پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر؛
فکرشهر:حضور ارسلان زارع به عنوان فرماندار در دشتستان وارد چهارمین سالش شده و عمر 4 ساله ی دولت یازدهم نیز رو به پایان است و با این که انتخابات 29 اردیبهشت ماه، تکلیف دولت بعدی را مشخص کرده و دولت دوازدهم، ادامه ی دولت تدبیر و امید می باشد، اما این امکان وجود دارد که ارسلان زارع، دیگر فرماندار دشتستان نباشد! هر چند خود وی معتقد است که این تفکر صحیح نیست و ناشی از جابجایی مدیران در دولت قبلی می باشد! در راستای بررسی عملکرد زارع در دشتستان، با وی به گفت و گو نشستیم.
کد خبر: ۳۴۱۵۲
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸

ـ جناب زارع، به عنوان اولین سوال، فکر می کنید چقدر در دشتستان موفق بوده اید؟

در ابتدا از شما و نشریه «فکرشهر» و همکارانتان و همه ی کسانی که در این نشریه و نشریه های دیگر دشتستان قلم می زنند و همکاری می کنند، تشکر می کنم که از ابتدای شروع به کار دولت اعتدال، همواره در تولید و انتشار مطالب و اطلاعات عمومی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی وعلمی بیش از گذشته تلاش نموده اند و همچنین از مجموعه سایت های خبری به ویژه سایت های شهرستان دشتستان، تقدیر می کنم که در اطلاع رسانی اخبار گوناگون و انعکاس خدمات دولت، ادارات و نهادهای شهرستان به مردم شریف موفق بوده اند و همچنین به خاطر کوشش آنها در راستای افزایش و ارتقای سطح آگاهی های عمومی سپاسگزاری می کنم و برای شما و همه ی آن عزیزان و دست اندر کاران رسانه ها و مردم خوبمان از خداوند متعال آرزوی موفقیت روزافزون دارم.
پاسخ کوتاه این سوال، اگر تطبیق وظایف با کارهای انجام شده، مبنای قضاوت باشد، فکر کنم با ارزیابی منصفانه و واقع بینانه، نتیجه، موفقیت آمیز باشد، راضی ام، ان شااله که خدا و مردم هم راضی باشند. مردم نجیب دشتستان به انحا گوناگون و در مجامع مختلف همواره مرا مورد  لطف و محبت خود قرار داده اند؛ البته این را هم بگویم که به دلیل ضعف اطلاع رسانی مجموعه ی ما، بسیاری از مردم شریف دشتستان از کارهای انجام شده ی ما، فرمانداری و دولت در شهرستان اطلاع کامل ندارند و همین موضوع می تواند در قضاوت عده ای از آن عزیزان تاثیرگذار باشد.

ـ برای موفقیت هایتان مصداقی هم دارید؟

 بله، مهم ترین وظیفه ی یک فرماندار، عهده داری مسوولیت برقراری و حفظ نظم و امنیت در شهرستان و اجرای سیاست های عمومی دولت به منظور پیشبرد برنامه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در سطح شهرستان تعریف شده. در این خصوص و به عنوان مصداق بارز و بر اساس شاخص ها، الحمدلله در سه سال اخیر، دشتستان به لحاظ شاخص های امنیتی و آمار وقوع جرایم اعم از خشن و غیر خشن و همچنین شاخص کشفیات، وضعیت خوبی داشته و هر ساله به نسبت سال قبل، بهتر بوده و این مهم برای مردم فهیم دشتستان هم کاملا محسوس و ملموس است. بسیار خرسندم که شاهد امنیت و آرامش جامعه هستم. اگر به فعالیت های عمرانی هم نگاه کنیم، می بینیم که در این سه سال و اندی از دوره دولت به روزهای اعتدال، با همه ی محدودیت های بودجه ای، پروژه های عمرانی مختلفی توسط دستگاه های اجرایی، شهرداری ها و دهیاری ها در هر سال، که اعتبا ر دولتی آنها بالغ بر 100 میلیارد تومان بوده، افتتاح شده و به بهره برداری رسیده و در اختیار مردم قدرشناسمان قرار گرفته است.

ـ یعنی مابقی اعتبارات شهرستان تخصیص داده نشده؟

نه این که تخصیص داده نشده باشد؛ بسیاری از فعالیت های عمرانی مان در سه سال گذشته، تکمیل طرح های نیمه تمام سال های گذشته بوده.

ـ بله؛ قبلا فرموده بودید که طرح های با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد را تکمیل می کنید. با این حساب، الآن می توانیم بگوییم که تمام طرح های نیمه تمام، طی این سه سال حضور شما در دشتستان تکمیل شده است؟

همه ی آن ها نه؛ حدود 70 درصد طرح های نیمه تمام باقی مانده از دولت گذشته را توانستیم در این سه سال و چند ماه به اتمام برسانیم.

ـ نیمه تمام هایی با چند درصد پیشرفت فیزیکی؟

آن هایی که پیشرفت فیزیکی شان بالای چهل درصد بود. تعداد معدودی از این طرح های عمرانی، پیشرفت فیزیکی شان بین 20 تا 40 درصد بود، بدیهی بود که میزان اعتبار شهرستان به ازای هر سال، پاسخگو نباشد که آن ها را هم کامل کنیم. برای نمونه ما 8 سالن نیمه تمام ورزشی داشتیم که پیشرفت فیزیکی متفاوت داشتند؛ آن هایی که جلوتر بودند را تمام کردیم و در اختیار جوانان گذاشتیم. امیدوارم مابقی پروژه های نیمه تمامی که پیشرفت فیزیکی شان زیر 40 درصد بود هم بتوانیم تا پایان سال 1397 به اتمام برسانیم. البته خوب است بگویم که برخی پروژه ها با پیشرفت اندک نیز در کل کشور و از جمله دشتستان، وجود دارد که آماده ی واگذاری به بخش خصوصی است؛ اگر متقاضی باشد.

ـ فرمودید به اتمام برسانیم! شما به اتمام برسانید؟ دولت یازدهم که شهریورماه امسال جای خود را به دولت دوازدهم می دهد! هر چند دولت دوازدهم، ادامه ی تدبیر و امید باشد ولی فکر نکنم شما همچنان فرماندار دشتستان باشید.

منظورم از ما، دولت جمهوری اسلامی ایران است. البته شما حق دارید این گونه تصور کنید، چون در دولت گذشته، مدیریت ها ثبات کم تری داشت، به همین خاطر این ذهنیت برای بعضی از مردم و حتی اصحاب رسانه ایجاد شده که مثلا یک فرماندار یا مدیرکل حتما پس از انتخابات، محل خدمتش را تغییر می دهد یا تغییر می دهند؛ اما دولت تدبیر و امید نشان داد که به ثبات مدیریت اعتقاد دارد. فکر می کنم یک دوره ی مدیریتی کامل و خوب برای یک فرماندار در هر شهرستانی، حداقل سه و حداکثر پنج سال باشد.

ـ خودتان چطور؟ همچنان تمایل دارید در دشتستان باشید؟ خانواده تان چطور؟ 

ازخدمت کردن و کار در شهرستان دشتستان راضی ام و احساس خوبی دارم. همسر و فرزندانم هم از زندگی و تحصیل در مدارس برازجان راضی و خشنودند. با این وجود که حجم کار در دشتستان و فرمانداری دشتستان به نسبت دیگر شهرستان های استان زیاد است، اما زندگی و کار، کنار همکاران خوب و شایسته و مردم شریف و باصفای دشتستان، لذت بخش است.

ـ مردم چطور؟ فکر می کنید مردم راضی بوده اند؟

فکر می کنم که مردم در مجموع از عملکرد دولت و فرمانداری ما در این سه سال رضایت دارند.

ـ و از عملکرد شخص شما چطور؟ از عملکرد آقای فرماندار؟

برداشتم این است که مردم عزیز شهرها و روستاهای دشتستان در مجموع بیشترشان راضی اند. 

ـ آقای فرماندار، الان دیگر ارتباطات مجازی شده و ما کم تر شاهد ارتباطات در دنیای واقعی هستیم. من شاهد هستم که بعضی وقت ها، افرادی شما را در فضاهای مجازی فرمانداری می دانند که فقط لبخند می زند و فرماندار «همیشه خندان» خطاب می کنند؛ و یا فرماندار آرام و بی تفاوت می نامند؛ این حرف ها را چقدر قبول دارید؟

لازمه ی کار فرمانداری، سعه ی صدر، حوصله و بردباری همراه با مهربانی و البته جدیت در پیگیری امور است. ما در گفتارها و رفتارهایمان با مردم و مراجعه کنندگانمان بایستی خوشرو، مهربان و صبور باشیم و در واکنش به وقایع وحوادثی که اتفاق می افتد، عصبانی نشویم. تصورم این است که داشتن لبخند نه تنها یک نقص و عیب نیست، بلکه اگر بجا باشد، می تواند حسن روابط انسانی در مدیریت باشد. خوش خلقی به منزله ی بی تفاوتی و عدم قاطعیت در تصمیم گیری نیست. اگر در موضوعات مختلف قاطعیت لازم را نداشتیم، شاخص های امنیتی شهرستانمان اینگونه بهبود پیدا نمی کرد و انتخابات گذشته با کمترین چالش و درگیری اجتماعی برگزار نمی شد.

ـ آقای دکتر، می خواهم از برنامه هایتان بپرسم. برنامه هایی که در بدو ورود به دشتستان و در گفت و گو با «فکرشهر»، آن ها را اعلام فرمودید. یکی از برنامه ها به این شرح بود: «ارتقاء سطح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بانوان...»؛ برای زنان دشتستان چه کردید؟

در راستای ايجاد زمينه های مناسب برای افزایش رشد و ارتقاء شاخص های اجتماعی، فرهنگی، سياسی و اقتصادی بانوان و افزایش فعالیت های اجتماعی آنها کوشش کردم. ابتدا با گفتمان لزوم حضور بیشتر و موثرتر بانوان در جامعه و افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی آنها، سعی کردم به استناد نص صریح مکتب تعالی بخش اسلام و قانون اساسی، خودباوری بانوان، خصوصا دختران تحصیلکرده را بیشتر کنم. کوشش کردم تا از برنامه هایی که بایستی توسط بانوان اجرا شود، حمایت قانونی کنم. در این مدت چند تشکل و سازمان مردم نهاد با حضور بانوان در زمینه ها و موضوعات مختلف اعم از حقوق شهروندی، محیط زیست و ... شکل گرفته و فعالیت های شایسته ای داشته اند که گزارشات آنها را از مشاور خودم در امور بانوان گرفته ام.

ـ بانوانی که مسوولیت اجرایی در بدنه ی دولت داشته باشند، چطور؟ دشتستان شش بخشدار دارد ولی ما شاهد فعالیت هیچ بخشدار بانویی در این شهرستان نبوده ایم! یا شهردار و دهیار؟

انتخاب دهیاران همچون شهرداران، توسط شوراهای اسلامی روستاها انجام می شود و به بخشداران معرفی می شوند. بخشدار هم بررسی می کند و در صورت داشتن شرایط احراز، حکم دهیار را صادر می کند؛ نگاه بیشترشوراهای اسلامی و مردم نسبت به تناسب جنسیت دهیار و نوع کار و فعالیت های دهیاری ها به گونه ای است که عمدتا دهیاران مرد انتخاب می شوند، البته در جلسات و نشست های مشترک، بخشداران محترم را تشویق کرده ام که آنها هم به شوراهای اسلامی روستاهایی که زمینه و شرایط مناسب تری دارند توصیه کنند تا در صورت گزینه دهیار خانم، اعتماد و معرفی کنند. نمونه هایی هم در شهرستان هستند، در بخش مرکزی، دو دهیار زن هم داریم که فعال هستند.

ـ بخشداران چطور؟ دشتستان بیشترین تعداد بخشداران بین شهرستان های استان را دارد، ولی هیچ بانوی بخشداری در دشتستان نداریم!

قبل از انتصاب آقای لقمان زاده به عنوان بخشدار مرکزی برای این بخش، اولویتم استفاده از خانم بخشدار بود بررسی های زیادی هم داشتم، اما بعد از بررسی ها و مشورت ها به جمع بندی به گزینه خاصی نرسیدم، اما فکر می کنم در سال های آتی، با توجه به زمینه های پدید آمده، از بخشدار زن هم در شهرستان دشتستان می شود استفاده کرد.

ـ جناب زارع، برنامه ی دیگری که فرموده بودید، این بود: «تقویت شوراهای اسلامی به منظور جلب مشارکت همه جانبه و همکاری صمیمانه ی مردم دشتستان...»؛ ما در کل کشور و استان مشکلات شوراها را داشتیم ولی این موضوع در دشتستان بغرنج تر بود؛ شورای تنگ ارم که منحل شد؛ شورای آبپخش که عملا وجود خارجی ندارد؛ شورای شهر برازجان نیز که عملکرد چندان مطلوبی نداشته و مردم از آن ها راضی نیستند. شما وضعیت شوراها را در این مدت چطور دیدید؟ به نظر من نتوانسته اید این برنامه و قول خود را جامعه ی عمل بپوشانید. فکر می کنید چرا موفق نبوده اید؟

من هنوز هم این اعتقاد را دارم که ما دولتی ها به ویژه دستگاه های حاکمیتی، باید زمینه های تقویت باور مردم به نهادهای مدنی، از جمله شوراهای اسلامی را فراهم کنیم. ما باید تلاش کنیم تا زمینه های مشارکت بیشتر مردم و منتخبین آن ها به عنوان شوراهای اسلامی در مدیریت های محلی بیشتر فراهم شود. اگر امروز از کشورهایی که تجربه های دموکراسی بیش از دو قرن دارند، در انجام کارهای شورایی به عنوان الگوهای موفق نهادهای مدنی، مثال زده می شود، تاریخ آن ها را مرور کنیم، می بینیم در دهه های اول شروع این کار مهم، آن ها هم مشکلات فراوانی داشته اند. شوراهای اسلامی اگر چه در سراسر کشور، دارای چالش ها و مشکلاتی بوده اند، اما من حیث المجموع، با توجه به نوپایی آنها که تنها چهار دوره ی چهار ساله در کشورمان در حال گذراندن هستند، قابل قبول و در حد انتظار است. فعالیت ها و اقدامات زیادی هم برای عمران و آبادانی روستاها و شهرهایشان انجام داده اند. اگر در شورای اسلامی شهری مثل تنگ ارم که نام بردید، به دلیل اینکه تعدادی از اعضا به سبب اختلافاتی که با اعضای دیگر پیدا می کنند، از حضور در جلسه سر باز می زنند و با همکاری اعضای علی البدل برای عدم حضور در جلسات راهی جز انحلال باقی نمی ماند و یا به علت اختلاف اعضای شورای اسلامی شهر آبپخش با همدیگر، جلسات شورا طبق روال برگزارنمی شود، معنایش عدم توفیق نظام شورایی در یک شهرستان، استان یا کل کشور نیست. باید گفت ابهامات و اشکالات و خلا های قانونی و دستورالعمل های شوراها همراه با اختلاف سلیقه ها گاهی موجب زمینه های افزایش چالش ها و حاشیه ها می شود که به شهرداری ها، مردم، دولت و حتی نظام آسیب می زند، به طوری که در سال های گذشته، کلان شهرهایی مثل تبریز و شیراز و حتی تهران هم دچار آن شدند. به طور کلی، مردم کشور بزرگمان بایستی مشارکت بیشتر و فعالانه تری داشته باشند، هم برای داوطلبی در عضویت شوراها و هم در انتخابات برای انتخاب گزینه های اصلح. لذا از این نظر، اختلاف نظرها و وجود حاشیه هایی در شوراهای دشتستان یا استان بوشهر را نمی توان به عنوان نمره ای منفی برای نظام شورایی یا مردم شهرستان و استان قلمداد کرد و یا عدم موفقیت نماینده دولت.

ـ پس مشکلات شوراها را یک چیز عادی می بینید؟

مشکلات را مطلوب نمی بینم ولی...

ـ ولی مردم از شما انتظار داشتند در بعضی از این اختلافات که در شوراها به وجود می آید، مجموعه ی فرمانداری ورود کند؛ حالا یا برای صلح و سازش و این که اوضاع را بهتر کند و یا انحلال.

برای حل مشکل شورای تنگ ارم چندین جلسه گذاشتیم، از معتمدین شهر هم  کمک خواستیم اما متاسفانه نتیجه نداد و اعضا حاضر نشدند زیر یک سقف بنشینند. برای شورای شهر آبپخش هم به همین شکل. اگر چه نتیجه تلاش های ما و توصیه ها به همگرایی در سال 1393 نتیجه داد و آن ها بعد از یک دوره ی اختلاف، مجددا کنار هم جمع شدند و جلساتی را تشکیل دادند و مدتی با هم کار کردند، اما متاسفانه باز هم دچار مشکل شدند. چندین مرحله با آن ها نشست داشتیم ولی موضوعشان به شورای حل اختلاف استان ارسال شد. شورای حل اختلاف استان هم، سعه صدر نشان داد تا شاید با گذشت زمان، اعضای شورای شهر آبپخش دور هم جمع شوند، ولی متاسفانه تا کنون محقق نشده است.

ـ برازجان چطور؟

شورای شهر برازجان اگر چه فراز و نشیب هایی داشته و بعضی وقت ها اختلاف نظرها واختلاف سلیقه ها موجب تاخیر در برگزاری جلسات قانونی آنها می شده و درماه های اخیر برای انتخاب شهردار تاخیر زمانی داشته اند و همچنین در تصویب قانون بودجه سال 1396، اما در مجموع بیشتر وظایف خودشون را انجام داده اند.

ـ درباره ی تقویت و توسعه ی بخش کشاورزی و صنعت و معدن چه طرح هایی داشته اید؟ برای این بخش که جزو برنامه هایتان بوده، چه کردید؟ البته به جز طرح تحول کشاورزی دشتستان و تغییر شیوه ی آبیاری نخیلات که در دشتستان اجرا شده است.

طرح تحول کشاورزی دشتستان، یک اقدام و طرح مهم و ارزشمند برای دشتستان است که با مدیریت و نظر و پیگیری مستمر آقای دکتر سالاری، استاندار محترم و تلاش سازمان های جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان و همکاری مردم و نماینده مردم فهیم دشتستان در مجلس شورای اسلامی انشااله انجام می شود. این طرح بزرگ فرایندها و فازهای مختلفی دارد. اجرای سد دالکی که از مطالبات همیشگی مردم بوده، تنها بخشی از این طرح است. پپیمانکار این پروژه، اخیرا تبدیل به احسن و با هدف توان اجرایی بیشتر تعویض شد. وقت مصاحبه اقنضا نمی کند و گرنه همه ی فرایندهای اجرایی این طرح بزرگ که با اعتبار برآوردی بیش از یک هزار و سیصد میلیون تومان در برنامه زمانی پیش بینی شده برای بخش های سعدآباد، مرکزی، آبپخش و شبانکاره است را تشریح می کردم. در خصوص صنایع، باید بگویم که با تدبیر دولت و مصوبه هیات وزیران و با همکاری بانک های عامل برای در اختیار گذاشتن تسهیلات و سرمایه در گردش با بهره و کارمزد، با نرخ پایین، تعدادی از کارگاه های صنعتی و طرح های اقتصادی مجددا فعال شدند. چند پروژه ی نیمه تمام در شهرک صنعتی برازجان و برخی نقاط دیگر شهرستان تمام شدند؛ همچون سردخانه های نگهداری رطب و خرما که شهرستان دشتستان نیازمند آنها ست.

ـ «حفظ، بهبود کیفیت و تقویت منابع آب...»؛ این یکی از اهداف شما در بدو ورودتان به عنوان فرماندار به دشتستان بوده، ولی ما به خصوص در برازجان، بحرانی ترین سال های آبی را پشت سر گذاشتیم. البته می دانیم که بخشی از آن ها به خشکسالی ها و کمبود آب، خشک شدن چشمه ساسان کازرون و برنج کاران و کشاورزان کازرونی و مخالفت آن ها و... برمی گردد که ما در جریانش هستیم. ولی می خواهم بدانم به جز چانه زنی با کازرونی ها و استان فارسی ها، چه برنامه های دیگری برای حل این مشکل داشته اید؟

یکی از مهم ترین راه های موثر برای حفظ منابع آب را افزایش بهره وری می دانم. اعتقاد دارم اگر بهره وری آب را بیشتر کنیم و راندمان آب را افزایش دهیم، موجب می شود که ما در مدیریت مصرف راه درست را انتخاب کرده و از منابع آبمان استفاده بهینه کنیم. به همین دلیل یکی از مهم ترین اهداف ما در طرح تحول کشاورزی، همین موضوع است که ما از آب موجودمان، استفاده بهینه کنیم؛ به عبارت دیگر از سیستم غرقابی که راندمان آن در بهترین حالت، چهل درصد است، بتوانیم با شیوه ی نوین آبیاری تحت فشار، آن را به بیش از 70 درصد برسانیم. در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته. موضوع بعد این است که ما از آب های سطحی و سیلاب ها و روان آب ها بتوانیم برای تقویت سفره های زیرزمینی استفاده کنیم، به همین دلیل تکمیل مطالعات آبخیزداری و آبخوان داری و تکمیل طرح های این بخش از جمله تکمیل سد تنگ ارم از اولویت های کاری ما بود که با هزینه کرد 22 میلیارد تومان انجام شد و خوشبختانه این سد در فصل بارندگی توانست بیش از سه میلیون و 200 هزارمتر مکعب آبگیری کند. در خصوص آب آشامیدنی و برای پیشگیری از بحران آب، علاوه بر رایزنی هایی که با همکارانمان در شهرستان کازرون داشتیم که اشاره کردید، کف شکنی و تجهیز چاه هایی که در حومه برازجان و منطقه بوشیگان کازرون داشتیم و همچنین در بخش های شبانکاره، ارم و بوشکان از اولویت های ما و همکارانمان در آبفا بوده است. همچنین برای برون رفت از این وضعیت و کم تر کردن مشکلات کم آبی، استاندار محترم پیگیری های خاصی در دولت انجام داد که 40 میلیارد تومان اخیرا به استان اختصاص یافت که ضمن انجام تعمیرات تاسیسات بوشیگان کازرون، برای استفاده بیشتر از سد کوثر هم اقداماتی انجام شد که استان بوشهر می تواند در آینده سهم بیشتری بگیرد. برای روستاهای شمالی شهرستان دشتستان هم خط انتقال جدیدی ایجاد کرده ایم. بهسازی خطوط انتقال و همچنین حفاری چاه جدید نیز در دستور کار داریم و برای کاهش مشکلات آب آشامیدنی شهر سعدآباد و شهر آبپخش هم، فیلتراسیون و تاسیسات تصفیه را با ظرفیت دو هزار مترمکعب برای هر کدام از این دو شهر به صورت مجزا، پیش بینی کرده ایم که پیمانکارش هم انتخاب شده و سفارش تولید دستگاه به کارخانه نیز داده شده است.

ـ چه زمانی را به مردم برازجان قول می دهید که مشکل آب نداشته باشند؟

نه تنها دشتستان و استان بوشهر که در منطقه گرم و خشک واقع است، بلکه کل کشور ایران در منطقه کم آبی از موقعیت اقلیم جغرافیایی واقع است. عده ای از متخصصین آب، اعتقاد دارند که مهم ترین مشکل کره زمین در نیمه دوم قرن بیست و یکم، آب آشامیدنی است، پس این که بگوییم برازجان در سال 96 یا 1397، اصلا مشکل نخواهد داشت، قضاوت خوشبینانه ای است؛ اما می توان اظهار نظر کرد، با اقداماتی که دولت و ادارات و شرکت های زیربط آب انجام داده اند و همچنان در دستور کار دارند و ان شااله با صرفه جویی مردم و به بهره برداری رسیدن دستگاه های آب شیرین کن، در سال 1397، مردم مشکل اندکی و یا کم ترین مشکل را برای تامین آب آشامیدنی شان داشته باشند.

ـ آقای استاندار در نشست توسعه شهر برازجان وعده دادند که در سال 97 برازجان مشکل آب ندارد، شما می فرمایید حداقل مشکل؟

مفهوم پاسخم با بیان استاندار محترم تقریبا یکی است. در خصوص تامین آب شهر برازجان برای تابستان سال جاری هم باید بگویم، آب مشترکین، بیست و چهار ساعته وصل نخواهد بود، این امکان پذیر نیست؛ چرا که همه مشکلات صرفا به دلیل مشکل تامین آب نیست، بلکه بخشی از مشکلات به علت فرسوده بودن شبکه های آب در شهر برازجان است و بخشی هم به علت ساخت و سازهای غیر مجازی که خارج از محدوده ی قانونی شهر ایجاد شده وآنها خودشان راسا با لوله های یک اینچ و نیم اینچ آب را به فاصله های چند صد متر منتقل کرده اند و برای مشترکین قانونی هم مشکل آفرین شده اند. اگر قرار باشد سهمیه تخصیصی مان را به مشترکین مجازبرسانیم، واقعا مشکل آنچنانی نداشتیم.

ـ آقای دکتر، بیش از سه سال است که شما به عنوان فرماندار در دشتستان حضور دارید، می دانید که سکونت گاه های غیر رسمی و و زمین خواری به خصوص در برازجان، به هم کاملا مرتبط هستند. شما از روز اولی که به شهرستان تشریف آوردید، فرمودید که اقداماتی انجام می دهید که زمین خواری ها کنترل شود؛ هر چند این معضل کاهش یافته ولی همچنان وجود دارد، هر چند نه به شکل گسترده ای که در دولت های قبلی بود؛ و همین سکونت گاه های غیر رسمی که فرمودید، نیز نتیجه ی همین زمین خواری هاست. شما برای ساماندهی این وضعیتی که در حاشیه ی شهر برازجان ایجاد شده، چه برنامه ای دارید و می خواهید با این منازل چه کنید؟

اولویت اول ما این بود که از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کنیم. هفته و ماهی نبوده که این موضوع در دستور کار مجموعه دولت اعم از راه و شهرسازی، منابع طبیعی و تا حدودی شهرداری نباشد؛ و هیچ روز و هفته و ماهی نبوده که دادستان شهرستان، رییس دادگستری و فرمانده انتظامی شهرستان برای پیشگیری و تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز همکاری نکنند؛ به همین خاطر موضوع پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز هم تا حدود زیادی موفقیت آمیز بوده و در چندین نوبت هم خشکه چینی ها و دیوارهای غیرمجازی که کشیده بودند، تخریب شدند؛ اما تعداد زیادی از ساختمان های مسکونی در حاشیه های شهر برازجان و ساخت و سازهای غیر مجاز در سال های 1385 به بعد انجام شد؛ زمانی که این دولت سر کار آمد، با مردمی که در این خانه های مسکونی ساکن بودند، مواجه شد و بسیاری از آن ها، انشعاب آب و برق هم گرفته بودند، اما سند رسمی و قانونی نداشتند. بسیاری از آن ها در خارج از محدوده ی قانونی شهر هستند. پیگیری های مستمری داشته ایم که این مشکلات را از مسیر قانونی حل و فصل کنیم و البته توفیقاتی هم داشته ایم. دو جلسه با حضور آقای دکتر آخوندی، وزیر محترم راه و شهرسازی و آقای استاندار و همچنین رییس سازمان ملی زمین برگزارشده. از شهر برازجان بازدید هم به عمل آمد و مقرر شد در راستای طرح ساماندهی، مطالعه صورت بگیرد.

ـ بسیار خب. آقای دکتر، مهم ترین کاری که در این سه سال به عنوان فرماندار در دشتستان انجام داده اید، چه بوده؟

انجام وظایف قانونی خودم.

ـ و مهم ترین آن وظایف؟

تلاش برای برقراری و حفظ امنیت و آرامش اجتماعی و بهبود شاخص های امنیتی شهرستان، برگزاری انتخابات هایی سالم، قانونمند و با حضور حداکثری مردم که در اسفندماه 1394 برای دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به بهترین وجه برگزار شد. از مهم ترین اولویت های کاری ما در سال جاری هم برگزاری انتخاباتی سالم، قانونمند، باشکوه و با حضور حداکثری مردم در 29 اردیبهشت ماه است؛ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها.
کارهای انجام شده ی دیگر، تلاش برای تامین اعتبار، رفع موانع و همکاری با دستگاه های اجرایی جهت تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی، به ویژه در حوزه های راه و شهرسازی، آب، تکمیل شبکه های گاز رسانی به شهرها و روستاها به ویژه احداث خطوط انتقال گاز به بخش های ارم و بوشکان، منابع طبیعی، ورزش و جوانان، نوسازی مدارس، انجام طرح های کشاورزی، حوزه سلامت، بهداشت و درمان و...؛ مجموعا کارهای موثر و خوبی انجام شده است، اگر چه معنایش این نیست که این اندازه کافی است. قطعا کارهای انجام نشده ی فراوانی وجود دارد که باید برای دشتستان انجام شود.

ـ شما اگر تا کی فرماندار دشتستان باشید می توانید این کارهای انجام نشده را تکمیل کنید؟

کارهای انجام نشده همیشه وجود دارد، چرا که برای بشر و جامعه همواره نیازهای جدید پدید می آید. قرار نیست برای تکمیل همه ی این کارها، اینجانب در این مسوولیت باشم تا انجام شود. یقینا مدیران بعدی به سهم خود در رفع نیازها و تکمیل کارها تلاش وافر خواهند کرد. بسیار امیدوارم مسیری که دارد طی می شود، به توسعه ی دشتستان در سال های آتی بینجامد. اولویت ها و برنامه ریزی های خوبی که در قالب برنامه ششم توسعه انجام شده؛ توسعه دشتستان در سال های آینده با شتاب بیشتری را نوید می دهد. بهبود شاخص های کیفی توسعه از جمله آموزش، بهداشت و امید به زندگی در دشتستان در این سه سال اخیر به گواه ارزیابی های علمی، نه تنها برای محققین بلکه برای مردم شریف دشتستان نیز محسوس است.

ـ مهم ترین مشکلی که شما به عنوان فرماندار و همچنین به عنوان شهروند در دشتستان داشته اید، چه بوده؟

کمبود اعتبار برای تکمیل پروژه های نیمه تمامی که از دولت گذشته روی دست ما مانده بود و همچنین مشکل و کمبود آّب.

ـ آقای دکتر، جناب روحانی قرار است به استان بوشهر سفر کنند و تقریبا در همه ی شهرستان های استان افتتاح طرح دارند به جز در دشتستان، چرا؟

پروژه هایی که ریس جمهور در استان ها حضوری یا به صورت ویدیو کنفرانسی افتتاح می کنند، پروژه های بزرگی هستند. بدیهی است که بعضی از پروژه های بزرگ استان ما همچون فازهای پتروشیمی در شهرستان های جنوبی استان واقع هستند که باید توسط رییس جمهور افتتاح شود. در سال گذشته، قطعه ای از بزرگراه برازجان ـ گناوه در شهرستان خودمان به شیوه ی ویدئو کنفرانسی توسط رییس جمهور افتتاح شد؛ علاوه بر این، در دشتستان، پروژه های بزرگی همچون بزرگراه دالکی کنارتخته و پروژه سد دالکی در دست ساخت هستند که حدود 4 سال دیگر تکمیل می شود، به احتمال زیاد رییس جمهورمحترم برای افتتاح آنها حضور پیدا خواهند کرد.

ـ پس این ربطی به مصوبات سفرشان به استان بوشهر ندارد که هیچ طرح بزرگی برای دشتستان دیده نشد؟ چون طرح هایی قرار است افتتاح شود که آن زمان مصوب شده بود!

ببینید، در آن سفر، مصوبات خوبی مثل احداث بزرگراه دالکی به کنارتخته که این پروژه با اعتبار 60 میلیارد تومان در حال اجرا و فعال است و بزرگراه اهرم - برازجان و اختصاص ده میلیارد تومان برای دانشکده کشاورزی برای تکمیل ساختمان آموزشی و اداری آن که حالا در حال تکمیل است گذاشته شد. 

ـ این تامین اعتبار چه فایده ای دارد؟ همه می گویند که محل دانشکده کشاورزی برازجان مناسب نیست و باید جابجا شود.

به نظر من اگر چه روز اول می شد جانمایی بهتری انجام داد، اما طرح این موضوع که حالا باید جابجا شود، بهترین آلترناتیو نیست. می شود با برنامه ریزی و با تکمیل امکانات و کارگاه های آموزشی و افزایش خدمات رفاهی و صرف هزینه هایی، موقعیتی ایجاد کرد که جذابیت بیشتری برای دانشجو داشته باشد. دانشجویان کارشناسی ارشد پذیرفته شده ی امسال ما در این دانشکده به نسبت سال های گذشته بیشتر شده؛ همچنین، امسال بیش از 400 میلیون تومان برای مزرعه ی پژوهشی آن ها پیش بینی کرده ایم که عملیات اجرایی آن آغاز شده است. نسبت به آینده ی دانشکده ی کشاوری بدبین نیستم.

ـ آقای فرماندار، اعتبار امسال دشتستان چقدر است و اعتبارات سال گذشته چقدر تخصیص پیدا کرد؟

اعتبارات دولت که توسط دستگاه های اجرایی مختلف برای پروژه های عمرانی تخصیص داده می شود از محل های مختلف اعتبارات ملی و استانی است. سر جمع اعتبارات ملی و استانی سال 95 روی هم رفته نسبت به سال 94، حدود 30 درصد افزایش نشان می دهد، اما در تخصیص اعتبارات به نسبت سال گذشته رشدی نداشته ایم. یعنی اعتبارات نفت، 94 درصد، اعتبارات استانی به احتمال زیاد به 50 درصد تخصیص برسد و اعتباراتی که از محل ماده ی 180 است، انتظار چندانی برای تخصیصشان نداریم. زیرا همه ی درآمد های دولت محقق نشده است.

ـ بسیار خوب. به عنوان سوال آخر، پیش بینی شما از میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو چگونه است؟

فکر می کنم مردم فهیم دشتستان و در مجموع استان بوشهر، میزان مشارکتشان در انتخابات 29 اردیبهشت ماه، بیشتراز میانگین کشوری خواهد بود. ان شااله انتخاباتی سالم، قانونمند، رقابتی و با حضور حداکثری مردم خواهیم داشت.

ـ از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، سپاسگزارم.

*منبع: ویژه نامه ی بهاری «به فکرشهر» ـ فروردین ماه 1396

مطالب مرتبط:

ـ پرونده ی ناتمام فرماندار دشتستان

http://www.fekrshahr.ir/node/34157

ـ مسوول زمانی دیده می شود که جامعه و کمبودهایش را ببیند/ فریده دهملایی

http://www.fekrshahr.ir/node/34153

ـ تحمل انتقادات می تواند کلاس آموزشی خوبی باشد / نادر آزاده

http://www.fekrshahr.ir/node/34154

ـ ای دل، ار سیل فنا بنیاد هستی برکند... / فریده فهیمی

http://www.fekrshahr.ir/node/34155

ـ شهرستان دشتستان به مرتبه ای که استحقاق آن را دارد، نرسیده است/ امین کریمی

http://www.fekrshahr.ir/node/34156

نظرات بینندگان
یاس
|
-
|
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱
ضعیف تر ین فرماندار تاریخ برازجان در بعد عمرانی همین فرماندار بوده.
امير
|
-
|
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
جناب دكتر توجه شما به مراكز آموزش عالي در سطح شهرستان واقعا ستودني است اميدواريم در ادامه دوران مسئوليتتان در شهرستان دشتستان بتوانيد پروژه آموزشي دانشگاه آزاد كه دو سال است در مرحله بالاي نود درصد است را بتوانيد به اتمام برسانيد و از ظرفيت زنان فرهيخته شاغل در مراكز آموزش عالي جهت تصدي سمت هاي مختلف اجرايي مثل بخشداري و غيره استفاده نماييد.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر