پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۹۹۱۲
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵

فکرشهر: مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با تکمیل سد دالکی و پیوستن به تاسیسات آبی استان بوشهر، ضریب امنیت آبی در دشت‌های دشتستان را افزایش می‌دهد.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، حسین تقی‌زاده صبح امروز در بررسی نقش بارش‌ها در تخصیص و ذخیره سدهای استان بوشهر با بیان اینکه نمی‌توان در مورد زمان، مکان و حجم دقیق بارش پیش بینی قطعی انجام داد اظهار داشت: پس از تجمیع اطلاعات اداره کل هواشناسی، اطلاعات فنی آب منطقه ای از 45 ایستگاه آب و هواشناسی، شرکت آب منطقه‌ای بوشهر پیش بینی خود را بر اساس قوی‌ترین احتمال علمی برای آینده ارائه و تصمیمات مقتضی را اتخاذ می‌کند.

وی با بیان اینکه بارندگی‌ها ممکن است در بالادست یا پایین دست مخازن سدها اتفاق بیفتد گفت: در بهمن و اسفند ماه سال گذشته به رغم بارندگی نسبتاً خوب در استان، قسمت عمده‌ای از آن در پایین دست سد رئیسعلی دلواری و حوزه‌های آبریز مجاور اتفاق افتاد و در پشت سد آبگیری قابل توجهی نداشتیم.

تقی‌زاده با اشاره به گستره  بسیار وسیع حوزه  آبریز خلیج فارس عنوان کرد: حوزه‌های آبریز رودخانه مند و حله بخشی از حوزه آبریز بزرگ خلیج فارس می‌باشد که نسبت به سایر حوزه‌های آبریز رودخانه‌های واقع در این حوزه مانند کارون، کرخه، جراحی، زهره و دیگر حوزه‌ها از بارندگی کمتری برخوردار می‌باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه محدوده بالادست سد رئیسعلی دلواری دارای بارش کمتری نسبت به میانگین بارش حوزه آبریز خلیج فارس می‌باشد، آورد این رودخانه‌ها نسبت به رودخانه‌های حوزه آبریز خلیج فارس کمتر است.

مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر به تشریح میزان آورد رودخانه شاپور به سد رئیسعلی دلواری پرداخت و گفت: میزان آورد رودخانه شاپور در محل ایستگاه چیتی در بالادست سد رئیسعلی دلواری با توجه به آمار موجود در دوره آماری 39 ساله  معادل 349 میلیون متر مکعب محاسبه شده که این میزان در دوره 10 ساله اخیر معادل 116.5 میلیون متر مکعب ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در دوره 10 ساله اخیر میزان آورد رودخانه شاپور 66 درصد نسبت به آمار بلندمدت کاهش داشته است خاطرنشان کرد: در دوره  10 ساله اخیر نسبت به دوره بلند مدت در ایستگاه باران سنج بوشیگان نیز شاهد کاهش 60 درصدی آورد رودخانه شاپور می‌باشیم.

تقی‌زاده با تاکید بر تسریع سد دالکی بیان کرد: مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با تکمیل سد دالکی و پیوستن به تاسیسات آبی استان بوشهر، ضریب امنیت آبی در دشت‌های دشتستان را افزایش می‌دهد.

مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: با پیوستن سد دالکی دشتستان به مجموعه تأسیسات آبی استان بوشهر می‌تواند سالانه 435 میلیون مترمکعب جریان تنظیمی را در اختیار مدیران بخش آب قرار دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر