پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۳۶۰۶۴
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵

فکرشهر: محققان دریافتند کلسیم موجود در بدن که عامل استحکام دندان‎ها و استخوان‌ها است، در تعدیل میزان کلسترول خون نقش بسزایی ایفا می‎کند.

168840.jpg

به گزارش فکرشهر به نقل ازایسنا، بررسی‎ها نشان داده است که تجمع کلسیم در سلول‎ها‎ی بدن، منجر به کنترل کلسترول خون می‌شود و البته تجمع انبوه آن، ابتلا به حمله‎ قلبی و سکته مغزی را افزایش می‎دهد.

دانشمندان ضمن بررسی پروتئین‎ها‎یی که به باند‎های کلسیم متصل‎اند دریافتند که در بدن موش‎ها، در صورت فقدان پروتئین، میزان غلظت کلسترول خون افزایش می‎یابد.

به گفته پرفسور مارک میچالک از کانادا، نوعی مکانیسم سلولی در بدن وجود دارد که به صورت خودکار میزان کلسترول خون را کنترل و در صورت کمبود دستور آن را صادر می‎کند.

آنچه در بررسی این مکانیسم دفاعی بدست آوردیم مخفی ماندن سطح کلسترول خون با تغییر میزان کلسیم است؛ به طور‎ی که در صورت کمبود کلسیم، سطح کلسترول خون ناشناخته مانده و این مکانیسم شروع به تولید کلسترول در خون می‌کند‎ حتی اگر مقدار کلسترول در بدن کافی باشد.

با توجه به مباحث مطرح شده، محققان دریافتند ارتباط فیزیولوژیک کلسیم و کلسترول در موجوداتی همچون کرم نیز حفظ شده است.

برداشت‎ها‎ی کلی حاکی از آن است که کلسیم نیز همانند کلسترول ترکیبات داخل سلول‌ها را کنترل می‌کند. انجام این تحقیقات گامی موثر در جهت شیو‎ه‎های درمانی در آینده به شمار می‎رود، اما در این زمینه همچنان راه طولانی در پیش رو داریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر