شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۷۹۸۲
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۲

فکرشهر: سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: در مرحله اول وارنیش فلوراید تراپی به بیش از ۲۴ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی خدمت ارائه می‌شود.

به گزارش فکرشهر، ماریا خویش‌دوست اظهار داشت: مرحله اول وارنیش فلوراید تراپی دانش آموزان مقطع ابتدایی از نیمه دوم مهرماه در سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: در شهرستان دشتستان، وارنیش فلوراید در سال سوم و پنجمین مرحله در حال اجرا است که در سال گذشته ۸۹ درصد از دانش آموزان وارنیش فلوراید تراپی شدند و انتظار داریم که این درصد در سال جدید به ۹۰ درصد برسد.

خویش دوست افزود: وارنیش فلوراید نوعی پوشش حفاظتی است که بر روی دندان‌ها قرار گرفته و ۲۰ تا ۶۰ درصد می‌تواند باعث جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی‌های موجود ‌شود.

وی ادامه داد: این روش حفاظت از دندان‌ها برای کودکان و به‌خصوص کودکان کم سن و سال ایده‌آل است چرا که انجام آن آسان بوده و نیازی به خشک‌بودن دندان‌ها نیست و در هر سال طی دو مرحله برای هر دانش‌آموز مقطع ابتدایی به صورت رایگان انجام می شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تصریح کرد: وارنیش به صورت مکمل است و جای مسواک زدن را نمی‌گیرد و باید والدین به این موضوع اهمیت دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول این طرح  در شهرستان، انتظار می‌رود بیش از ۲۴ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی وارنیش فلوراید شوند. قبل از اجرای برنامه وارنیش فلوراید، فرم رضایت نامه در اختیار والدین قرار می‌گیرد و با رضایت والدین این کار انجام می‌شود.

واکسیناسیون زندانیان برازجان

خویش‌دوست گفت: در راستای پیشگیری از بیماری عفونی و خطرناک هپاتیت طرح‌های واکسیناسیون هپاتیت ب از اول مهر ماه در زندان‌ شهر برازجان آغاز و در  واکسیناسیون در سه نوبت انجام می‌شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان افزود: با توجه به خطرناک بودن بیماری هپاتیت ب واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت ب عفونتی ویروسی حاد در کبد افراد است، بیان کرد: این بیماری در برخی از افراد مزمن شده و به مشکلات حاد کبدی از جمله  منجر به ابتلا به سرطان کبد یا سیروز کبدی می‌شود.

خویش‌دوست افزود: با توجه به تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با سازمان اداره زندان استان مبنی بر همکاری شبکه های بهداشت و درمان در آموزش و واکسیناسیون زندانیان، این طرح در زندان برازجان برای افراد ۲۵ تا ۴۰ سال انجام شده است و ۶۹۰ نفر بر علیه بیماری هپاتیت ب واکسینه شده‌اند که این واکسناسیون در سه نوبت انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: نداشتن رفتارهای جنسی پرخطر حفاظت نشده، استفاده نکردن از سوزن و سرنگ مشترک و توجه به انجام به موقع واکسیناسیون می‌تواند از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت ب باشد.

خویش‌دوست با اشاره به اینکه علام و نشانه‌های هپاتیت ب به طور معمول سه ماه بعد از آلوده شدن به ویروس، ظاهر می‌شود اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین این علائم  می‌توان به درد شکم، ادرار تیره، تب، درد مفاصل و ماهیچه ها، کاهش و یا از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ، خستگی و ضعف، زرد شدن پوست، سفیدی چشم ها و جوش‌های پوستی اشاره کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر