جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۴۰۸۲۲
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۳

فکرشهر: در پی وقوع همزمان سه پدیده نادر "اَبَر ماه"، "ماه آبی" و "ماه‌گرفتگی"، رسانه‌های بین‌المللی هر کدام با انتشار عکس و فیلم، این پدیده خارق‌العاده را پوشش دادند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، رسانه‌های خارجی پدیده نادر دیشب را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #SuperBlueBloodMoon بازتاب دادند.

پایگاه خبری سی.ان.ان (CNN) در حساب کاربری شبکه اجتماعی خود با انتشار ویدیویی کوتاه، این پدیده را بازتاب داد.

این پایگاه خبری نوشت: شباهت‌های رصدگران آسمان دیشب، شب خاطره‌انگیزی را پشت سر گذاشتند؛ شبی که با "ابرماه سرخ‌آبی" همراه بود.

این پدیده یک سه‌گانه بسیار نادر قمری بود؛ پدیده‌ای که در آن ماه برای بار دوم در طول یک ماه تقویمی کامل شد، بزرگتر و روشن‌تر از حد معمول بود و همچنین دارای رنگ متمایل به سرخ شد.

تماشاگران آسمان در سراسر جهان روز چهارشنبه شاهد یک پدیده بسیار نادر بودند که "ابرماه سرخ‌آبی" نامیده می‌شود.

این رویداد کیهانی، ترکیبی از ماه گرفتگی، ماه سرخ و ابرماه در نیمکره غربی قابل مشاهده بود.

مردم استرالیا، آسیا، بخش‌هایی از روسیه و آمریکای شمالی در 31 ژانویه شاهد این واقعه بودند.

سی.ان.ان در پست دیگری چندین عکس از واقعه دیشب منتشر کرد و نوشت: تماشاگران آسمان در سراسر جهان روز چهارشنبه شاهد یک همگرایی آسمانی نادر، یعنی یک "ابرماه سرخ‌آبی" بودند.

در این عکس‌ها ماه را می‌توان در شرق روسیه، نیویورک، کلمبیا، میانمار، تایلند و لس‌آنجلس دید.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار یک عکس این گونه نوشت: یک ماه آبی که بر فراز برج "بالبوا پارک" کالیفرنیا در سن‌دیگو دیده می‌شود.

صفحه "آپولوپروگرام" نیز با انتشار عکسی از ماه‌گرفتگی در لس‌آنجلس، این پدیده زیبا را بازتاب داد.

یک صفحه اخترشناسی با درود به کسانی که برای دیدن این پدیده نادر زود از خواب بیدار شدند، عکس فوق‌العاده‌ای از "ابرماه سرخ‌آبی" به اشتراک گذاشت.

سایت فیز در توضیح این پدیده نادر، مطلبی را بدین گونه منتشر کرد: ابرماه سرخ‌آبی در آسمان کشورهای گوناگون مشاهده شد، اما ظهور دوباره ابرماه سرخ‌آبی، چه زمانی خواهد بود؟

رصدگران سراسر جهان، از خیابان‌های لس‌آنجلس گرفته تا دامنه کوه‌های آتش‌فشانی فیلیپین این شانس را داشتند که روز چهارشنبه، هنگامی که سایه زمین، ماه را به رنگ سرخ درآورد، "ابرماه سرخ‌آبی" را ببینند.

این نمایش آسمانی، نتیجه قرار گرفتن کامل خورشید، زمین و ماه در یک خط و روی دادن یک ماه‌گرفتگی بود، زیرا در هنگام وقوع این پدیده، ماه در مجاورت نزدیک‌ترین مدار به زمین قرار می‌گیرد و آن را فوق‌العاده بزرگ می‌سازد.

این ابرماه، دومین ماه کامل در طی این ماه تقویمی است؛ پدیده‌ای موسوم به "ماه آبی" که نامش هیچ ارتباطی با رنگش ندارد.

واژه "سرخ" هم در نام این پدیده از رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز ماه، هنگام قرار گرفتن زمین میان ماه و خورشید و مسدود کردن اشعه‌های نوری که معمولا سطح ماه را روشن می‌کنند، می‌آید.

این ماه‌گرفتگی در آمریکا از 3:45 بامداد آغاز شد و هم‌زمان، سایه تاریکی شروع به فروبردن گوشه‌ای از ماه که حالا به رنگ خاکستری و سفید درآمده بود، کرد.

یک ساعت بعد، سطح ماه در تاریکی فرو رفته بود که با نام ماه‌گرفتگی کامل شناخته می‌شود.

سپس رنگ قهوه‌ای مایل به سرخ، پوشاندن ماه را آغاز و هم‌زمان، نور طلوع و غروب‌ها را روی زمین منعکس کرد.

روز چهارشنبه، شرق آفریقا، شرق خاورمیانه و آسیا، بخش‌هایی از روسیه، استرالیا و نیوزیلند توانستند هنگام برآمدن ماه از دیدن این منظره لذت ببرند.

اما از آنجا که این واقعه در آمریکای جنوبی، آفریقا و اروپا در میانه روز اتفاق افتاده بود، مردم این مناطق، موفق به دیدن ماه‌گرفتگی نشدند.

در جاکارتا پایتخت اندونزی، چندین هزار نفر از مردم برای دیدن این پدیده نادر با تلسکوپ، در صف ایستادند.

در نپال که ماه فقط در آسمان مه‌آلود و تاریک شب کاتماندو قابل دیدن بود، این پدیده آسمانی به عنوان یک پدیده شوم و بدشگون با احتیاط بیشتری رصد شد.

روزنامه‌های محلی در این منطقه با اشاره به آداب و رسوم هندوها به مردم هشدار دادند که طی این ماه‌گرفتگی چیزی نخورند و نیاشامند، نخوابند و حتی به توالت هم نروند!

ناسا، تلسکوپ‌ها و ابزارش را به گونه‌ای روی "مدارگرد شناسایی ماه" تنظیم کرد که اثر افت دما را طی این ماه‌گرفتگی 1 ساعت و 16 دقیقه‌ای بسنجند.

آژانس فضایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: دیدن آن‌چه که هنگام خنک شدن سطح ماه اتفاق می‌افتد، به دانشمندان کمک خواهد کرد به سرعت برخی ویژگی‌های پوشش سنگی سطح ماه موسوم به "رگولیت" که مخلوطی از خاک و سنگ‌های سست است و چگونگی تغییر آن را به مرور زمان متوجه شوند.

آخرین "ابرماه سرخ‌آبی" در تاریخ 30 دسامبر سال 1982 رخ داده بود که در اروپا، آفریقا و آسیای غربی دیده شد.

آخرین "ابرماه سرخ‌آبی" در آمریکای شمالی در سال 1866 رخ داده بود.

لازم به ذکر است اگر روز چهارشنبه، موفق به دیدن این ابرماه نشده‌اید، ماه‌گرفتگی کامل ماه آبی بعدی در تاریخ 31 دسامبر سال 2028 رخ خواهد داد؛ اگرچه بزرگی آن به اندازه این ماه نخواهد بود، زیرا تا این اندازه به زمین نزدیک نخواهد شد.

مورد بعدی ماه‌گرفتگی نیز در تاریخ 31 ژانویه 2037 رخ خواهد داد.

"برایان راچفورد" (Brian Rachford)، استادیار فیزیک دانشگاه "Embry-Riddle Aeronautical" گفت: رنگ سرخ ماه در طول ماه‌گرفتگی، بسیار نادر است و دیدن یک ماه سرخ به ندرت پیش می‌آید.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم درباره ماه‌گرفتگی این است که برای دیدن آن نیازی به تجهیزات خاص ندارید.

بازتاب ظهور ابرماه سرخ‌آبی در شبکه اجتماعی توئیتر: 

"ریکی کودی"(Ricky Cody) گزارشگر هواشناسی در حساب خود نوشت: پدیده خیره‌کننده ابرماه آبی از سن‌آنجلو

توییت "NASA Moon": ماه ورود به سایه زمین را آغاز کرده است. حدود ساعت 7:51 صبح تا 4:51 زمین کاملا جلوی نور خورشید را خواهد گرفت و سایه مایل به قرمزی را روی ماه می‌افکند که ماه گرفتگی کامل نام دارد.

"هنک ویترینگ "(Hanneke Weitering)، روزنامه‌نگار علمی، با تلفن همراه خود تصویری از "ابرماه سرخ‌آبی" پشت یک ابر و بر فراز بروکلین منتشر کرد.

"مری الیزابت مک‌گلین" (Mary E. McGlynn)، صداپیشه آمریکایی، تصویری از "ابرماه سرخ‌آبی" بر فراز شهر بربنک کالیفرنیا منتشر کرد.

حساب "Iowa Storm Chasing" در توییتر خود، تصاویر این پدیده آسمانی را در ایالت آیووا آمریکا منتشر کرد که مراحل گوناگون این ماه‌گرفتگی را نشان می‌دهد.

"کلر جی"(Claire G)، نویسنده استرالیایی، تصاویری از فرآیند تغییر ماه را در طول این ماه‌گرفتگی منتشر کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر