چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۴۱۷۴۸
سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰

فکرشهر: شرکت شیلیایی "روتمن" یک ماده عایق‌بندی دیواری تطبیق‌پذیر و سازگار با محیط‌زیست تولید کرده که 100 درصد از مواد اولیه طبیعی ساخته شده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، یک شرکت یک ماده عایق‌بندی تمام طبیعی تولید کرده است که می‌تواند تا یک ساعت در مقابل آتش مقاومت کند.

شرکت "روتمن"(Rootman) مستقر در شیلی، این محصول سازگار با محیط‌زیست را به نام "Matrica Radicular" نامگذاری کرده است.

این ماده از نظر تئوری یک فکر بکر به نظر می‌رسد، اما چگونه ایجاد شده است؟ سوال دیگری که به طور طبیعی به ذهن می‌رسد این است که آیا فرآیند یا مواد اولیه‌ای که در ایجاد عایق به کار می‌روند، موجب قطع درختان و بروز پیامدهای ناخواسته زیست‌محیطی می‌شود؟ این بدون شک یک سناریوی منفی برای این شرکت ارائه می‌دهد.

خوشبختانه گویا پاسخ منفی است. با نگاهی به علف‌های درهم پیچیده شده، مواد متنوع از دانه‌های گیاهان مختلف تشکیل شده است که تحت فرآیند هیدروپونیک قرار می‌گیرند که موجب صرفه‌جویی در آب نیز می‌شود.

فراتر از آن، این شرکت گزارش‌های زیادی از مزایای چشمگیر مواد عایق‌بندی خود، هم برای محیط‌زیست و هم به لحاظ بازده تولید برمی‌شمرد:

• آب و هوا یک مانع در روند تولید نیست.

• برای ساخت آن نیازی به پرداخت هیچ هزینه اضافی برای مواد مصنوعی یا مواد شیمیایی وجود ندارد.

• مصرف آب نسبتا پایین‌تر از گزینه‌های دیگر است.

مهمتر از همه، این عایق سازگار با محیط‌زیست، منتقدان مختلف را که معمولا معتقدند جایگزین‌های زیست‌تخریب پذیر، هرچند برای محیط‌زیست بهتر هستند اما دارای خصوصیات بازدارنده شعله نیستند، متقاعد می‌کند.

بدون شک شرکت‌های متعددی در حال توسعه محصولات ایمن‌تر پلی‌استایرن هستند که دارای ویژگی مقاومت در برابر شعله است، اما با توجه به تولید این محصول طبیعی، به نظر می‌رسد دیگر علاقه‌ای به استفاده از محصولات مصنوعی وجود نداشته باشد.

"روبرتو گارسیا" مدیر اجرایی "روتمن" مزایای عایق را در مقایسه با گزینه‌های جایگزین موجود مورد بحث قرار داد: ویژگی خوبی که محصول ما ارائه می‌دهد این است که محافظت حرارتی بیشتری از فوم پلی‌استایرن و پلی‌اورتان که

امروز بهترین مقاومت‌کننده‌ها در برابر حرارت هستند، دارد و در عین حال عایق ما آکوستیک(عایق صوتی) بهتری است، چیزی که در نمونه‌های رقیب وجود ندارد.

وی افزود: با افتخار می‌گویم که این مواد به صورت بومی ایجاد شده و توسعه یافته است. این محصول همچنین دارای برنامه‌های کاربردی در کشاورزی است. ما برای این ماده که اکنون به واقعیت تبدیل شده است، به دنبال یک سرمایه‌گذار هستیم که این تکنولوژی را تولید انبوه کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر