پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۹۹۱۰
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷

فکرشهر: برای دادستانی ویژه روحانیت در سال ۱۳۹۷، بیش از ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته‌اند. این عدد در بودجه سال ۱۳۹۶، حدود ۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

به گزارش فکرشهر، «عصر ایران» با این مقدمه، نکات زیر را نوشت:

۱- در اینکه یک نهاد قضایی باید از بودجه سالانه سهمی ببرد، تردیدی وجود ندارد و دادسرای ویژه روحانیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. کسی انتطار ندارد قضات این دادسرا تبرعا و به طور رایگان در این محکمه قضاوت کنند.

۲- از مسئولان دادسرای ویژه روحانیت انتظار می‌رود توضیح دهند چه تعداد قاضی و کارمند در دادگاه ویژه روحانیت فعالیت می‌کنند و اصولا چقدر پرونده در سال مورد بررسی قرار می‌گیرد که لازم است برای رسیدگی به آنها ۳۷ میلیارد تومان بودجه بگیرند. به‌ویژه آنکه دادستان روحانیت در قم اخیرا گفته است تعداد پرونده‌های روحانیون در دادسرای روحانیت کاهش یافته است.

۳- تعداد کل روحانیون و طلاب در کشور بین ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است. با این وصف، دادگاه ویژه روحانیت به ازای هر روحانی و طلبه حدود ۲۰۰ هزار تومان از بودجه عمومی پول می‌گیرد. این در حالی است که گذر قریب به اتفاق روحانیون و طلاب به دادسرای روحانیت نمی‌افتد و تنها درصد بسیار بسیار اندکی از آنها درگیر این دادسرای ویژه می‌شوند. از این‌رو می‌توان گفت که این دادسرا برای رسیدگی به هر پرونده، میلیون‌ها تومان بودجه می‌گیرد. نکته اینجاست که بخش قابل توجهی از پرونده‌ها نیز چندان پیچیده نیستند و به گفته دادستان ویژه روحانیت غرب کشور، بسیاری از پرونده‌ها مربوط به سوانح رانندگی است. مسئولان دادسرای ویژه روحانیت اعلام کنند برای هر پرونده در این دادسرا چقدر از بودجه عمومی هزینه می‌شود؟ نکته قابل توجه اینجاست که در بودجه سال ۱۳۹۷ برای محاکم و دادسراهای کل کشور ۵۱۸۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که حاکی از سرانه ۶۵ هزار تومانی برای هر شهروند ایرانی و کمتر از یک‌سوم سرانه دادسرای روحانیت است.

شفافیت در بودجه، یک مطالبه ملی است و توضیحات دادستانی روحانیت درباره بودجه دریافتی‌اش - اگر توضیحی بدهد -‌ می‌تواند در این راستا ارزیابی شود که ای بسا قانع‌کننده هم باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر