جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ پنجمین سال «فرماندار خندان» در دشتستان (11)
فکرشهر: ارسلان زارع، دکترای مدیریت اقتصاد با دو فوق لیسانس حقوق خصوصی و مدیریت دولتی و با پیش زمینه سیاسی «اصلاحات»، سوم اسفندماه سال 1392 به عنوان نخستین فرماندار دولت یازدهم ـ تدبیر و امید ـ در استان بوشهر، در بزرگ ترین شهرستان این استان، معرفی شد تا پس از فرمانداران ضعیف دولت های نهم و دهم، مردم دشتستان به بهبود امور و اصلاح وضعیت، امیدوار شوند. «فکرشهر» در فروردین ماه 93 و تنها یک ماه پس از معرفی زارع در سمت فرمانداری دشتستان، ضمن گرفتن برخی نظرات صاحب نظران و فرهیختگان، با خود او نیز به گفت و گو نشست تا از برنامه ها، قول ها و وعده های وی و دولت متبوعش، مردم دشتستان را نیز مطلع کند. در همین راستا، گفت و گو و نظرخواهی در سال 94، 95 و 96 نیز تکرار شد تا هر سال، عملکرد ارسلان زارع در دشتستان، رصد شده باشد. زارع که در دشتستان، به «فرماندار همیشه خندان» معروف است، معتقد است: «یک دوره مدیریتی کامل و خوب برای یک فرماندار در هر شهرستانی، حداقل ۳ و حداکثر ۵ سال است». وی که این را در گفت و گوی مفصل سال قبل خود با «فکرشهر» نیز تاکید کرده است، با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 و در حالی که دولت یازدهم، جای خود را به دولت دوازدهم داد و تقریبا همه فرمانداران استان بوشهر نیز جابجا شده یا تغییر کردند، در دشتستان پایدار ماند تا به پنجمین سال حضورش در این شهرستان برسد، حضوری که به نظر می رسد حداقل تا هفته دولت سال 97، ادامه داشته باشد. امسال نیز، «فکرشهر» طبق روال سال های قبل و برای بررسی عملکرد فرماندار دشتستان و رصد فعالیت های وی، به سراغ برخی از فعالین اجتماعی و سیاسی و صاحب نظران شهرستان رفت و از آن ها پرسید: «عملکرد 4 ساله فرماندار دشتستان را چگونه ارزیابی می کنید؟»؛ با ذکر این نکته که امسال، به دلیل ورود به پنجمین سال فرمانداری زارع در دشتستان و رسیدن به روزهای پایانی عمر مفید مدیریت وی در این شهرستان ـ طبق گفته خود زارع ـ گفت و گو با فرماندار انجام نشد و تنها عملکرد 4 ساله مورد بررسی برخی صاحب نظران قرار گرفت.
کد خبر: ۴۳۷۹۴
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

فکرشهر ـ هادی بحرینی*: دشتستان، به عنوان وسيع ترين و پرجمعيت ترين شهرستان استان، يكي از استراتژيك ترين شهرستان هاي استان بوشهر است كه براي توسعه داراي پتانسيل هاي متعددي است؛ لذا تعيين والي آن هميشه با اهميت و حساسيت خاصي همراه بوده است.

عملكرد پنج ساله ارسلان زارع به عنوان فرماندار دشتستان، فراز و نشيب هاي زيادي نداشته و همواره چهره اي كم حاشيه و بي سر و صدا بوده است، ولي اين كم حاشيه بودن در مواقعي بيشتر به دليل سكوتي منفعلانه در برابر اتفاقات دشتستان بوده، نه رتق و فتق مشكلات شهرستان!

در جريان بحران فرسايشي آب، شهرها و روستاهاي دشتستان، بيشترين شدت بي آبي را در اين چند سال تجربه كرده اند و تنها عملكرد مسئولان در اين حوزه، وعده هايي بوده كه هرسال به سال بعد موكول شده و اين شايد بخش تاريك و كدر عملكرد زارع بوده است. بحران آب دشتستان در ساليان اخير، منحصر به آب شرب نبوده و در بخش كشاورزي هم شهرستان با بحران فزاينده اي روبرو بوده كه بيشتر ناشي از مديريت ضعيف مسئولان بوده تا خشكسالي هاي چند ساله!

هم اكنون شاهد پايين ترين حجم آب سد رئيس علي دلواري بعد از بهره برداري از آن هستيم كه به ميزان آب تعادل هيدروليكي غيرقابل استحصال فاصله چنداني ندارد و اين در حالي است كه نخلستان هاي چندصد ساله آبپخش، كه اصلي ترين حقآبه سد را دارند، با اين كاهش حجم آب، با مشكلات زيادي مواجه شده و در خطر نابودي جدي قرار دارند و بيم آن مي رود كه «شادگاني» ديگر، اين بار در استان بوشهر خلق شود. 

و با وجود اين خطر جدي، ماه هاست كه آخرين جرعه هاي آب سد بر روي مزارع هندوانه شبانكاره به دلايلي نامعلوم باز است. 

از ديگر عملكردهاي ضعيف ارسلان زارع، مي توان به حمايت قاطع از احداث پتروشيمي فاقد مجوز دشتستان بر خلاف مخالفت هاي گسترده مردم و متخصصان اشاره كرد كه معلوم نيست در صورت احداث، بايد از كدام آب استفاده مي كرد؟؟! 

كارنامه فرماندار دشتستان، نقاط منفي ديگري همچون عدم انحلال شوراهاي شهرهايي نظير آب پخش، با وجود تعطيلي ٣ساله جلسات شورا با دلايل كاملا سياسي نيز وجود دارد.

نگاه سياست زده و غير يكسان به بخش هاي شهرستان و توسعه نامتوازن نيز، از ديگر اشكالات كارنامه مديريت فرماندار دشتستان است. 

 در بخش عمراني هم به جزء گازرساني به چند روستا، پروژه شاخص و قابل طرحي در اين چند سال به چشم نمي خورد. شايد مهم ترين پروژه عمراني دشتستان، دو بانده كردن مسير برازجان - اهرم و مسير دالكي به كنارتخته باشد كه هر دو پروژه، سال هاست متوقف است. البته پروژه هاي كوچك تري مانند طرح پايلوت آبياري قطره اي نخيلات آبپخش هم بوده كه بعد از ٣سال با وجود تامين بودجه، با ٣٠ درصد پيشرفت فيزيكي، با كمال ناباوري در هفته دولت افتتاح مي شود!!

البته فرماندار دشتستان، عملكردهاي مثبتي هم داشته اند كه از جمله آن مي توان به برگزاري كنسرت محسن شريفيان با وجود فشارهاي زيادي كه وجود داشت و انتصاب يك بانوي جوان به سمت بخشداري برازجان اشاره كرد كه اميد است اين عملكردهاي مثبت، در سال جديد تداوم داشته باشد.

*فعال سیاسی ـ اجتماعی
 

نظرات بینندگان
مشکل ما نی انبان نیست
|
-
|
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
مشکل ما نی انبان نیست ؛ مشکل ما آبی است که برای نوشیدن لازم داریم ، هوائی است که تنفس میکنیم ، محیط زیستی است که در آن بسر می بریم و امنیتی است که به آن احتیاچ داریم و .... من از مسائل کلان نمیگویم ، از مسائلی میگویم که گره آن ها با دست مسؤلین محلی گشودنی است
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر