جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۸۴۴۰
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱

فکرشهر: رای الیوم نوشت: دلالتهای سیاسی سفر هیئت بلند پایه جنبش حماس به تهران، از آنچه در مورد اطلاع دادن تحولات صلح توسط حماس مطرح می شود، فراتر می رود.

به گزارش فکرشهر، بازگشت حماس به موضع نخستش در مربع اول، یعنی محور مقاومت، پس از شکست موضع سابق خود مبنی بر اتکا به اخوان المسلمین و مصر، در واقع از افزایش نفوذ محور تهران و موفقیت آن در دو جبهه سوریه و عراق حکایت دارد؛ آنچه که به صورت علنی از زبان مشاور وزیر خارجه ایران، حسین شیخ الاسلام مطرح شده و وی اسرائیل و آمریکا را در جبهه استکبار و برخی دولتهای عربی را در جبهه دشمن مقابل ایران قرار داد و اعلام کرد کشورش آمادگی تامین خواسته های حماس، بعنوان یک عنصر اصلی در محور مقاومت را دارد و هیچ طرفی مانند ایران به حماس، برای از بین بردن غده سرطانی اسرائیل نزدیکتر نیست. این سخنان وزن سنگینی برای اسرائیلی ها دارد. تا آنجا که نایب رئیس سابق موساد در مقابل، در مقاله ای طولانی در روزنامه یدیعوت احرونوت از قدرت ارتش اسرائیل برای نبردی قاطع علیه حزب الله سخن گفت.

در جنگ بین محورهای حاضر در منطقه، نشانه هایی دیده می شود که می تواند منطقه را به سمت مقابله ای احتمالی سوق دهد که اساس آن با این سخنان شیخ الاسلام و پهن کردن فرش قرمز ایران برای حماس، در سطح تامین خواسته هایش، پایه ریزی شد.

اینجاست که سخن تحلیلگر مسائل عربی در شبکه اسرائیلی را می فهمیم، که هدف اسرائیل از حمایت از ایجاد دولت کردی را مقابله با ایران و نزدیکی به مرزهای آن، دانسته بود؛ همانطور که ایران در مرزهای اسرائیل با سوریه حاضر است.

نمی دانیم ماهیت رفتار اسرائیل در آینده چگونه خواهد بود، اما قطعا صهیونیستها در اندیشه سفرهایی دوره ای به پایتختهای هم پیمانانش در منطقه و آمریکا خواهند بود، تا واکنشها، ابزارها و لزومات مقابله اینده را فراهم کند. لیبرمن با سفر به واشنگتن در تدارک مقدمات است و به احتمال زیاد این سفرها در روزهای آتی با قوّت بیشتری ادامه خواهد داشت. در معادله درگیری با رژیم صهیونیستی، مرحله پس از سفر حماس به تهران، با قبل از آن متفات خواهد بود.

منبع: انتخاب

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر