جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
حمله ی تند امام جمعه موقت اهواز به مسئولان:
فکرشهر: امام جمعه موقت اهواز بخشی از خطبه های نماز جمعه را به موضوع انتقال آب از خوزستان اختصاص داد و عنوان کرد که خوزستان آب مازاد ندارد...
کد خبر: ۳۹۹۳۴
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

فکرشهر: امام جمعه موقت اهواز بخشی از خطبه های نماز جمعه را به موضوع انتقال آب از خوزستان اختصاص داد و عنوان کرد که خوزستان آب مازاد ندارد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، آیت اله محسن حیدری در خطبه های نماز جمعه اهواز در مصلای مهدیه امام خمینی (ره) این شهر اظهار کرد: مهاجرت بی رویه وگسترده روستاییان به مناطق حاشیه نشین، افزوده شدن گرد و غبار و خشکیده شدن تالاب ها و مشکلات امنیتی از عواقب انتقال آب خوزستان است. 

وی بیان کرد: به تازگی برخی مسئولان اظهاراتی غیر کارشناسانه در خصوص آب های خوزستان مطرح و عنوان کردند که خوزستان آب مازاد زیادی دارد بنابراین اشکالی ندارد که آب آن به جاهای دیگر منتقل شود. 

آیت اله حیدری گفت: اگر آب خوزستان اضافه است، پس چرا تا حالا مجوز برداشت آب برای 229 هزار هکتار طرح رهبر معظم انقلاب داده نشده و یا چرا سازمان آب و برق به کشاورزان خوزستانی اجازه برداشت آب برای کشاورزی در تابستان نمی دهد؟ 

وی بیان کرد: چرا بسیاری از نقاط تالاب های هورالعظیم و شادگان خشکیده و 600 هزار هکتار در خوزستان خشکیده و منبع گرد و غبار شده و نخیلات شادگان در حال خشکیده شدن و نخیلات آبادان و خرمشهر در معرض نابودی هستند؟ 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: معنا ندارد درحالی که خوزستان مشکل جدی آب دارد برای همه برداشت های قبلی که سازمان محیط زیست در زمان گذشته نمی توانست از جهت قانونی مجوز بدهد ، مجوز صادر کند. 

وی گفت: آخرین مجوزی که داده شده برداشت 200 میلیون مترمکعب آب از خوزستان برای کشاورزی رفسنجان است در حالی که کشاورزان خوزستان به آب نیاز جدی دارند. 

امام جمعه موقت اهواز افزود: آب هایی که رای مصرف شرب چهار استان لازم است در حدود 400 تا 500 میلون مترمکعب در سال است در حالی که هم اکنون یک میلیارد و 284 میلیون متر مکعب برای کشاورزی و شلتوک و نیز برای صنعت می برند. 

وی گفت: طبق نظر کارشناسان باید از حوضه کارون و دز 18 میلیارد مترمکعب آب برای مصارف شرب و کشاورزی ، محیط زیست، جنگل ها و صنعت به خوزستان وارد شود اما وزارت نیرو می خواهد فقط هشت میلیارد تخصیص دهد و 10 میلیارد را به جاهای دیگر ببرد. 

خطیب جمعه اهواز بیان کرد: طبق نظر کارشناسان از کرخه سه میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب باید به خوزستان بیاید در حالی که 2 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب اختصاص داده اند. 

وی ادامه داد: حوضه هندیجان یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب لازم دارد اما وزارت نیرو فقط 565 میلیون مترمکعب تخصیص داده است.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر