پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۱۱۱۸
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲

فکرشهر: همزمان با بزرگداشت دهه فجر در آئینی روز شنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی نخستین طرح ملی پایلوت آبیاری نخیلات کشور در آبپخش دشتستان استان بوشهر افتتاح شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی دراین آئین گفت:هدف از اجرای آبیاری نوین نخیلات، اصلاح و نوسازی نخیلات در شهرستان دشتستان بعنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر است .

محمد علی طهماسبی افزود: امسال خشک ترین سالی است که کشور تجربه می کند و با توجه به خشکسالی ها اجرای طرح های نوین آبیاری در راستای استفاده بهینه از منابع آبی ضروری است.

وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال و اقتصادی کردن فعالیت کشاورزی برای بهره برداران در طرح نوین آبیاری نخیلات دشتستان دیده شده است. 

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت:با اجرای این طرح 149 میلیون متر مکعب صرفه جویی آب خواهد شد.

وی استفاده از تکنولوژی کشت بافت خرما را یکی از راههای موثر در بالابردن کیفیت محصول خرما ذکر کرد وگفت: با افزایش صادرات خرما در چند سال اخیر امسال این میزان به حدود 170هزار تن رسیده است .

طهماسبی افزود: میانگین تولید خرما در کشور پنج میلیون تن در هر هکتار است.

استاندار بوشهر نیز گفت: طرح نوین آبیاری نخیلات در بخش های آبپخش ،مرکزی ،سعدآباد و شبانکاره اجرا خواهد شد.

عبداکریم گراوند افزود:برای اجرای طرح نوین آبیاری نخیلات دشتستان یکهزارو 600 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهرنیز گفت: طرح اصلاح شیوه آبیاری نخیلات در سطح 170 هکتار اجرا می شود و باعث افزایش راندمان آبیاری از 35 درصد سنتی به 95 درصد شیوه مدرن می شود.

محمد تقی منوچهری افزود:برای اجرای این طرح در آبپخش 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهارداشت: همچنین با اجرای این طرح تولید محصول از 345گرم به ازای مصرف یک متر مکعب آب به یکهزارو 330گرم افزایش خواهد یافت.

منوچهری ادامه داد: بهره برداری از طرح اصلاح شیوه نوین آبیاری نخیلات دشتستان بهره اقتصادی برای کشاورزان از پنج هزارو290ریال به ازای مصرف یک متر مکعب آب به 53هزارو 200 ریال خواهد رسید.

وی گفت: طرح پایلوت 170هکتاری اصلاح شیوه نوین آبیاری نخیلات دشتستان در 140قطعه اجرا شده است و 117بهره دار دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در استان بوشهر 34هزار هکتار نخیلات وجود دارد که هم اینک 20هزار هکتار آن زیر پوشش شبکه آبیاری است و مابقی در قالب چاه مزرعه ای است.

منوچهری با بیان اینکه شیوه آبیاری غرقابی و خشکسالی های طولانی مدت مشکلات زیادی برای نخلستان های استان بوشهر در پی داشته است افزود:برنامه ریزی برای زیر پوشش بردن 18هزارو 500هکتار از نخیلات این استان از شیوه های نوین آبیاری انجام شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر