جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
معاون اول رییس‌جمهور:
فکرشهر: معاون اول رییس‌جمهور گفت: امروز پیداست که ما به حدی از منابع آب استفاده کرده‌ایم که حیات بسیاری از مناطق کشور در حال تهدید است و شاخص‌هایی که امروز در بخش منابع آب وجود دارد، این موضوع را از نگران‌کننده‌ترین مسائل پیش‌روی کشور قرار داده است...
کد خبر: ۴۱۶۷۸
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

فکرشهر: معاون اول رییس‌جمهور گفت: امروز پیداست که ما به حدی از منابع آب استفاده کرده‌ایم که حیات بسیاری از مناطق کشور در حال تهدید است و شاخص‌هایی که امروز در بخش منابع آب وجود دارد، این موضوع را از نگران‌کننده‌ترین مسائل پیش‌روی کشور قرار داده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح پنجشنبه در همایش روز جهانی آینده که در فرهنگستان علوم برگزار شد، با تاکید بر اهمیت موضوع آینده‌نگری، اظهار کرد: امروز مشکلاتی مانند مسائل مربوط به حوزه اقتصادی، زیست محیطی، موضوع آب و وضعیت بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و همچنین فقر و فساد که به چالش‌های بزرگ در کشور تبدیل شده‌اند، عمدتا ناشی از بی‌توجهی و مسائل مربوط به آینده در گذشته هستند.

وی افزود: از دیگر دلایل ایجاد چالش‌های پیش‌رو، عدم توجه به آینده‌پژوهی در تصمیم‌گیری‌ها بوده است. در این زمینه مثلا در فرآیند تصمیم‌گیری در مقطعی لازم بود تصمیماتی راجع به وضعیت آب منطقه گرفته شود گرچه تصمیمات در آن مقطع بهترین تصمیم بوده اما بدون توجه به وضعیت منابع آبی در آینده برای مردم آن منطقه صدها چاه حفر شده است.

معاون رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی موضوع آب از اصلی‌ترین مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اداره موفق و کارآمد کشور نیازمند عوامل و ملاحظات متعددی است که ممکن است برخی در تصمیمات کوتاه مدت، برخی در تصمیمات جاری و برخی در تصمیمات بلندمدت تاثیرگذار باشد.

جهانگیری گفت: امروز نیازمند هستیم که تصویری کنترل‌کننده از آینده کشور در اختیار داشته باشیم تا راجع به آن تصمیم‌گیری کنیم. در گذشته، آینده در تصمیم‌های ما جایگاه ویژه‌ای نداشت بلکه مسائل روزمره از اصلی‌ترین مسائل مورد توجه بود. در همین زمینه باید اتفاقات و مشکلاتی که امروز سر باز کرده‌اند بررسی کنیم تا ببینیم آیا این مشکلات ناشی از سیاستگذاری‌ها در گذشته و نگاه نکردن به آینده بوده است یا خیر؟

وی با بیان اینکه در آینده‌نگری باید به دو موضوع وضع فعلی کشور و آینده مشکلات امروز و دیگری ترسیم آینده‌ای مطلوب برای کشور توجه کرد، خاطرنشان کرد: وضعیت منابع طبیعی اعم از آب و خاک یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های مورد توجه در آینده‌نگری است چرا که حیات کشور به این منابع وابسته است و بسیاری از شاخص‌های حیاتی کشور در حال تهدید هستند. امروز حتما چنانچه گفته شود وضعیت شاخص منابع آب در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار دارد، حتما مردم این موضوع را مهم‌تر از موضوع تورم تلقی خواهند کرد.

جهانگیری با انتقاد از عدم توجه به آینده در تصمیم‌گیری‌های گذشته در کشور، گفت: متاسفانه در گذشته به ویژه در خصوص میزان ذخایر آب هیچگاه به آینده نگاه نکردیم و بررسی نکردیم که آیا میزان برداشتی که انجام می‌دهیم با میزانی که جایگزین می‌شود تناسب دارد یا خیر؟ امروز پیداست که ما به حدی از منابع آب استفاده کرده‌ایم که حیات بسیاری از مناطق کشور در حال تهدید است و شاخص‌هایی که امروز در بخش منابع آب وجود دارد، این موضوع را از نگران‌کننده‌ترین مسائل پیش‌روی کشور قرار داده است.

ادامه دارد

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر