جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۳۹۴۷۵
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

فکرشهر: «سعودی‌ها اسپانسر را تحت‌ فشار قرار دادند تا در صورتی‌ که بازی‌ها رفت و برگشت در تهران و عربستان باشد، اسپانسرها کنار می‌کشند. این‌ گونه کنفدراسیون فوتبال آسیا بهره مالی از کنار کشیدن اسپانسرها نخواهد نداشت. وقتی پای پول وسط باشد، دیگر رای مشخص است.»

به گزارش فکرشهر،‌ روزنامه اعتماد نوشت: «اعلام از AFC و انکار از فدراسیون فوتبال ایران. شوک بزرگ با مصاحبه دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا به فوتبال ایران وارد شد. ویندرسون جان اعلام کرده بازی تیم‌های ایرانی مقابل تیم‌های عربستانی در لیگ قهرمانان مانند فصل گذشته در کشور ثالث برگزار خواهد شد و این یعنی این که استقلال و تراکتورسازی نمی‌توانند در تهران و تبریز از حریفان عربستانی‌شان میزبانی کنند. هفته قبل بود که پیش از جلسه هیات‌رییسه ‌AFC، دو طرف موضع‌شان را اعلام کرده بودند. طرف سعودی و اماراتی اعلام کردند که در صورت موافقت AFC با رای کمیته مسابقات، نمایندگان این کشورها در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شرکت نمی‌کنند و مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال هم در موضعی مشابه ظاهر شد و تاکید کرد که هیات رییسه با این رای موافقت می‌کند و اگر این طور نشود، نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان حاضر نمی‌شوند. جلسه هیات‌رییسه AFC برگزار شد و اعضای هیات‌رییسه در حضور اینفانتینو خواهان به پایان رسیدن بازی در زمین بی‌طرف شدند و این موضوع را در مصوبه‌ای روی خروجی سایت AFC قرار دادند اما یک اشکال عجیب وجود داشت. نام ایران در مصوبه دیده نشد. به‌ نظر می‌رسید کنفدراسیون فوتبال آسیا، ایران را شامل این قانون ندانسته است. چند ساعت بعد مصاحبه علی کفاشیان روی سایت فدراسیون قرار گرفت و او به ایرانی‌ها اطمینان داد که مشکلی وجود ندارد و ایران برنده بزرگ این پرونده بود. تنها دلواپس فدراسیون، حمیدرضا آصفی است که چند روز قبل در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد که هیچ‌چیز مشخص نیست و امکان خریدن AFC از سوی سعودی‌ها و تغییر رای وجود دارد و در نهایت هم همین اتفاق می‌افتد. خیلی زود حقایق روشن شد و با مصاحبه دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا پرده‌ها کنار رفت. حالا همه از شکست دیپلماسی فدراسیون فوتبال ایران می‌گویند. حمیدرضا آصفی، مشاور بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران به این ابهامات پاسخ روشن می‌دهد.

این روزها همه هواداران فوتبال ایران از شکست دیپلماسی فدراسیون فوتبال می‌گویند که در ماجرای مناقشه ایران و عربستان، به مردم دروغ گفته شد. آیا فدراسیون ایران حقیقت را می‌دانست و طور دیگری وانمود کرد؟

اصلا این‌ طور نیست. پرونده از مدت‌ها پیش که مطرح شده بود، فدراسیون به‌ دنبال راه‌حلی برای خروج از این بحران بود. انصافا هم خوب دنبال شد و موضوع هر دو هفته یک‌ بار در جلسات مورد بررسی قرار می‌گرفت. کارهایی که می‌شد را واقعا ما در دستور کار قرار دادیم و حتی در برهه‌ای می‌خواستیم وزارت امور خارجه را درگیر این ماجرا کنیم اما نگرانی داشتیم سعودی‌ها از این موضوع سوءاستفاده‌ کنند و بگویند ورزش را سیاسی کرده‌ایم. برای همین لابی‌هایی را در دستور کار قرار دادیم و به‌ صورت غیر مستقیم، تدابیر دیپلماتیک انجام شد.

واقعا شرایط برابر نبود برای ایران...

دقیقا! این مناقشه نابرابر بود و من دلیل دارم. یک بعدش این بود که سعودی‌ها اسپانسر را تحت‌ فشار قرار دادند تا در صورتی‌ که بازی‌ها رفت و برگشت در تهران و عربستان باشد، اسپانسرها کنار می‌کشند. این‌ گونه کنفدراسیون فوتبال آسیا بهره مالی از کنار کشیدن اسپانسرها نخواهد نداشت. وقتی پای پول وسط باشد، دیگر رای مشخص است. ضمن این که عربستانی‌ها اقدامات چرکی هم داشتند. کشوری که در یمن آن فجایع را مرتکب می‌شود و کشوری را به خاک و خون می‌کشد، از کشتن بچه‌ها شرم نمی‌کند و هزینه‌های سنگین برای خرید اسلحه می‌کند، حتما با پول‌هایش فوتبال را هم چرک می‌کند. این کارها را ما نمی‌توانیم انجام دهیم و امکان خریدن کنفدراسیون فوتبال آسیا هم نداریم. واقعا فدراسیون کم‌کاری نکرد.

اما واقعا رای کنفدراسیون فوتبال آسیا به ‌نفع ایران بود و همه‌ چیز به‌ نظر می‌رسید حل شده است.

بله؛ دو سند وجود دارد. اول این که رای به‌ قدری روشن بود که اینفانتینو به ایران تبریک گفت و دوم این که روزنامه‌های سعودی تیتر زدند که AFC تسلیم ایران شد. من شخصا فکر می‌کنم رای به نفع ماست اما آنها هنوز رای را انشا نکرده‌اند و همین دلشوره‌آور است. انشا و ابلاغ رای زمان زیادی نمی‌برد اما آنها بیشتر از ۱۰ روز است که از ابلاغ رای پرهیز کرده‌اند. این که انشا نشده یعنی زیر فشار سعودی‌ها رفته‌اند و خطرناک است. تا وقتی هم رای ابلاغ نشده است از قضاوت باید پرهیز کنیم.

به‌ نظر شما چرا دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین مصاحبه‌ای انجام داد؟ آیا هدف خاصی را دنبال می‌کرد؟

احتمالات متفاوتی می‌تواند داشته باشد. یکی این که می‌خواهند عکس‌العمل ایران را ببینند و ارزیابی از وضعیت آینده داشته باشند دوم این که نفوذ عربستان علت این مصاحبه است. سوم این که خودش احتمال داده رای تغییر کند یا این که از روی ناآگاهی بوده. به‌ هر حال باید منتظر بمانیم.

علت سفر هیات عربستان به کنفدراسیون فوتبال آسیا چیست؟ اعتراض به رای یا این که می‌خواهند حتی سفر به قطر را هم منقضی کنند؟

مجموعه این موضوعات می‌تواند باشد. بهترین مرجع برای آدم‌های منصف، روزنامه‌های خود عربستان است که به AFC حمله کردند. این روشن است و فدراسیون هم کوتاهی نکرده است. باید صبر کنیم تا رای انشا شود.

یکی از پرسش‌های مهم این است که ایران در جلسه چگونه از موجودیت فوتبال ایران و کشور دفاع کرد؟

این موضوعات را برای بار اول می‌خواهم اعلام کنم که معمولا جایی گفته نمی‌شود. اول این که ما اعلام کردیم سعودی‌ها با همه مشکل دارند و محدود به یک یا دو کشور نیست. آنها با ایران، سوریه، لبنان، قطر، یمن و بسیاری از کشورها مشکل دارند اما ایران فقط اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. ما با هیچ کشوری مشکل نداریم و در سیاست ما کاملا عیان است. دوم این که به لحاظ سیاسی این موضوع نمی‌تواند مورد مناقشه باشد؛ چرا که ما با آمریکا در حالت قطع رابطه هستیم اما ورزشکاران آنها به ایران می‌آیند و ورزشکاران ما به آمریکا می‌روند. ما حتی وقتی با عراق در جنگ بودیم، سفارتخانه آنها در ایران باز بود. برای همین این موضوع رد است. سوم این که از لحاظ امنیتی هیچ مشکلی برای هیچ کشوری پیش نیامده است و سعودی‌ها اعلام کنند چه تضمین امنیتی می‌خواهند تا در اختیارشان قرار دهیم؟ نمایندگان‌شان از پاسخ عاجز ماندند و هیچ جوابی نداشتند. چهارم این که آنها اعلام کردند دولت عربستان رفت‌وآمد شهروندانش در ایران را ممنوع کرده که پاسخ دادیم برای ورزشکارانش می‌تواند تبصره بگذارد و توضیح دادیم در روزهای حج با وجود این که رفت‌وآمد ممنوع بود اما حجاج ایرانی توانستند به این کشور سفر کنند. مجموع این دلایل بود که همه را مجاب به رای به ‌نفع ایران کرد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر