سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۹۰۴۳
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

فکرشهر: سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: زنان می‌توانند با ارتقای دانش خود راجع به دیابت سهمی در سلامت داشته باشند. 

به گزارش فکرشهر، مهندس ماریا خویش دوست افزود: طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است و تا پایان سال 2015 بیش از 415 میلیون نفر از افراد 20 تا 79 ساله دنیا مبتلابه دیابت می‌شوند و این تعداد تا سال 2040 از مرز 640 میلیون نفر خواهد گذشت.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات مختلف در حل حاضر حدود 4 و نیم تا 5 میلیون نفر در کشورمان مبتلابه دیابت هستند و نیمی از آن‌ها از بیماری خود بی اطلاعند.

مهندس ماریا خویش دوست افزود: اگرچه سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده بود تا سال 2035 تعداد مبتلایان به دیابت به 6 ونیم میلیون نفر افزایش یابد اما با توجه به تغییرات در سال‌های اخیر انتظارمی‌رود تعداد بیماران در کشورمان تا دو دهه دیگر بیش‌تر از این رقم فوق باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد گردیده که سیر صعودی شیوع دیابت تا سال 2020 یا 1404 متوقف نماید.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان اظهار کرد: با توجه به شعار روز جهانی دیابت، دیابت و زنان ((آینده سالم حق ماست)) به نقش کلیدی زنان در کنترل و پیشگیری این بیماری اشاره‌شده است.

مهندس خویش دوست افزود: هر فرد دیابتی و خانواده‌اش وظیفه‌دارند با افزایش دانش خود راجع به دیابت، این بیماری خاموش را کنترل کرده و سهمی در تأمین سلامت خود داشته و گامی در کاهش هزینه‌های سرسام‌آور عوارض این بیماری که بالغ‌بر هزار میلیارد تومان در سال در کشور هست، بردارند.

خویش دوست خاطرنشان کرد: پیرو برنامه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت تمامی افراد بالای 30 سال ازنظر ابتلا به این بیماری تحت مراقبت قرارمی گیرند و برای تشخیص مقطعی دیابت، تمامی افراد 59-30 ساله به‌صورت رایگان آزمایش قند خون انجام می‌دهند و در صورت ابتلای فرد به دیابت به‌صورت ماهانه در مراکز خدمات جامع سلامت مراقبت و پایش می‌شوند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان اظهار کرد: با اجرای برنامه‌های طرح تحول سلامت و برنامه بیماریابی تاکنون در حدود 4 هزار مورد دیابتی در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان شناسایی‌شده‌اند که به‌صورت رایگان توسط مراقبین سلامت و هر سه ماه یک‌بار توسط پزشک مرکز، تحت مراقبت قرارمی گیرند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر