پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از وقوع خشکسالی در ۹۷ درصد مساحت کشور خبر داد و گفت: باید اقلیم خشک و نیمه خشک ایران را بپذیریم و به جای مبارزه با این شرایط با آن سازگاری پیشه کنیم...
کد خبر: ۴۱۶۴۸
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹

فکرشهر: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از وقوع خشکسالی در ۹۷ درصد مساحت کشور خبر داد و گفت: باید اقلیم خشک و نیمه خشک ایران را بپذیریم و به جای مبارزه با این شرایط با آن سازگاری پیشه کنیم.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، شاهرخ فاتح با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف منابع آب کشور اظهار کرد: لازم است اقلیم کشورمان را بپذیریم و بدانیم که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته‌ایم. طبیعی است که در چنین وضعیتی باید به جای مقابله و یا مبارزه با این شرایط ، مسیر سازگاری با اقلیم را در پیش‌ بگیریم.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات منابع آب کشور امری طبیعی و بخش دیگر ناشی از عوامل انسانی است، تصریح کرد: کم‌بارشی و افزایش دما عواملی طبیعی هستند که منجر به خشکسالی می‌شوند. تقریبا امکان مبارزه با این شرایط وجود ندارد اما می‌توان با مدیریت فعالیت‌های انسانی در حوزه‌های کشاورزی و صنعت و کاهش مصرف آب از تشدید، تداوم و توسعه خشکسالی کشور جلوگیری کرد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: تنها از طریق ساماندهی فعالیت‌ها و توسعه است که می‌توانیم خطرات و آسیب‌های ناشی از حشکسالی را به حداقل برسانیم و برای دستیابی به این هدف لازم است برنامه‌های توسعه‌ای کشور را مطابق با اقلیم سرزمینمان تنظیم و اجرا کنیم.

خشکسالی کشور را دربرگرفته است

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت خشکسالی کشور گفت: متاسفانه خشکسالی همه مناطق کشور را در برگرفته و بر اساس شاخص‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت پهنه‌های وسیعی از کشور با درجات مختلف خشکسالی اعم از خفیف تا بسیار شدید مواجه است.

فاتح تصریح کرد: با توجه به شاخص‌ کوتاه مدت SPEI خشکسالی بخش‌های وسیعی از استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی، اصفهان، مرکزی، زنجان با خشکسالی بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

۹۹ درصد مساحت کشور در گیر خشکسالی است

وی همچنین به مساحت تحت تاثیر خشکسالی نیر اشاره و اظهار کرد: بر اساس شاخص کوتاه‌مدت ۹۹ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی کوتاه مدت است. از این رقم ۷ درصد خشکسالی خفیف، ۳۱ درصد خشکسالی متوسط ، ۴۲ درصد خشکسالی شدید و ۱۹ درصد خشکسالی بسیار شدید دارند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه شرایط کلی کشور از لحاظ خشکسالی چه به لحاظ کوتاه‌مدت و چه به لحاظ بلندمدت شرایط مناسبی نیست، گفت: بر اساس شاخص بلندمدت خشکسالی استان‌های خوزستان، مرکزی، قم، اصفهان، فارس، یزد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی ، خراسان رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان با خشکسالی شدید مواجه هستند.

فاتح در پایان با بیان اینکه بر اساس شاخص بلندمدت، ۹۷ درصد مساحت کشور با خشکسالی بسیار شدید مواجه است، اظهار کرد: در مقیاس بلندمدت ۸ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف، ۳۰ درصد خشکسالی متوسط، ۴۷ درصد خشکسالی شدید و ۱۰ درصد مساحت کشور با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر