شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ پنجمین سال «فرماندار خندان» در دشتستان (9)
فکرشهر: ارسلان زارع، دکترای مدیریت اقتصاد با دو فوق لیسانس حقوق خصوصی و مدیریت دولتی و با پیش زمینه سیاسی «اصلاحات»، سوم اسفندماه سال 1392 به عنوان نخستین فرماندار دولت یازدهم ـ تدبیر و امید ـ در استان بوشهر، در بزرگ ترین شهرستان این استان، معرفی شد تا پس از فرمانداران ضعیف دولت های نهم و دهم، مردم دشتستان به بهبود امور و اصلاح وضعیت، امیدوار شوند. «فکرشهر» در فروردین ماه 93 و تنها یک ماه پس از معرفی زارع در سمت فرمانداری دشتستان، ضمن گرفتن برخی نظرات صاحب نظران و فرهیختگان، با خود او نیز به گفت و گو نشست تا از برنامه ها، قول ها و وعده های وی و دولت متبوعش، مردم دشتستان را نیز مطلع کند. در همین راستا، گفت و گو و نظرخواهی در سال 94، 95 و 96 نیز تکرار شد تا هر سال، عملکرد ارسلان زارع در دشتستان، رصد شده باشد. زارع که در دشتستان، به «فرماندار همیشه خندان» معروف است، معتقد است: «یک دوره مدیریتی کامل و خوب برای یک فرماندار در هر شهرستانی، حداقل ۳ و حداکثر ۵ سال است». وی که این را در گفت و گوی مفصل سال قبل خود با «فکرشهر» نیز تاکید کرده است، با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 و در حالی که دولت یازدهم، جای خود را به دولت دوازدهم داد و تقریبا همه فرمانداران استان بوشهر نیز جابجا شده یا تغییر کردند، در دشتستان پایدار ماند تا به پنجمین سال حضورش در این شهرستان برسد، حضوری که به نظر می رسد حداقل تا هفته دولت سال 97، ادامه داشته باشد. امسال نیز، «فکرشهر» طبق روال سال های قبل و برای بررسی عملکرد فرماندار دشتستان و رصد فعالیت های وی، به سراغ برخی از فعالین اجتماعی و سیاسی و صاحب نظران شهرستان رفت و از آن ها پرسید: «عملکرد 4 ساله فرماندار دشتستان را چگونه ارزیابی می کنید؟»؛ با ذکر این نکته که امسال، به دلیل ورود به پنجمین سال فرمانداری زارع در دشتستان و رسیدن به روزهای پایانی عمر مفید مدیریت وی در این شهرستان ـ طبق گفته خود زارع ـ گفت و گو با فرماندار انجام نشد و تنها عملکرد 4 ساله مورد بررسی برخی صاحب نظران قرار گرفت.
کد خبر: ۴۳۷۳۸
سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۳

فکرشهر ـ محمود صالحی*: «از روزی که آقای دکتر زارع، برای فرمانداری دشتستان معرفی شده است، من حتی یک پیام منفی نیز دریافت نکرده ام»

گرچه این سخن سالاری در جلسه معارفه ارسلان زارع، به نوعی در تناقض با مبحث دیگری از سخنان او بود که گفت: «دشتستان از نیروهای توانمند، شایسته، صادق و دلسوزی برخوردار است که شاید مهم ترین برنامه ای که بتوانیم در این شهرستان نگاه جدی به آن داشته باشیم، نگاه به این بخش است»، ولی شاید مصطفی سالاری هم می خواست برای ارسلان زارع مهم ترین فرصت و تهدید فرمانداری دشتستان را وجود نیروهای سیاسی، اجتماعی متکثر و توانمند ذکر کند؛ چالشی که در طول چهار سال گذشته همراه ارسلان زارع بود و ازاین منظر، ویژگی هایی را می توان برای عملکرد ایشان بیان کرد:

ارسلان زارع که به واسطه عدم سابقه حضور در دشتستان، شناخت زیادی از نیروهای این شهرستان نداشت، به انتصاب افرادی اقدام نمود که در مورد برخی از آنها سوالاتی وجود داشت. سئوالاتی مانند: چرا اقوام فلان آقا؟ چرا این فرد؟... و فرماندار خوش برخورد در پاسخ مجبور به توجیه این انتصاب ها بود. توجیهاتی نه چندان قوی که گویا نظر آقای فرماندار در انتصاب این افراد خیلی لحاظ نشده است و فرضیه تیم چینی در دشتستان توسط افراد دیگر را در ذهن متصور می کرد.

به نظر می رسد توانمندی و تجربه بالا و غیر قابل انکار زارع در مدیریت فرمانداری، به نحوی بوده که مشاوران یا افراد موثر در انتخاب گزینه ها برای ایشان، توانمندی را به عنوان شاخص اولویت دار منصوبان در نظر نگرفته اند و امیدوار بودند که توانمندی شخص فرماندار، پوشش دهنده ضعف منصوبان باشد. مسئله ای که شاید در وهله اول درست به نظر برسد، اما در دراز مدت، باعث گرفتن انرژی مضاعف از فرماندار و در نتیجه کاهش محسوس خروجی عملکرد وی شد.

دکتر زارع توانسته با صرف وقت بسیار و ایجاد پل های ارتباطی شخصی، بسیاری از مشکلات را با دخالت خود حل نموده و به مدیریت گروه های ذی نفوذ و افراد موثر اقدام نماید که البته ویژگی بارزی محسوب می گردد، اما اگر در پی آن برآییم که فاصله آنچه که هست تا آنچه که باید باشد را بدانیم، می توان نبود تیم اجرایی در حد شخص فرماندار را  به نحوی واضح مشاهده نمود.

پشتیبانی غیر قابل انکار و موثر در ایجاد حرکت و ساماندهی نیروهای جوان جامعه، نقطه درخشان فرمانداری ارسلان زارع می باشد؛ نقطه درخشانی که با به کار گرفتن افراد قوی و دارای انگیزه به وجود آمد و مهر تاییدی است بر این فرضیه که در صورت وجود نیروهای قوی در کنار وی، مطمئنا در دشتستان اتفاقات بسیار بهتری می افتاد؛ و گرچه ارسلان زارع در طول چهار سال حضور در فرمانداری دشتستان از لحاظ شخصی، نمره درخشانی کسب می  کند، اما به هنگام ارزیابی از عملکرد تیمی فرمانداری، این نمره به درخشانی نمره شخص فرماندار نخواهد بود.

*فعال اجتماعی

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر