب منطقه کاهش یابد اقتصاد این منطقه در خطر است.

می‌توان با لایروبی و بازسازی سدها، احداث سدهای جدید و کاهش مصرف آب با راهکارهای عملی مانند نصب کنتور معمولی و هوشمند بر روی چاه های آب مانع از نابودی کشاورزی شد.

لزوم حمایت از کشاورزان

دهیار روستای مغدان با اشاره به طرح انسداد چاه‌های کشاورزی، گفت: چرا چاه‌های غیرمجاز فقط در بردخون مسدود شد، در صورتی که در همه استان اینگونه چاه‌ها وجود دارد.

مجید حیدری افزود: برخی افراد دیگر چاه غیرمجاز داشتند اما با آنان برخوردی نشده و در پرکردن چاه‌ها تبعیض قائل شده‌اند که این مناسب نیست.

وهب خیاط فعال کشاورزی گفت: سهمیه آب چاه‌ها و سطح زیرکشت مشخص شود و چاه‌ها توسط مردم کنترل شود و در زمینه نصب کنتور بر روی چاه‌ها مردم مشارکت داشته باشند.

دیگر  معتمد محلی نیز گفت: با فرهنگ‌سازی و استفاده بهینه از امکانات و سرمایه‌ها و اراضی منطقه و افزایش دانش و آگاهی کشاورزان به توسعه بخش کشاورزی کمک کنیم.

حسین شهری افزود: ترویج آموخته‌های کشاورزی، تقویت سفره‌های زیرزمینی، مدیریت کاهش سطح زیرکشت، عدم تبعیض در تعیین الگوی مصرف و کشت جایگزین موجب توسعه کشاورزی بردخون می‌شود.

پرکردن چاه‌ها چاره کار نیست

علی بردستانی فعال کشاورزی و اجتماعی گفت:بر این باوریم که آب کاهش یافته پس با مدیریت آب، جلوگیری از انتقال آب و تعیین تکلیف چاه‌های بدون پروانه مشکل را رفع کنیم اما پرکردن چاه‌ها چاره کار نیست.

رضا خیاط فعال بخش کشاورزی هم گفت: نصب کنتور هوشمند در منطقه غیرممکن است اما می‌توان سهمیه آب هر کشاورز و مزرعه را مشخص کرد.

مردم بیکار هستند؛ کشاورزی می‌کنند

دهیار روستای شهنیا نیز گفت: مشکل اصلی مردم منطقه بیکاری است و آنان ناچارند کشاورزی کنند.

غلامرضا شهنیایی افزود: کمبود آب را واقف هستیم اما بهتر است همه از این نعمت بهره ببرند، پس کشاورزان که با جهاد کشاورزی و آب ارتباط دارند سطح زیرکشت را تعیین کنند.

نحوه پرکردن چاه‌ها اشتباه است

رئیس شورای اسلامی روستای شهنیا نیز گفت: باید اشتباهات خود را بپذیریم هرچند پرکردن چاه ها قانونی اما نوع اجرای آن اشتباه بود.

حسن زارعی با بیان اینکه پرکردن چاه‌ها نامناسب بود، افزود: برخی افراد چند حلقه چاه مجاز دارند که مرجع صدور مجوز مشخص نیست پس نباید سابقه عملکرد خود را نادیده بگیریم.

وی اضافه کرد: فردی ۱۰۰ هکتار زیرکشت دارد و هفت حلقه چاه حفر کرده اما افرادی هم حتی یک چاه ندارند پس هرجا اشتباه کردیم با آغوش باز بپذیریم.

دهیار روستای کناری نیز گفت: بدون آمار کاری پیش نمی‌رود و باید کارها برنامه‌ریزی شده باشد.

احمد ثابت افزود: ۸۰ درصد اراضی روستا ملی و ۲۰ درصد آزاد است و هیچ چاه کشاورزی در این روستا نیست اما دو هزار و ۵۰۰ نخل و هزار هکتار زمین کشت دیم داریم.

تبعیضی در پرکردن چاه‌ها نداشتیم

رئیس منابع آب شهرستان دیر با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار داشت: کاهش مصرف آب مهمترین برنامه در زمینه کشاوری و مقابله با کمبود منابع آبی است.

علی زائری یکی از مشکلات در بخش بردخون مربوط به انتقال آب به مسافت‌های دور است که تلاش می‌شود این موضوع ساماندهی شود و هر کشاورز متعهد شود تا آب چاه کشاورزی را در زمین تعیین شده مصرف کند.

وی بر لزوم مشارکت دهیاری‌ها و شوراها در این زمینه تاکید کرد و ادامه داد: هیچ‌گونه تبعیضی در زمینه پرکردن چاه‌های کشاورزی غیرمجاز نداشته‌ایم و این کار بر اساس حکم دادگاه انجام گرفت.

اصلاح الگوی کشت در بردخون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر نیز از برنامه‌ریزی برای اصلاح الگوی کشت در این منطقه خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر ۲۷ میلیون مترمکعب آب در دشت بردخون برداشت می‌شود.

عیسی محمددوست با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت می‌تواند برداشت آب در این دشت را نصف کند، ادامه داد: در شهرستان دیر دو دشت داریم که دارای وضعیت بحرانی و کمبود آب هستند.

وی ادامه داد: از راهکارهای کاهش مصرف آب می‌توان به اجرای آبیاری تحت فشار با حمایت دولت، الگوی کشت مناسب، گسترش گلخانه‌ها با مشارکت بانک‌ها، انتخاب بذرهای مناسب و نصب کنتور هوشمند اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر ادامه داد: شاید پرکردن چاه‌ها راهی باشد اما می‌توان با اقدامات فرهنگی، فکری و اعتمادسازی، آموزش و اطلاع‌رسانی از مصرف آب کاست و با ۱۵ راهکاری که ارائه شده کشاورزان را برای کاهش مصرف ترغیب کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر